بهترین خودروی چینی در بازار ایران کدام است؟

صنعت خودروسازی در چین، چندان باسابقه و قدیمی نیست اما سرعت پیشرفت آن قابل توجه است. اوایل دهه 80 شمسی بود که این خودروها به بازار ایران هم راه یافتند؛ همچنین تحریم‌ها باعث شد حضور انواع خودروی چینی در خیابان‌های ایران گسترده‌تر شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، امکانات کامل نسبت به برندهای مطرح دنیا، همراه با قیمت مقطوع، از دلایلی است که ایرانی‌ها به خرید خودروهای چینی علاقه نشان می‌دهند؛ هرچند که این خودروها ایرادات زیادی داشته باشند. حال با توجه به تنوع و ناشناخته بودن این خودروها در بازار، در ادامه این مطلب به ویژگی‌ها، نقاط قوت و ضعف تعدادی از خودروهای چینی بازار ایران می‌پردازد؛

چری تیگو 7

پس از ام‌وی‌ام‌های چری که چندان باکیفیت نبودند، موفقیت مدیران خودرو در عرضه تیگو 5 و استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی از این دست خودروها، باعث شد تا این شرکت تیگو 7 متفاوت و مجهز را نیز وارد بازار کند.

آریاک سفر

طراحی خودروی چینی تیگو 7، نشان از یک خودروی مدرن و امروزی دارد؛ چراغ‌های جلوی آن حالت کوسه‌ای دارند و خطوط برجسته جانبی که از ابتدا تا انتهای خودرو کشیده شده‌اند، به آن زیبایی بیشتری بخشیده‌اند. همچنین جلوپنجره این خودرو موجی‌شکل است، به طوری که کارشناسان معتقدند تیگو 7 زیباترین محصول کمپانی چری محسوب می‌شود.

موتور این خودروی چینی به تکنولوژی توربو شارژ مجهز است که و با حجم 1.5 لیتری‌اش به اندازه 147 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر توان دارد. هرچند این پیشرانه‌ برای خودرویی با وزن تیگو 7 ضعیف به نظر می‌رسد. تیگو سون، 10.9 ثانیه زمان می‌خواهد تا شتابش را از صفر به صد برساند. همچنین مصرف سوختش به ازای هر 100 کیلومتر، 6.5 لیتر است.

از دیگر آپشن‌های تیگو 7 می‌توان به سانروف پانوراما، مودهای مختلف رانندگی و بالابر الکتریکی در صندوق عقب اشاره کرد. وجود هشت حسگر در اطراف خودرو که به راننده در مواقع خطر هشدار می‌دهند هم به امنیت این خودرو افزوده است.

جک S5

اولین خودروی شاسی بلند کمپانی جک را کرمان موتور به بازار ایران عرضه می‌کند. اکنون اما، در شهریور 1400 پس از حضور هفت ساله این خودروی چینی در بازار ایران، شاهد فیس لیفت آن هستیم که به زودی به بازار می‌آید.

شرکت جک اکنون دستی به سر و روی اس 5 کشیده است و در طراحی سپر، جلوپنجره، چراغ‌های جلو، گلگیر و کاپوت تغییراتی ایجاد کرده است، به طوری که جلوپنجره آن بزرگتر شده و چراغ‌ها چندتکه هستند. همچنین آینه بغل و رینگ‌های جدید به این خودرو اضافه شده‌اند. این فیس لیفت جدید از نظر ابعاد فرق چندانی با مدل سابق ندارد.

از لجاظ فنی موتور جک اس فایو، 1.5 لیتری است و تا 174 اسب بخار و 265 نیوتن‌متر قدرت دارد. خودروی جک S5 از سال 95 به بعد به جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه هم مجهز شد و وزن آن به هزار و 545 کیلوگرم رسید. این خودروی اتوماتیک در طول 11.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در هر 100 کیلومتر 7.7 سوخت مصرف می‌کند در حالی که باک آن 55 لیتر گنجایش دارد. سیستم ترمز ضدقفل نیز بر امنیت این خودرو افزوده است.

بورگوارد BX7

این خودرو پرچمی برای بالابردن در میان ایرانیان ندارد؛ بورگوارد BX7 خودرویی است که پس از تولد در آلمان، به چین راه یافت و آنجا حیاتش را ادامه داد. باوجود اینکه این خودروی چینی – اروپایی در ایران، چندان مشهور نیست، اما از آن به عنوان بهترین خودروی چینی بازار یاد می‌شود.

دورگه بودن بورگوارد بی ایکس سون باعث شده است تا از لحاظ طراحی ظاهری با باقی خودروهای چینی تفاوت داشته باشد؛ متریال آن باکیفیت است و امکانات رفاهی‌اش، کاملا خریداران را راضی می‌کند. از پیشرانه آن نیز نباید گذشت: موتور این خودروی چینی- آلمانی، حجم دو لیتری دارد و تا 221 اسب بخار و 300 نیوتن متر گشتاور، توان تولید می‌کند. همچنین سابقه آلمانی این خودرو باعث شده است تا از لحاظ ایمنی، یک سر و گردن بالاتر از بقیه خودروهای چینی عمل کند.

این مدل از بورگوارد سقف سرعتی برابر با 206 کیلومتر بر ساعت دارد و حدودا 9 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت ترکیبی مصرف می‌کند. شتاب صفر تا صد این شاسی بلند هم 9.8 ثانیه است. از دیگر آپشن‌های این خودرو می‌توان به چراغ روشنایی روز، سانروف پانوراما، اتوهلد، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل در سربالایی و سرازیری، دوربین 360 درجه و مسیریاب ماهواره‌ای اشاره کرد.

اما چرا بورگوارد BX7 در میان ایرانیان جای خود را باز نکرده است؟ علاوه بر قیمت بالای یک میلیارد تومانی این خودرو، واردات محدودی هم دارد و به تبع هزینه نگهداری‌اش بالا و خدمات پس از فروشش در ایران چندان رضایت‌بخش نیست.

ام جی RX5

ام جی هم مانند بورگوارد به دلیل سابقه‌ اروپایی‌اش، کمتر برچسب چینی به پیشانی‌اش می‌خورد و مورد پذیرش بیشتری قرار می‌گیرد اما باز هم همین ویژگی باعث شده تا واردات محدودی داشته باشد و تبع خدمات پس از فروشش، نتواند رضایت مشتریان را جلب کند.

کراس‌اور آرایکس 5 موتوری با حجم دو لیتر مجهز به توربوشارژ با قدرت 220 اسب بخار و 350 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این نیرو را گیربکسی شش سرعته، اتوماتیک و دو کلاچه انتقال می‌دهد و در کمتر از 9 ثانیه، این مدل ام‌جی از به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین این خودرو می‌تواند تا سرعت 217 کیلومتر بر ساعت عمل کند و با مصرف سوخت ترکیبی 8.6 لیتر در هر 100 کیلومتر قدرتش را به رخ بکشد.

شش کیسه هوا و سیستم ترمز ABS و EBD ، همچنین کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ترمز کمی و کنترل ترمز در پیچ‌ها به امنیت این خودروی چینی اضافه کرده است. از دیگر آپشن‌های خودروی ام جی RX5 می‌توان به قفل دیفرانسیل الکترونیکی، چراغ‌های خودکار مجهز به زنون، چراغ روشنایی در روز، نمایشگر لمسی مرکزی، دوربین دنده عقب و سنسورهای پارک اشاره کرد. این خودرو همچنین دارای سقف پانوراما، سانروف برقی چند حالته و صندلی‌هایی مجهز به تنظیم برقی است.

کدام خودروی چینی بخریم؟

این فهرست می‌تواند طولانی‌تر باشد و خودروهایی مانند چری آریزو6، هاوال H2 و H6 و بسترن B30 هم به آن اضافه شود؛ اما مقتضیات زمانی و وضعیت واردات به لیست بلندبالای خودروهای باکیفیت چینی پایان داده است؛ شاید در آینده خودروهای چینی دیگری به بازار ایران وارد شوند که بسیار بهتر از این چهار مورد عمل کنند.

در نهایت اینکه تا همین چند سال پیش، خودروهای چینی کم‌کیفیت محسوب می‌شدند و چندان مورد تایید بازار نبودند؛ اما با وضعیت اکنون بازار خودرو، خوش می‌درخشند. البته ناگفته نماند که نسل جدید خودروهای چینی، کیفیتی مطلوب دارند. هرچند، به موازات همین بهبود کیفیت، تحریم‌ها باعث شده است چینی‌ها بازار ایران را ترک کنند و شراکت‌شان با خودروسازهای داخلی متوقف شود. با این وجود اگر کسانی همچنان خودروی غیرایرانی را ترجیح می‌دهند، می‌توانند روی چینی‌ها حساب کنند.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز