بنزین در روسیه با ضرر فروخته می‌شود

تورهای مسافرتی لحظه آخر

قیمت بنزین در بازار عمده فروشی(بورس کالا) روسیه پایین تر از هزینه تولید این محصول قرار گرفت و هر تن بنزین با ضرر چند هزار روبلی فروخته می شود با این وجود قیمت بنزین در پمپ بنزین های این کشور تغییری نکرده است.

به گزارش کاماپرس به نقل از RBC.ru طی روزهای 13-19 آوریل ، قیمت بنزین با اکتان 92 در بورس کالاها و مواد اولیه بین المللی سن پطرزبورگ (SPIMEX) تقریبا 11 درصد یا 4.2 هزار روبل کاهش یافت و روز دوشنبه 20 آوریل قیمت این محصول بالغ بر 35.77 هزار روبل در هر تن شد.

میخاییل توروکالوف مدیر موسسه “تحلیل بازارهای کالایی” گفت: در این شرایط در مجموع هزینه‌های پالایشگاه‌هایی که مشمول پرداخت مالیات غیر مستقیم ، پرداخت مالیات به بودجه (مکانیسم تثبیت قیمت سوخت در بازار داخلی) ، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات استخراج مواد معدنی می شوند معادل 38.07 هزار روبل در ازای هر تن است. بنابراین پالایشگاه ها متحمل حدود 2.3 هزار روبل زیان خالص به ازای هر تن بنزین اکتان 92  می شوند.

چرا فروش مواد سوختی زیان ده شده است؟

در نقاط مختلف جهان قیمت سوخت به دلیل افت شدید تقاضا با کاهش قیمت روبرو شده است. طبق گزارش رویترز ، در حال حاضر فروش سوخت در پمپ بنزین ها تقریباً پنجاه درصد کاهش یافته است (از 30 تا 70 درصد در مناطق مختلف). در روسیه تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا رو به افزایش است ، به همین دلیل شهرهای بزرگ برای چندین هفته در قرنطینه هستند ، ترافیک خودروها در سطح شهرها کاهش یافته و بدیهی است که در چنین شرایطی، تولیدکنندگان سوخت(پالایشگاه ها) آماده کاهش قیمت عمده فروشی هستند و با تخفیف های اضافی در بورس موافقت می کنند.

راز آسمان پایتخت

درباره روسیه بیشتر بخوانید:

پرداخت مالیات غیرمستقیم 700 میلیاردی پالایشگاه ها به دولت روسیه

سرگئی یژوف ، اقتصاددان ارشد موسسه  VYGON Consulting می گوید: دلیل اصلی منفی شدن قیمت بنزین در بازار عمده فروشی در افزایش پرداخت مالیات های غیر مستقیم خلاصه می‌شود. اگر این مالیات ها در ژانویه سال 2020 در ازای هر تن 100 روبل بود، اکنون این رقم به بیش از 17 هزار روبل در هر تن رسیده است.

به گفته تحلیل‌گران و اعلام وزارت دارایی روسیه ، بودجه امسال برای نخستین بار از طریق مالیات های غیر مستقیم درآمد کسب می‌کند و بدین ترتیب شرکت های نفتی می توانند در یک سال بین 600-700 میلیارد روبل به دولت پرداخت کنند.

الكساندر دیوكوف ، رئیس شرکت گازپروم در مصاحبه با كامرسانت توضیح داد: این امر ضربات ناشی از صفر كردن عوارض بر صادرات فرآورده های نفتی و ریزش شدید مالیات بر استخراج مواد معدنی و نیز افت قیمت نفت اورال (كمتر از 15 دلار در هر بشكه) در بازارهای جهانی را كاهش می دهد.

دولت به منظور تثبیت اوضاع در بازار سوخت ، ساز و کار پرداخت های مالیات غیر مستقیم را در سال 2018 راه اندازی کرد. این مکانیسم به دو روش کار می کند. اگر بازار سوخت صادراتی در مقایسه با بازار داخلی با افزایش قیمت همراه شود ، دولت میزان قیمت مابه التفاوت را به تولید کنندگان آن پرداخت می کند تا در پمپ بنزین های روسیه قیمت خود را افزایش ندهند. اگر قیمت ها در بازار صادرات سقوط کند ، شرکت های نفتی موظفند مابه تفاوت آن را به بودجه پرداخت کنند و به همین دلیل باعث کاهش هزینه سوخت در کشور نمی شوند. در حال حاضر در بازار صادراتی، قیمت بنزین 23.5 هزار روبل به ازای هر تن است.

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز