باارزش ترین نمادهای پتروشیمی بورس

نمادهای پتروشیمی بورس همیشه از پرمعامله ترین سهام های بازار سرمایه به شمار می آیند اما در میان آنها، کدام نمادها باارزش‌ترین‌ها هستند؟

به گزارش کاماپرس، برای یک سرمایه گذار صفر کیلومتر بورس، ساده ترین تحلیل این است که تصور کند شرکت های پتروشیمی محصول صادراتی دارند و پول محصول خودر را به دلار و یورو دریافت می کنند. بنابراین سرمایه گذاری در این شرکت ها در شرایط فعلی که قیمت ارز به اوج رسیده ، سودآور و این سود تضمین شده است.

افرادی که بازار بورس را در یکسال اخیر به صورت مستمر پیگیری کرده اند می دانند این گزینه در عمل جواب نداده است و بسیاری از سرمایه گذاران شرکت های پتروشیمی از خرید سهام این شرکت ها زیان دیده اند.

بسیاری از علاقه مندان به سرمایه گذاری در بورس بعد از تجربه دوران شگفت انگیز رونق این بازار در نیمه ابتدایی امسال و افول شدید آن در نیمه دوم سالجاری به درک این نکته نائل آمده اند که سود کردن در این بازار با تحلیل های سطحی امکان پذیر نیست و کسب سود از بورس نیازمند آگاهی از ارزش واقعی سهام ها و رصد علمی و دور از هیجان روندهای بازار است.

به همین علت به دست آوردن اطلاعات روشن گرانه از نمادهای بورسی برای سرمایه گذاری هدفمند و کم ریسک در بورس بیش از پیش اهمیت یافته است.

آریاک سفر

می دانیم که نمادهای پتروشیمی بورس از جمله نمادهایی محسوب می شوند که همواره مورد توجه سهامداران قرار دارند. نمادهای پتروشیمی بورس زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی در بورس قرار دارند و در این گروه تاکنون 85 شرکت به عضویت بازار بورس و فرابورس درآمده اند.

یکی از ملاک هایی که می تواند نمادهای شاخص و ارزشمند را در میان این 85 نماد مشخص کند، قرار گرفتن این نمادها در میان شرکت ها برتر بورس است. سازمان بورس هر سه ماه فهرستی از 50 شرکت برتر بورس منتشر می کند که این شرکت ها بیشترین سهم از معاملات بازار را به خود اختصاص داده اند، قدرت نقدشوندگی سهام آنها بالاتر از رقبا بوده،  در زمینه شفافیت عملکرد مالی خود گام های روبه جلو برداشته اند و در سودآوری موفق عمل کرده اند.

بررسی چند دوره سه ماهه اخیر این فهرست نشان می دهد شرکت های زیر در این فهرست حضوری پررنگ داشته اند.

1. صنایع پتروشیمی خلیج فارس  با نماد (فارس)

2. شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین  با نماد  (تاپیکو)

3. پتروشیمی جم    با نماد (جم)

4. پتروشیمی نوری  با نماد (نوری)

5. پتروشیمی مبین   با نماد (مبین)

6. پتروشیمی پردیس  با نماد (پردیس)

7. پلی پروپیلن جم   با نماد (جم پيلن)

8. پتروشیمی خارک با نماد (شخارک)

9. پتروشیمی فجر   با نماد(بفجر)

10. پتروشیمی شازند   با نماد(شاراک)

یکی دیگر از معیارهای ارزشمندی یک نماد بورسی میزان تاثیر گذاری آن بر شاخص کل بورس و فرابورس است که نشان می دهد این نماد از بازارگردانی قوی برخوردار است و سهامداران حقوقی از این نماد حمایت می کنند. بر اساس این معیار بررسی ها نشان می دهد نمادهای زیر در اغلب روزهای معاملاتی سالجاری بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس و فرابورس داشته اند.

1. صنایع پتروشیمی خلیج فارس   با نماد (فارس)

2. شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین     با نماد  (تاپیکو)

3. پتروشیمی نوری   با نماد (نوری)

4. پتروشیمی آریاساسول  با نماد(آریا)

5. گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان    با نماد (پترول)

از معیارهای مهم دیگری که سهامداران باید در مورد ارزشمندی یک سهام به آن توجه کنند درصد تقسیم سود یک شرکت است. شرکت های پتروشیمی به طور کلی در میان سایر گروه های بورس به تقسیم درصد بالای سود شهرت دارند و در میان این شرکت ها می توان به نمادهای زیر به عنوان شرکت هایی که بیشترین درصد تقسیم سود را در سال های اخیر داشته اند، اشاره کرد.

1. پتروشیمی جم با نماد (جم)

2. پتروشیمی نوری     با نماد (نوری)

3. صنایع پتروشیمی خلیج فارس   با نماد (فارس)

شایان ذکر است در این گزارش برخی معیارهای ارزشمندی سهام شرکت های پتروشیمی مرور شد و این به معنی توصیه به خرید سهامی خاص و سودآوری تضمینی این نمادها نیست .

قیمت  امروز – سه شنبه 12 اسفندماه 1399-  نمادهای معرفی شده در این گزارش

  1. فارس 8,560 ریال
  2. تاپیکو 10,950 ریال
  3. جم 30,360 ریال
  4. نوری 50,250 ریال
  5. مبین 15040 ریال
  6. شپدیس 87900 ریال
  7. جم پيلن 65,420 ریال
  8. شخارک 41,340 ریال
  9. بفجر 22380 ریال
  10. شاراک 21,710 ریال
  11. آریا 75,376 ریال
  12. پترول 9050 ریال

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز