بازی مرکب ؛ هرآنچه باید درباره پربازدیدترین سریال این روزها بدانید

بازی مرکب

سریال کره ای بازی مرکب که به تازگی توسط نتفلیکس به نمایش در آمده، در روزهای اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است. این مجموعه ۹ قسمتی در همان ۴۸ ساعت اول انتشار به فهرست ۱۰ نمایش برتر جهان راه پیدا کرد و همچنان نیز پیشتاز است.

گفته می‌شود که سریال بازی مرکب هم‌اکنون در بیش از ۹۴ کشور دنیا جزو ۱۰ فیلم محبوب است. طبق اعلام نتفلیکس تنها در ۲۸ روز اول انتشار سریال، بالغ بر ۱۱۱ میلیون کاربر به تماشای بازی مرکب نشسته‌اند. این اولین بار در تاریخ نتفلیکس است که شمار بینندگان یک سریال، در ۴ هفته‌ی ابتدایی انتشار به بیش از ۱۰۰ میلیون می‌رسد. پیش از این سریال آمریکایی بریجرتن با ۸۲ میلیون بیننده در صدر جدول نتفلیکس بود.

بازی مرکب یک سریال درام پاد‌آرامانشهری است که داستان تکاپو‌ی ۴۵۶ نفر برای بردن جایزه‌ای چند میلیون یورویی را نمایش می‌دهد. افراد حاشیه‌نشین و بی‌بضاعتی که جز خانواده، جان و البته قرض‌هایشان چیزی برای از دست دادن ندارند!

آن‌ها برای کسب پول وارد بازی خطرناکی می‌شوند که هرچند در ابتدا ساده و کودکانه به نظر می‌رسد، اما خیلی زود به صحنه‌ای برای خشونت و خونریزی تبدیل می‌شود. تمامی بازیکنان در یک سالن بزرگ نگهداری می‌شوند که فقط تخت‌خواب‌ و یک کره‌ی طلایی پر از پول در آن وجود دارد. کره‌ا‌ی طلایی که از سقف سالن آویزان است و به ازای مرگ هر بازیکن، پول بیشتری به درون آن ریخته می‌شود. شاید برخی بازیکنان در ابتدا نسبت به ادامه بازی شک داشته باشند، اما سرانجام وسوسه‌ی تصاحب این کره‌ی طلایی آن‌ها را چنان مجذوب می‌کند که از هیچ تلاشی برای برنده شدن دریغ نمی‌کنند.

گروهی از افراد با ماسک‌ مشکی و لباس‌ فرم یکسان، بازیکنان را در مراحل مختلف بازی کنترل می‌کنند. رئیس نگهبانان، فردی قدبلند با لباسی متفاوت و خاص است که برخلاف بازیکنان به زبان انگلیسی صحبت می‌کند. در ادامه‌ی سریال می‌بینیم که گردانندگان اصلی این رقابت نیز انگلیسی‌زبان هستند.

آریاک سفر

به نظر می‌رسد که  کره در سال‌های اخیر توانسته با تولیدات فرهنگی خود در عرصه موسیقی و سینما توجه طرفداران زیادی را به خود جلب کند. نام گروه کره‌ای BTS را کمتر کسی نشنیده است و در سال گذشته فیلم انگل توانست جایزه‌ی اسکار را به کره ببرد. حالا هم سریال بازی مرکب پرچمدار و نماینده کشور کره در سطح جهانی است.

چرا بازی مرکب تا این اندازه محبوب شد؟

واقعیت این است که بازی مرکب حتی در نگاه اول و سطحی نیز از همه‌ی عناصر موفقیت برخوردار است. سریال از نظر بصری خیره کننده است و با چاشنی شماره‌ها و شکل‌ها و رنگ‌های مختلف ذهن شما را درگیر می‌کند. شکل‌های مربع، دایره و مثلث که در شروع سریال و بعد در خود داستان دیده می‌شوند، ما را به یاد دسته‌های بازی می‌اندازند. نکته‌ای که خیلی زود بیننده را متوجه رقابت موجود در سریال می‌کند. در ادامه می‌بینیم که نگهبانان، بر اساس سلسله مراتب خود دارای شکل‌های مختلفی بر روی ماسک‌هایشان هستند. نشانه‌های موجود در این سریال به خودی خود بازگوکننده داستان فیلم هستند

بازیکنان باید در هر مرحله‌ی این بازی مرگبار یکی از بازی‌های سنتی کره‌ را با موفقیت پشت سر بگذارند. بازی‌های کودکانه‌ای که در آغاز باعث خنده و سرخوشی آنان می‌شوند اما خیلی زود با دیدن نتیجه‌ی شکست، دیگر چندان خنده‌دار نیستند. در همان مرحله اول رقابت بیشتر از نصف بازیکنان با بی‌رحمی و بدون هیچگونه گذشتی، کشته می‌شوند. به نظر می‌رسد این رقابت هراس‌انگیز و مرگبار در کنار بکارگیری بازی‌های کودکانه از دلایل محبوبیت این سریال در بین بینندگان است.

البته نباید از تبلیغات وسیع تولیدکنندگان و مهارت و قدرت نتفلیکس در جذب بینندگان غافل ماند. پس از انتشار سریال، چالش‌های متنوعی بر اساس بازی‌های هر مرحله از رقابت در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شدند و شرکت‌ها‌ی مختلف سعی کردند تا از موج محبوبیت سریال استفاده کنند. از تولید شیرینی کره‌ای با طرح‌های مختلف گرفته تا اینکه از نشانه‌ها و نکته‌های سریال در تبلیغات‌ محصولات خود بهره ببرند. تا آنجا که حالا بازی مرکب را حتی در تبلیغات شرکت‌ها و برندهای مختلف ایرانی نیز مشاهده می‌کنیم. بسیاری علت اصلی محبوبیت سریال را همین سرمایه‌گذاری سازندگان بر روی تبلیغات و موج اجتماعی آن می‌دانند.

اما داستان سرگرم‌کننده، جذابیت ظاهری و هیجان بازی، تنها دلایل موفقیت این سریال نیستند. فراتر از سطح و ظاهر، آنچه که سریال در بطن داستان بیان می‌کند نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بازی مرکب مخاطبان را با سوالاتی درباره اصول انسانی و اخلاقی و همچنین قدرت پول و طبقه‌ی بالای اقتصادی در تعیین سرنوشت آنان روبرو می‌کند.

بازیکنان باید برای بقا یا مرگ دست به انتخاب بزنند. در یک سمت بازی ۴۵۶ نفرحضور دارند که باید هر طور شده به پول برسند و در طرف دیگر وجدان و اخلاقیات انسانی که چندان قوانین بازی را تائید نمی‌کنند.

بازی مرکب داستانی پر از استعاره و اشاره به جهان سرمایه‌داری است. آدم‌هایی برای رهایی از فروپاشی اقتصادی در گود رقابت بر سر جانشان قمار می‌کنند، در حالیکه ناظران تنها برای تفریح آ‌ن‌‌ها را به بازی گرفته‌اند. اگرچه که بازی با رویارویی ۴۵۶ نفر برگزار می‌شود اما بازی اصلی را نه در بین ۴۵۶ بازیکن، بلکه در دیوارهای بین آن‌ها و گردانندگان بازی باید جستجو کرد

بازی مرکب در نهایت بینندگان را با این سوال روبرو می‌کند که اگر او جای بازیکنان باشد دست به چه انتخابی می‌زند؟ و فراتر از این سوال، در بازی واقعی زندگی باید چه تصمیمی گرفت؟

مرتبط با : نتفلیکس
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز