ایرانی‌ ها در ترکیه اجازه فعالیت در چه مشاغلی را ندارند؟

لست سکند

سیاست‌های کشورهای مختلف در قبال مهاجرت می‌تواند مسیر مهاجرتی شما را به بهترین شکل مشخص کند. در برخی از کشورها فهرستی از مشاغلی که می‌توانند توسط مهاجران انجام شود، تعیین می شود و شما تنها می‌توانید برای انجام آن شغل‌ها اقدام به مهاجرت کاری کنید. ترکیه هم از جمله این کشورها است که فهرستی از مشاغل ممنوعه برای مهاجران دارد.

کاماپرس در این گزارش به کمک داده‌های وب سایت «آرتان بورس تاپ» نگاهی به مشاغل ممنوعه در ترکیه برای مهاجران دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

دولت ترکیه با اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه ای در زمینه مهاجرت شغلی تنها به مهاجران فرصت می‌دهد در برخی مشاغل در این کشور فعالیت کنند. در بند اول ماده ۱۵ قانون اقامت و مسافرت اتباع سایر کشورها در ترکیه آمده:  «خارجی ها فقط می توانند مشاغلی قانونی داشته باشند که طبق قانون ترکیه ممنوع نمی باشد». همین طور در قانون گذرنامه نیز ماده مشابهی آورده شده که طی آن اشتغال در برخی از مشاغل برای اتباع خارجی در این کشور، ممنوع خواهد بود. عمده مشاغل ممنوعه در ترکیه را می‌توانید در ادامه ببینید.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

۱.صنایع دریایی

بخشی از اقتصاد ترکیه به اقتصادی دریایی آن وابسته است و آنها برای حفاظت از این بخش از اقتصاد ملی اجازه فعالیت هیچ مهاجری را در آن نمی‌دهند. طبق چیزی که در قانون آمده است؛ تنها شهروندان ترکیه مجاز به حمل و نقل مسافر در مسیرهای دریایی، کارهای مربوط به بنادر و مانند آن ها هستند. همین طور  صید صدف، اسفنج، مروارید، مرجان، غواصی و کاوشگری، راهنمایی تور، منشی و خدمه کشتی های ماهیگیری نیز برای اتباع خارجی ممنوع اعلام شده است.

از این رو کاپیتان و خدمه کشتی‌ها و قایق‌ها تنها می‌توانند شهروند ترکیه باشند. همچنین صید صدف، صید اسفنج دریایی، صید مروارید، صید مرجان، غواصی و کاوشگری در دریا، تورلیدری در دریا و منشی کشتی‌های تفریحی و اقتصادی همگی جزء مشاغل ممنوعه در ترکیه هستند و به عنوان یک مهاجر در ترکیه در این مشاغل نمی‌توانید فعالیت کنید.

۲.پزشکی و خدمات درمانی

اگرچه کادر درمان ایرانی در دنیا متقاضیان زیادی دارند و مهاجرت‌های زیادی در این زمینه رخ می‌دهد اما ترکیه نمی‌تواند مقصد بخشی از این جامعه باشد. در ترکیه فعالیت مهاجران در بخش بهداشت و درمان ممنوع است و لیست ممنوعیت‌ها در این مشاغل از بقیه بیشتر است. ترکیه در یک بازبینی در قانون اشتغال نهایتا اجازه داد پزشکاران خارجی در این کشور فعالیت کنند.

به عنوان یک مهاجر در ترکیه نمی‌توانید در این مشاغل حوزه سلامت فعالیت کنید:

پرستاری

دندان‌پزشکی

مامایی

داروسازی

مسئول داروخانه

مدیریت بیمارستان‌های خصوصی و دولتی

۳. مشاغل حقوقی و قضایی

فعالیت در حوزه حقوق و امور قضایی هم برای همه مهاجران در ترکیه ممنوع است. حتی کارمندان دفاتر اسناد رسمی، وکلا و کارآموزان خارجی هم امکان فعالیت در این کشور را ندارند.

در مجموع در ترکیه به عنوان مهاجر در این مشاغل نمی‌توانید فعالیت کنید:

وکیل

قاضی

دادستان

کارمند دفتر اسناد رسمی

کارگزار گمرک

مشاور گمرک

دستیار گمرک

مشاغل امنیتی (پلیس، نگهبان و…)

صنعت دفاعی

آرتان بورس تاپ

«آرتان بورس تاپ» پلتفرمی است که متقاضیان مهاجرت را به موسسه‌های مهاجرتی صاحب مجوز و معتبر وصل می‌کند. به این ترتب تلاش می‌کند تا هم بهترین و معتبرترین موسسه‌های مهاجرتی را در داخل کشور بشناسد و هم به کاربرانی که قصد مهاجرت دارند ولی اطلاعات کافی ندارند کمک کند تا گزینه مناسب را انتخاب کنند. همچنین آرتان بورس تاپ در زمینه آزمون‌های یوس و اس ای تی هیچ خدماتی را ارائه نمی‌دهد. و این آزمون‌ها را برای تحصیل در خارج از کشور پیشنهاد نمی‌کند.

همچنین مجموعه‌های مهرآفرین، های مهاجر، سی آی پوینت، اپلای تو، هم خدمات مشابه ارائه می‌دهند.

انتهای پیام

مرتبط با : آرتان بورس تاپاپلای توسی آی پوینتمهرآفرینهای مهاجر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز