انواع سریع شارژر خودرو برقی مپنا روانه بازار می‌شود

به زودی شاهد صف کشیدن انواع خودرو برقی در ایستگاه شارژ خودرو برقی خواهید بود و کم‌کم صف ایستگاه‌های پمپ بنزین و گاز، کوتاه‌تر از قبل خواهند شد!

به گزارش کاماپرس به نقل از مپنا، پیشرفت‌های دنیای امروز با وجود کرونا و تمام مشکلات اقتصادی و … متوقف نشده است و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر انواع مختلف خودرو برقی و همینطور ایستگاه شارژ برای خودروهای برقی در بسیاری از کشورهای دنیا تولید شده است.

سوخت پاک خودرو برقی و جمع و جور بودن‌شان باعث ترغیب مردم به استفاده از این خودروها کرده است اما انواع شارژر خودرو برقی هم باید سرعت مناسبی داشته باشند تا افراد بتوانند با همان سرعتی که بنزین می‌زنند، باتری خودرو برقی خود را هم شارژ کنند.

سریع‌ترین شارژر های خودرو برقی

در حال حاضر نرم افزارهایی برای رزرو ایستگاه های شارژ طراحی شده تا کاربر در صف منتظر نماند؛ ضمن اینکه طراحان با افزایش توان شارژر خودرو های برقی و تولید شارژرهای سریع، سعی دارند سرعت شارژ این خودروها را افزایش دهند.

بیشترین نوع شارژر سریع که تا امروز در دنیا نصب شده، شارژرهایی با توان 50 کیلووات است. البته ظرفیت فعلی باتری‌های انواع خودرو برقی در بهترین حالت 40 کیلووات ساعت تا 60 کیلووات ساعت است؛ اما این خودرو های برقی اغلب دارای باتری­‌هایی با ظرفیت دریافت شارژر با نرخ C هستند. بنابراین توان دریافت شارژ 50 کیلووات بهترین گزینه است.

آریاک سفر

عامل مهم دیگری برای شارژ خودرو های برقی وجود دارد و آن نحوه ارتباط بین شارژر خودرو برقی و خودرو است. خودروسازان دنیا برای خودرو های برقی پروتکل‌های ارتباطی متنوعی تعریف کرده‌اند؛ به عنوان مثال انواع ژاپنی و کره‌ای خودرو برقی دارای پروتکل شاژری «چادِمو» هستند. خودرو های برقی اروپایی و تا حدودی آمریکایی هم دارای پروتکل ارتباطی سی‌سی‌اس بوده، خودروهای چینی نیز دارای پروتکل ارتباطی جی‌بی هستند.

علاوه بر متغیر بودن این پروتکل ارتباطی، شکل کانکتور انتقال شارژ نیز در این خودروها متفاوت است و بالطبع شارژر نیز باید دارای کانکتور متناسب با خودرو و پروتکل خاص ارتباطی باشد.

تولیدکنندگان شارژر خودرو برقی در دنیا، متناسب با منطقه جغرافیایی یک یا چند نوع از این پروتکل‌های ارتباطی و کانتکتورهای شارژ را پیاده­‌سازی کرده‌اند.

پروتکل‌های شارژ خودرو برقی متناسب با نوع کانکتورهای فیزیکی

شارژر خودرو برقی سریع مپنا

مدتی است گروه مپنا، مرکزی تخصصی برای توسعه زیر ساخت‌های شارژ خودرو برقی ایجاد کرده است. این مرکز پس از ارائه و تولید نمونه‌های متنوع شارژرهای سریع، اخیرا مدل سریع 50 کیلوواتی شارژر خودرو برقی خود را با پروتکل‌های ارتباطی تک و چندگانه (دو کانکتور یا سه کانکتور) در مدار تولید انبوه قرار داده است. در یک نمونه از شارژرهای سریع 50 کیلوواتی مپنا هر سه پروتکل شارژ معروف دنیا یعنی چادمو، سی‌سی‌اس و جی‌بی/تی  با سه کانکتور مجزا قرار دارد.

در حال حاضر خط تولید این مرکز می‌تواند ماهانه 100 دستگاه شارژر سریع 50 کیلوواتی را برای نصب در تمام ایستگاه های شارژ به بازار عرضه کند. شارژر های خودرو برقی این مرکز بر اساس نیاز مشتری، توسط طراحان صنعتی طراحی شده است و دارای ظاهری شکیل و صنعتی با ترکیب رنگ‌های آبی و سفید است.

خط تولید انواع سریع شارژر های خودرو برقی در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) تاسیس شده و تمامی مراحل تست و کیفیت سنجی شارژرها در این شرکت انجام می‌شود. همچنین این محصول انواع تاییدیه‌های ملی و بین المللی را برای تولید دریافت کرده است. بردهای الکترونیکی، ماژول های قدرت اصلی، تابلوها و … همگی در ایران و در گروه مپنا و در خط اصلی تولید شارژر های خودرو برقی مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌های مپنا تولید و مونتاژ می‌شوند.

شارژر سریع خودرو برقی دارای یک نمایشگر 7 اینچی هستند که کاربر می‌تواند متناسب با نوع خودرو برقی خود و کانکتورهای موجود روی شارژر خودرو برقی، پروتکل شارژ را انتخاب کند. این شارژرها از کارت آر.اف.آی.دی یا کیو.آر کد برای شناسایی کاربر برخوردار هستند.

 

تمام مراحل شارژ توسط نمایشگر لمسی شارژر خودرو برقی نمایش داده می‌شود و زمان پایان شارژ و درصد شارژر باتری خودرو روی نمایشگر رنگی به کاربر نمایش داده می‌شود. این نوع شارژر امکان شارژ در محیط‌های داخلی و بیرونی را فراهم کرده و در حال حاضر در توان 50 کیلووات عرضه می‌شود.

طراحی خاص این شارژر خودرو برقی ، آن را مناسب برای نصب در ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی، پارکینگ‌ها و همچنین مراکز خرید و فروشگاه‌ها کرده است. ارتباط شارژر با سرویس‌های متصل با سرور مرکزی نیز، امکان مدیریت شارژ و همچنین مشاهده روند شارژ را برای کاربر فراهم می‌کند.

شارژر های خودرو برقی مپنا کجا نصب می‌شوند؟

مسلما شارژر خودرو برقی را در ایستگاه های شارژ خواهید یافت. اما فرودگاه‌ها، اماکن تجاری، ادارات و رستوران‌های بزرگ، پارکینگ‌ها و هتل‌ها هم به انواع سریع شارژر خودرو برقی مجهز می‌شوند. جالب است بدانید شارژ های سریع خودرو برقی با توان خروجی 50 کیلووات و پشتیبانی از کانکتورهای اِی‌سی، جی‌بی/تی، چادمو و سی‌سی‌اس، از طریق کابل لَن، جی‌اس‌ام و وای‌فای به اینترنت متصل می‌شوند.

شارژر خودرو برقی سریع گروه مپنا با پشتیبانی از پروتکل اُسی‌پی‌پی ۱.۶، قابلیت به‌روزرسانی و مانیتورینگ از راه دور را دارد و امکان دسترسی از طریق وبسایت و نرم افزار تلفن همراه برایش فراهم شده است. درجه حفاظت آی‌پی این شارژرهای خودرو برقی ۵۴ است؛ یعنی در برابر نفوذ گرد و غبار و پاشیدن آب مقاوم هستند.

مرتبط با : مپنا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز