افزایش مبلغ وام ازدواج و حذف تسهیلات ساخت مسکن

لست سکند

بودجه سال 1401 با تغییراتی در خصوص وام ازدواج و مسکن به مجلس ارائه شده است. طبق گفته مهدی عبدالعلی پور، کارشناس حوزه پول و بانک اندیشکده سیاست گذاری شاهد، در پیش نویس نهایی لایحه بودجه امسال مبلغ وام ازدواج به 150 میلیون تومان رسیده و تسهیلات ساخت مسکن حذف شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ وام‌های بانکی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، عبدالعلی پور معتقد است بانک‌ها محور توسعه اقتصادی کشور هستند و چون قدرتی به نام خلق پول دارند، سمت و سوی اقتصادی کشور را تغییر می‌دهند. بنابراین مشخص شدن منابع آن‌ها در یودجه سالیانه کشور ضروری به نظر می‌رسد تا مانع از افزایش سفته بازی و رشد بخش غیرمولد اقتصادی کشور شود.

اخبار مرتبط را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

اما امسال پیش نویس نهایی بودجه 1401 با تغییرات عمده‌ای درباره منابع بانکی همراه شده است. رقم وام ازدواج در پیش نویس اولیه بودجه 70 میلیون تومان بود که با تلاش مجلس این رقم به 100 میلیون تومان رسید. البته مبلغ وام ازدواج برای زوج‌های جوان 150 میلیون تومان تعیین شده است.

حذف تبصره مربوط به تسهیلات ساخت مسکن!

جز 10 بند الف تیصره 18 قانون بودجه سال 1400 در مورد تسهیلات ساخت مسکن بود که به درستی اجرا نشد. اما دولت جدید در لایحه 1401 این تبصره را به طور کامل حذف کرده است. به نظر عبدالعلی پور این کار به شدت اشتباه است، هر چند که حذف آن به دلیل تکرار در قانون جهش تولید مسکن باشد.

این کارشناس پولی بیان کرده که هنوز احکام مرتبط با حوزه پولی و بانکی بودجه بسیار ابتدایی است و به نظر باید میزان مطالعات کارشناسی در موضوع احکام بانکی بودجه بیشتر شود.

ضمن اینکه از بانک مرکزی هم انتظار می‌رود به صورت فعالانه پیشنهادات خود را به مجلس ارائه دهد و درباره این موضوع تصمیم گیرنده باشد. زیرا بانک مرکزی مهم‌ترین سیاست گذار پولی کشور مجسوب می‌شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز