افزایش حقوق کارگران، سنوات ۱۴۰ هزار تومانی چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق قانون وزارت کار همه مزایای مزدی ثابت باید با حقوق کارگر حساب شود، اما سنوات ۱۴۰ هزار تومانی که جزو حقوق پایه است چگونه محاسبه می‌شود و به چه کارگرانی تعلق می‌گیرد؟

به گزارش کاماپرس، مبلغ۱۴۰ هزار تومان سنوات جزو حقوق پایه کارگر است و براساس قانون همه کارگرانی که بیشتر از یکسال سابقه کار در یک کارگاه ثابت دارند، باید ماهانه حداقل ۱۴۰ هزار تومان مزایای مزدی ثابت، بابت پایه سنوات بگیرند.

در روزهای پایانی سال ۹۹ پایه حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان تعیین شد. این پایه حقوق با احتساب مزایای مزدی مثل سنوات، حق مسکن و بن کارگری و حق تاهل و حق اولاد ممکن است به ۴ میلیون تومان برسد.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

اگر مزایای مزدی به کارگران مشمول پرداخت نشود، حقوق کارگران در سال جاری به ۳ میلیون تومان هم نمی رسد طبق آمار ۷۰ درصد از ۱۴ میلیون کارگر بیمه‌شده‌ سازمان تامین اجتماعی، حداقل‌بگیر هستند و حقوق آنها، مجموع پایه مزد حداقلی به اضافه‌ مزایای مزدی مصوب شورایعالی کار است.

آریاک سفر

شرایط پرداخت سنوات ۱۴۰ هزار تومانی کارگری چگونه است؟

بر اساس بند دوم بخشنامه مزدی ۱۴۰۰ به کارگرانی که در سال ۱۴۰۰ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوانی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۴۶۶۶۷ ریال به عنوان پایه سنوات پرداخت می شود.

البته این رقم که در ماه به ۱۴۰ هزار تومان می رسد به کارگران شاغل در کارگاه‌های فاقد طرح طبقه‌بند مشاغل تعلق می‌گیرد. در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی دارند، پرداخت پایه سنوات براساس جدول گروه‌بندی بیست‌گانه انجام می شود.

مزایای مزدی در سال ۱۴۰۰ چگونه است؟

طبق قانون حق مسکن و بن کارگری در بین مزایای مزدی، باید به همه‌ کارگران مشمول قانون کار، فارغ از سابقه و وضعیت تاهل و فرزندآوری پرداخت شود. امسال بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان و حق مسکن، ۴۵۰ هزار تومان است.

البته افزایش ۱۵۰ هزار تومانی حق مسکن، نیازمند تصویب در هیات دولت است و کارگران انتظار دارند تصویب و ابلاغ افزایش حق مسکن تا قبل از پایان فروردین که زمان واریز حقوق‌هاست، به سرانجام برسد و همه کارگران حداقل‌بگیر بتوانند از همین ماه اول سال، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی را دریافت کنند. بن ۶۰۰ هزار تومانی اما از اولین ماه سال به همه کارگران (چه حداقل‌بگیر و چه سایر سطوح مزدی) تعلق می گیرد.

حق اولاد به کارگران دارای فرزند تعلق می‌گیرد و حق سنوات نیز مولفه‌ای همه شمول است که به کارگرانی که در یک کارگاه ثابت، یک سال یا بیشتر سابقه کار داشته باشند، پرداخت می‌شود. حداقل پایه سنوات برای کارگران با یکسال سابقه، ۱۴۰ هزار تومان است بنابراین همه کارگرانی که یک سال یا بیشتر در یک کارگاه ثابت کار کرده باشند، باید لااقل ۱۴۰ هزارتومان ماهانه به عنوان پایه سنوات کارگری دریافت کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز