اسکناس ۱۰ هزار تومانی جدید چاپ شد+تصویر

تورهای مسافرتی لحظه آخر

اسکناس ۱۰ هزار تومانی جدید با چهار صفر کم رنگ چاپ شد.
به گزارش کاماپرس، اسکناس‌های جدید ۱۰ هزارتومانی در فرمت و اندازه جدید و با کمرنگ شدن چهار صفر و مشخصه‌های امنیتی ویژه چاپ شده است.

با اینکه پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی هنوز خبر یا تصویری از این اسکناس جدید منتشر نکرده‌،‌ اما خیلی از خبرگزاری ها از چاپ این اسکناس جدید خبر داده اند. البته خبر انتشار این اسکناس جدید در حالی منتشر شده است که در تابستان گذشته چک پولهای ۱۰۰ هزار تومانی با صفرهای کمرنگ منتشر شده بود. گفته می شود چاپ این اسکناسهای جدید در راستای تصمیم دولت برای اجرای طرح حذف صفرها انجام شده است.

به گزارش فرارو اردیبهشت ماه امسال مجلس کلیات لایحه حذف چهار صفر و تبدیل پول ملی از ریال به تومان را تصویب کرد و قرار شد پول ملی ایران به تدریج از ریال به تومان تبدیل شود و قران واحد پول خرد جدید شود.
در این لایحه هر تومان معادل ۱۰ هزار ریال کنونی در نظر گرفته شده و هر ۱۰۰ قران یک تومان است رئیس بانک مرکزی دوره اجرای این طرح را ۲ تا ۵ سال اعلام کرده بود.

حذف صفر باعث مهار تورم می شود؟

البته ایران اولین کشوری نیست که می‌خواهد با حذف صفر، واحد پول خود را تغییر دهد. بعضی کشور‌ها در این زمینه تجربه موفق و بعضی دیگر هم تجربه ناموفق داشته‌اند.

راز آسمان پایتخت

از جمله تجربه‌های ناموفق در حذف صفر، تجربه کشور آفریقایی زیمبابوه است. تورم بسیار بالای این کشور باعث شد تا رابرت موگابه، رئیس جمهوری وقت، از سال ۲۰۰۶ در سه مقطع مختلف دستور حذف ۲۵ صفر از واحد پول این کشور را صادر کند.

ترکیه اما تجربه‌ موفقی در حذف صفر از پول ملی در دوران معاصر دارد. هنگامی که در سال ۲۰۰۳ رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه شد، وعده داد که با حذف صفرها، لیره ترکیه را به شان شایسته خود برگرداند. مهم‌ترین هدف این طرح کاهش تورم بود.

در سال ۲۰۰۵ و پس از دو سال، نرخ تورم در این کشور از بیشتر از ۸۰ درصد به ۷ درصد کاهش یافت.

ایده سبز
اوج آرام
دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز