اختلال در پمپ بنزین ها ؛ آخرین اخبار از یک شوک سوختی

لست سکند

فعالیت برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور امروز صبح با اختلال مواجه شد. این اختلال باعث ایجاد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها شده است.
به گزارش کاماپرس، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دقایقی پیش اطلاعیه‌ای صادر کرد که تا چند لحظه دیگر متن آن در همین صفحه منتشر می‌شود.

بنابه اعلام برخی رسانه‌ها از جمله سایت خبری جماران، از صبح امروز برخی جایگاه‌های بنزین در شهرهای مختلف کشور از کار افتاده‌اند. این اختلال گسترده موجب ایجاد صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها شده است. طبق اظهار برخی رانندگان، پیام «حمله سایبری 64411» روی صفحه دیجیتال پمپ‌های بنزین ظاهر می‌شود.
علاوه براین برخی پیام‌ها نیز روی بیلبوردهای دیجیتال در مسیرهای اصلی شهر اصفهان ظاهر شدند.

رییس کانون انجمن جایگاه داران سوخت: سامانه هوشمند دچار اختلال شده است

بنابه اعلام رییس کانون انجمن جایگاه داران سوخت فعلا سامانه خوشمند دچار اختلال شده و امکان سوختگیری بنزین ۱۵۰۰ تومانی وجود ندارد. به همین دلیل فعلا تنها بنزین سه هزار تومانی قابل عرضه است.

 تشکیل جلسه فوری برای رفع اختلال

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز به در گفتگو با رسانه‌ها از تشکیل جلسه‌ای فوری برای رفع اختلال سامانه هوشمند سوخت در این شرکت خبر داد. وی اعلام کرد به محض پایان جلسه، نتایج اطلاع‌رسانی می‌شود.
این خبر به صورت مداوم در حال به‌روزرسانی است…
آخرین به روز رسانی خبر  ساعت 13:20 می باشد

سامانه هوشمند از مدار خارج شده است

در پی بروز این اختلالات علی فروزنده، سخنگوی وزارت نفت در گفتگو با خبرنگاران منشا مشکل را از سامانه کارت سوخت اعلام کرد و گفت: شرکت ملی پخش، سامانه هوشمند را از مدار خارج کرده است. فعلا مردم این امکان را دارند که با قیمت آزاد بنزین خریداری کنند. سوخت گیری در جایگاه‌های سوخت با مشکلی مواجه نیست و مشکلی برای سوخت گیری وجود ندارد.

راز آسمان پایتخت

فروزنده تاکید کرد: این اطمینان را به مردم می دهم که هیچ مشکلی برای سهمیه سوخت مردم به وجود نخواهد آمد و کارشناسان در حال بررسی و رفع مشکل هستند و به محض رفع مشکل به مردم اطلاع‌رسانی می شود.

 مردم به جایگاه‌ها هجوم نیاورند

امین رضانواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور نیز دقایقی پیش با حضور در شبکه خبر به صورت تلفنی با مجری گفتگو کرد. او در این برنامه خبری زنده گفت مشکل پیش آمده در جایگاه های سوخت یک مشکل نرم افزاری است هیچ مشکلی برای سوختگیری با نرخ آزاد وجود ندارد و مردم از هجوم به جایگاه‌ها خودداری کنند.
رضانواز تاکید کرد: تمامی متخصصان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درحال کار هستند چرا که مشکل به وجود آمده یک مشکل نرم افزاری است. هیچ زمانی برای رفع مشکل قابل پیش بینی نیست اما مردم می توانند بنزین و گازوئیل را با نرخ آزاد تهیه کنند تا اختلال در سامانه رفع شود.
رضانواز از مردم خواست به هیچ وجه در پمپ بنزین ها تجمع نکنند و گفت: متأسفانه در هشت سال گذشته به لحاظ بی توجهی به‌ سامانه هوشمند سوخت، این سامانه دچار استهلاک شده است.

توقف فعالیت جایگاه‌ها موقتی است

در پی توقف فعالیت برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم اطلاعیه‌ای صادر کرده است. در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هموطنان می رساند به دلیل بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت موقتاً امکان سوخت‌گیری در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت با اختلال مواجه شده و عرضه سوخت خارج از سیستم سامانه سوخت با نرخ دوم در حال انجام است، لذا تا رفع مشکل فنی از هموطنان عزیز تقاضا داریم صبوری کنند.
ضمنا پیرامون تامین بنزین و نفت‌گاز در جایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و فرآورده به میزان کافی در انبارهای نفت و جایگاه‌ها وجود دارد و هیچگونه نگرانی در این خصوص متصور نمی‌باشد. شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت نیز قویا تکذیب می شود.

 ایسنا خبر جعلی را تکذیب کرد

خبرگزاری دانشجویان ایران نیز در واکنش به خبری که به نقل از این خبرگزاری در فضای مجازی دست به دست می‌شود، اعلام کرد: این خبر جعلی است.

 وزیر کشور گرانی بنزین را تکذیب کرد

احمد وحیدی، وزیر کشور هم در پی بروز این اختلالات گفت: اختلال در ارایه خدمات در برخی جایگاه‌های بنزین، یک اشکال فنی و سامانه‌ای است و به زودی رفع می‌شود.
وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد، گفت: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.

این خبر به صورت مداوم در حال به‌روزرسانی است…

آخرین به روز رسانی خبر  ساعت 14:16 می باشد

ردپای یک کشور خارجی

ایسنا به نقل از یک رسانه صهیونیستی از نقش یک کشور خارجی در بروز این اختلالات خبر داد. کارشناسان حوزه سایبری به روزنامه تایمز آو اسرائیل، گفتند: هکرهایی که این کار را کردند، کودک نیستند. آنها هکرهای حرفه‌ای هستند. بعید نیست که یک دولت (کشور) پشت پرده این حمله قرار داشته باشد.
این روزنامه در گزارشی به مشکل ایجاد شده در ارائه سوخت در برخی جایگاه‌های سوخت بنزین در ایران در روز سه‌شنبه پرداخت و آن را یک حمله سایبری بسیار جدی توصیف و تصریح کرد که احتمالا یک سازمان با قابلیت‌های تهاجمی بالا، پشت پرده این حمله قرار داشته است.

 واکنش دبیر شورای عالی فضای مجازی

شب گذشته سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت‌رسانی توسط یک کشور خارجی انجام شده، گفت: با تمهیداتی که از قبل از لحاظ امنیتی در نظر گرفته شده بود، به هیچ وجه به اطلاعات سهمیه مردم لطمه‌ای وارد نشده و فقط در نظام خدمت‌رسانی اختلال ایجاد شده است.
او در برنامه تلویزیونی درباره حمله به جایگاه‌های سوخت‌رسانی توضیح داد: این حمله ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه اتفاق افتاد و ما در همه جایگاه‌های بنزین کشور شاهد اختلال وسیع بودیم. دستگاه‌های مربوطه به مساله پرداختند و علائم یک حمله سایبری را مشاهده کردند. این حمله سایبری خوشبختانه خسارت‌های سخت‌افزاری به دنبال نداشته و فقط در ارائه خدمت به شهروندان ایجاد اختلال کرد که کارشناسان در مدت کوتاهی توانستند راه‌ حل رفع مشکل را پیدا کنند. حدود ۴۶۰۰ جایگاه سوخت‌رسانی بنزین در کشور داریم که باید اصلاحاتی در برنامه نرم‌افزاری‌شان انجام دهند و این کار از ساعت پنج بعدازظهر به‌تدریج در حال انجام است.

 اهمیت تقویت پدافند غیرعامل

هادی بیگی‌نژاد، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: شیطنت هایی نظیر اختلال در سیستم توزیع سوخت به مثابه تجاوز به تمامیت ارضی بوده و باید با اقدام هم‌تراز پاسخ داده شود. تجربه اختلال در سیستم توزیع سوخت یک بار دیگر اهمیت تقویت پدافند غیرعامل در مقابل حملات سایبری و تهدید زندگی عادی مردم را ثابت کرد. ضمن اینکه چنین شیطنت‌هایی به مثابه تجاوز به تمامیت ارضی باید با اقدام هم‌تراز پاسخ داده شود.

این خبر به صورت مداوم در حال به‌روزرسانی است…

آخرین به روز رسانی خبر 5 آبان 1400،  ساعت 11:15

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “اختلال در پمپ بنزین ها ؛ آخرین اخبار از یک شوک سوختی

  1. محمدرضا گفته:

    هی میگه برای سوخت سه هزارتومنی مشکلی نیست کمترکسی این روزا بنزین ازادمیزنه ویامجبورباشه اصلا چرا باید مشکل پیش بیاد حالا که شده دروغ نگید به مردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز