آیا “خر و پف” با بروز سرطان ارتباط دارد؟

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، خرو پف که یکی از مهم‌ترین نشانه‌های اختلال آپنه انسدادی خواب است؛ می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان کلیه، ملانوما، سرطان سینه و سرطان رحم را افزایش ‌دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

خرو پف یکی از مهمترین نشانه‌های اختلال آپنه انسدادی خواب نوعی اختلال تنفسی است که می‌تواند به بروز بیماری‌هایی همچون افزایش فشار خون، مشکلات قلبی، سکته مغزی، افسردگی و اختلال در تحمل گلوکز و مقاومت به انسولین منجر شود.

به گزارش کاماپرس، آپنه خواب به دنبال شل شدن عضلات و در پی آن خیس شدن بافت نرم در گلو و  مسدود شدن راه‌های هوایی بروز می‌کند. این اختلال تنفسی با دوره‌های قطع تنفس، معمولا ۱۰ تا ۳۰ ثانیه یک بار خود را نشان داده و باعث کمبود اکسیژن می‌شود.

بر این اساس، افراد چاق و یا دارای ناهنجاری‌های ساختاری سر و گردن، بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند. همچنین سیگار، الکل و احتقان بینی در شب نیز منجر به آپنه خواب می‌شود.

راز آسمان پایتخت

اگرچه هنوز این ارتباط خر و پف و سرطان به درستی درک نشده اما به گفته برخی دانشمندان، اختلال مکرر در تنفس طی شب ممکن است به ایجاد استرس اکسیداتیو و فرایند التهاب در بدن منجر شود که این التهاب مهم‌ترین عامل برای افزایش خطر ابتلا به سرطان است.

عارضه آپنه خواب در مراکز و کلینیک‌های خواب مراکز درمانی قابل تشخیص است و راه تشخیص آن به هیچ وجه دردناک و دشوار نیست.

متداول ترین روش درمانی آپنه انسدادی خواب، استفاده از دستگاه جریان هوای مثبت است. این دستگاه باعث می‌شود راه‌های تنفسی در طول شب باز بماند و جریان هوا را از طریق یک ماسک فراهم می‌کند. در نهایت استفاده از این ابزار، وقفه‌های تنفسی ناشی از آپنه خواب را از بین می‌برد. سایر روش‌های درمانی نیز عبارت از تغییر شیوه زندگی با کاهش وزن، تغییر وضعیت و پوزیشن خواب و در نهایت جراحی برای اصلاح انسداد آناتومیکی در گلو هستند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز