آمریکا سه‌‌شنبه به برجام برمی‌گردد؟

هرچند وزیر امور خارجه ایران در توییتر احتمال دیدار و مذاکره با نماینده آمریکا در وین را رد کرد اما رسانه‌های اروپایی و آمریکایی طی ساعت‌های گذشته از احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا خبر دادند.
به گزارش کاماپرس، رسانه‌های غربی اعلام کردند اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و ایران در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که به صورت مجازی برگزار شد، بر سر پیگیری گفتگوهای خود طی هفته آینده در وین توافق کردند. آمریکا نیز حضور در این دور از مذاکره‌ها را تایید و برای انجام گفتگو با ایران اعلام آمادگی کرد.
پیش از اتحادیه اروپا اعلام کرده بود موضوع اصلی مذاکره‌های روز جمعه (امروز) احتمال بازگشت آمریکا به برجام است. حاضران در این نشست مجازی درباره تعهد خود مبنی بر حفظ توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تاکید کردند و به بررسی راه‌های بازگشت به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به گفتگو پرداختند. شرکت‌کنندگان از بازگشت احتمالی دولت جدید آمریکا به برجام استقبال کردند.
نیویورک‌تایمز به نقل از یک دیپلمات دولت آمریکا اعلام کرد دولت جدید این کشور از تحریم به عنوان اهرم فشار علیه تهران استفاده نخواهد کرد. بنابه اعلام این سیاستمدار آمریکایی، برنامه دولت دونالد ترامپ یعنی اعمال حداکثر فشار به ایران شکست خورده است.

ظریف، دیدار ایران و آمریکا را غیرضروری دانست

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران پس از جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام با انتشار یک توییت به خبرهای احتمال دیدار نماینده ایران و آمریکا واکنش نشان داد. ظریف در توییتر نوشت: در جلسه مجازی کمیسیون مشترک برجام، ایران و اتحادیه اروپایی/تروییکای اروپایی+۲، توافق کردند سه‌شنبه آینده در وین گفت‌وگو را به صورت رو در رو از سر بگیرند.
هدف: سریعا نهایی کردن رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای، از طریق طراحی مسیر رفع تمام تحریم‌ها، و پس از آن توقف تدابیر جبرانی از سوی ایران. ایران و ایالات متحده دیداری نخواهند داشت؛ غیرضروری است.

عراقچی حضور آمریکا در نشست با ایران را تکذیب کرد

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، پس از انتشار خبر احتمال حضور آمریکا در نشست وین گفت: نشست وین که هیات ایران در آن شرکت خواهد کرد یک نشست کمیسیون مشترک برجام است که با هدف بررسی بازگشت احتمالی آمریکا به برجام برگزار خواهد شد و صرفا اعضای کنونی برجام در آن حضور خواهند داشت. آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد، از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام، حضور نخواهد داشت و این قطعی است.
عراقچی عصر جمعه به خبرنگاران گفت: اینکه سایر طرف‌های برجام بخواهند در ارتباط با اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد، به صورت دوجانبه یا چندجانبه با این کشور رایزنی‌هایی داشته باشند، چه در وین و چه در هر جای دیگر، به خودشان مربوط است و البته مسبوق به سابقه است.

آریاک سفر

چشم دلار در اولین هفته کاری سال جدید به وین

توافق امروز طرف‌های درگیر در برجام، بازار ارز را چشم‌انتظار نتیجه مذاکره‌های حضوری و مهم سه‌شنبه در وین نگه می‌دارد. با توجه به اینکه دولت فعلی هفته‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند، کنشگران بازار انتظار چنین توافقی را نداشتند. باید دید آیا پس از توافق احتمالی قیمت دلار کاهش می‌یابد یا باز «عوامل تاثیرگذار» مانع افت قیمت ارز در بازار داخل می‌شوند.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز