آشنایی با اصول طراحی سالن کنفرانس

طراحی سالن کنفرانس

سالن کنفرانس، یکی از بزرگترین فضاها در ساختمان‌های اداری با هدف برگزاری جلسات بزرگ با حضور تعداد زیادی از افراد است. طراحی سالن کنفرانس شامل چگونگی قرارگیری میز و صندلی، چگونگی طراحی مسیرهای تردد افراد، خلق فضاها و استفاده از المان‌های زیبای محیطی، رنگ‌آمیزی محیط، تکنیک‌های نورپردازی، استفاده از دیوارپوش‌ها و آکوستیک کردن فضا و در نهایت نصب سیستم‌های مدرن صوتی و تصویری است.

کاماپرس در این گزارش به بررسی اصول اصلی طراحی سالن کنفرانس، چالش‌ها و راهکارهای بهبود آن ‌پرداخته است.

اصول طراحی سالن کنفرانس

استفاده از فناوری: اجزای مختلف فناوری مانند صفحه‌نمایش‌های بزرگ، صداگذاری‌های پیشرفته و اتصال به اینترنت با سرعت بالا برای ارتباط بهتر با حضار باید در طراحی سالن کنفرانس به کار گرفته شود.

طراحی میز کنفرانس: میز کنفرانس و صندلی‌های آن برجسته‌ترین عنصر محیطی سالن‌های کنفرانس هستند. طراحی این میز باید با توجه به ابعاد فضای سالن و پتانسیل تعداد افراد مورد نظر برگزاری جلسات باشد. معمولاً اولین قدم در طراحی سالن کنفرانس بررسی نوع و ابعاد میز مرکزی آن است که با توجه به فرم، ظاهر کلی و حتی قابلیت‌های کاربردی در اشکال مختلف مانند دایره‌ای، مربع، مستطیلی،U  و قایقی طراحی می‌شود.

انتخاب صندلی کنفرانس: این صندلی‌ها در مدل‌های متنوع پایه ثابت یا پایه چرخ دار طراحی می‌شوند و معمولاً از امکانات شخصی‌سازی کمی برخوردارند، اما به قدری راحت انتخاب می‌شوند که باعث خستگی افراد حاضر در جلسات طولانی نشوند.

راز آسمان پایتخت

تکنیک‌های نورپردازی سالن کنفرانس: یکی از ارکان کلیدی برای طراحی سالن کنفرانس، نورپردازی است. تا حد ممکن بهتر است که از نور طبیعی در طراحی سالن کنفرانس استفاده شود. به علاوه هر نوع منبع نور مصنوعی نیز باید از قابلیت تنظیم روشنایی برخوردار باشد.

فضاسازی و طراحی مسیرهای تردد در سالن کنفرانس: طراحی سالن‌ کنفرانس با توجه به ابعاد فضا انجام می‌شود. مهم‌ترین نکته، استفاده از میز متناسب با ابعاد سالن است، اما در این سالن به فضاهای دیگر مانند بخش خدمات، کنترل و مسیرهای تردد افراد و حتی یک فضای اختصاصی برای محل ورود سخنران جلسه نیاز است.

اجرای تکنیک‌های آکوستیک طراحی سالن کنفرانس: منظور از آکوستیک بودن، ایجاد یک فضای آرام است که تحت تأثیر صدای محیط بیرون قرار نداشته باشد و صدای داخل آن نیز بدون انعکاس در فضا شنیده شود. با استفاده از آکوستیک کردن سالن می‌توان از موج بازگشت صدا پس ‌از برخورد با سطوح بزرگ و نسبتاً خالی جلوگیری کرد.

سیستم‌های صوتی و تصویری سالن کنفرانس: در طراحی سالن کنفرانس از تنوع گسترده تجهیزات مانند میکروفون، بلندگو، دوربین، سیستم مرکزی برای کنترل میکروفون و بلندگو، سیستم ویدئو کنفرانس و ویدئو پروژکتور استفاده می‌شود که هر کدام وظایفی دارند و لازم است در راه اندازی سالن کنفرانس مورد استفاده قرار گیرند.

طراحی سالن کنفرانس

چالش‌های طراحی سالن کنفرانس

مدیریت فضا: ایجاد فضاهای مناسب برای جلسات کوچک و بزرگ به طور همزمان با توجه به نیازهای مختلف شرکت‌کنندگان از چالش‌های طراحی سالن کنفرانس است.

پایداری فناوری: حفظ پایداری فناوری و امکان ارتقای سیستم‌های تجهیزات فناوری بر اساس نیازهای رویدادها از دیگر چالش‌ها است.

مدیریت ارتباطات: ایجاد امکانات ارتباطی مؤثر برای افراد حاضر در جلسات همراه با ایجاد امکانات ارتباط مجازی برای شرکت‌کنندگان آنلاین به طور همزمان کمی دشوار است.

طراحی سالن کنفرانس

راهکارهای بهبود طراحی سالن کنفرانس

استفاده از مدل‌های مهندسی معکوس: برای بهبود ساختار و طراحی سالن‌ کنفرانس قدیمی، از مدل‌های مهندسی معکوس و تحلیل نقاط ضعف استفاده می‌شود.

آزمایش‌های تجربی: ایجاد فضای آزمایش‌های تجربی با حضور شرکت‌کنندگان برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف فضا از نکات حائز اهمیت است که پس از آن بهبود موارد لازم اعمال می‌شود.

تعامل با متخصصان تجارب کاربری: همکاری با متخصصان تجارب کاربری برای بهبود تجربه شرکت‌کنندگان در سالن از راهکارهای بهبود طراحی سالن کنفرانس است.

طراحی سالن کنفرانس با “گروه توسعه مهندسی نیکان”

طراحی و تجهیز سالن کنفرانس از خدمات تخصصی توسعه مهندسی نیکان با ۲۵ سال سابقه و رزومه معتبر است. این شرکت به پشتوانه سال‌ها تجربه، دانش، تیم متخصص، متعهد و خلاق آماده ارائه خدمات مشاوره، طراحی، اجرا، تجهیز، راه‌اندازی، دکوراسیون آکوستیک، صوت و تصویر کلیه فضاهای مورد نیاز سالن‌های کنفرانس، همایش، آمفی‌تئاتر، سینما وسالن‌های اجتماعات است. کارشناسان گروه توسعه مهندسی نیکان، همواره آماده ارائه مشاوره به صورت تخصصی و خدمات با بهترین تجهیزات موجود در بازار به مشتریان هستند.

علاقه­مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می­توانند با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۷۷۸۷۹۷ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی https://niikan.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : نیکان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز