آخرین واکنش مدیران ابر آروان به حمله هکرها

اینکه هکرها به سرورهای ابر آروان حمله کرده‌اند در ظاهر برای بسیاری از کاربران فضای مجازی و مردم اهمیت چندانی ندارد اما این خبر وقتی برای عموم حساس می‌شود که اسامی مشتریان ابر آروان ردیف شود.

به گزارش کاماپرس، از نهاد ریاست جمهوری و وزارتخانه‌های نفت، نیرو، امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و از دانشگاه تهران گرفته تا دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه‌ای همگی از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند. موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که پای بانک‌های آینده، سامان، توسعه تعاون، پاسارگاد و تجارت هم به میان بیاید.
شرکت‌های بزرگی همچون سایپا، ایران‌خودرو، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و افق کوروش، اسنپ، فلایتیو، نت‌برگ، بیمه بازار، آچاره، بانی‌مد، تیوال، مدیسه، خانومی، اتاقک و صدها برند معتبر دیگر را باید در کنار رسانه‌هایی همچون ایرنا، مهر، الف، نود و ده‌ها خبرگزاری رسمی و سایت خبری و خبرخوان معتبر قرار داد و همه آنها را به فهرست مشتریان خدمات ابر آروان اضافه کرد.
وقتی پای این برندها و سازمان‌ها به میان می‌آید، حساسیت موضوع برای شهروندانی که حتی از گوشی‌های هوشمند هم استفاده نمی‌کنند، بالا می‌رود.

مطالب مرتبط را بخوانید:

شدیدترین حمله در بدترین زمان ممکن

کمتر از دو روز پس از انتشار گزارش شرکت ابر آروان که مملو از موفقیت و چشم‌اندازهای روشن بود، سرورهای این شرکت در دیتاسنتر آسیاتک مورد حمله قرار گرفت. پویا پیرحسینلو، مدیرعامل این شرکت البته از اولین ساعت‌های خبری شدن موضوع سعی کرده با استفاده از شبکۀ اجتماعی فیلترشدۀ توییتر آخرین تحولات را به اطلاع مشتریان و مخاطبان نگران ابر آروان برساند. تلاش‌های او در ایجاد آرامش و شفافیت نسبی تا حد زیادی موثر بود.
او اعلام کرد هکرها به دنبال تخریب و حذف اطلاعات بوده‌اند. به همین خاطر او و همکارانش برای مهار این تلاش‌ها و همچنین حفاظت از اطلاعات کاربران، تمام دسترسی‌ها به سرورها را به‌صورت موقت قطع کرده‌اند.

آریاک سفر

شرح وضعیت روی آنتن بی‌بی‌سی

عمق بحران به حدی بود که شب گذشته هستی شهریزفر، مدیر روابط‌عمومی ابر آروان در گفتگویی زنده با تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی به ارایه توضیحاتی پرداخت. او در این گفتگوی کوتاه آخرین ترکش‌های حمله‌ای که از نیمه‌شب چهارشنبه 27 اسفندماه آغاز شد را تشریح کرد.
بنابه اعلام وی تعداد زیادی از مشتریان این شرکت از این حمله تاثیر پذیرفتند. از 7 هزار مشتری که روی آسیاتک بودند، اطلاعات حدود 800 شرکت تا دیشب بازیابی شده است. تعدادی از مشتریان نیز به کمک فنی نیاز داشتند که ابر آروان در حال ارایه خدمات به این دسته از شرکتها هستند.

خسارت شرکت‌ها و استارتاپ‌ها

شهریزفرد درباره پرداخت خسارت به شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی که از این حمله آسیب‌دیده‌اند، گفت: ما نیز مانند بسیاری دیگر از شرکتهایی که در حوزه کلاود فعالیت می‌کنند، سطح کیفیت خدمات یا اس.ال.ای داریم که بر اساس آن برای مشتریان جبران خسارت کردیم. اما هنوز ارتباط تعدادی از مشتریان برقرار نشده و سرویس آنها بالا نیامده است؛ پس از اینکه اطلاعات کل مشتریان بازیابی شد ما بر اساس اس.ال.ای خسارت را به حساب همه مشتریان واریز می‌کنیم.
وی تاکید کرد: تا الان مشکلات 450 مشتری به صورت کامل حل شده و الان اطلاعات‌شان روی شبکه در دسترس است.

با پروژه اینترنت ملی همکاری نداریم

مدیر روابط عمومی ابر آروان در پاسخ به سئوال مجری بی‌بی‌سی درباره همکاری این شرکت با پروژه اینترنت ملی گفت: ابر آروان یک شرکت در حوزه کلاود است. ما خودمان مصرف‌کننده اینترنت هستیم. به این معنا که نهادهای بالادستی هستند که ما از آنها اینترنت می‌گیریم. همان‌طور که می‌دانید در ایران شرکت ارتباطات زیرساخت در اولین مرحله و بعد از آن آی.اس.پی‌ها هستند که اینترنت را دارند. ما خودمان مشتری آنها هستیم. اینکه ابر آروان در پروژه‌ای برای ملی‌سازی یا محدودسازی اینترنت یا هر عنوان دیگری مشارکت کند، کاملا بی‌معناست چراکه ما خودمان مصرف‌کننده اینترنت هستیم. مثل این است که به یک کشاورز بگوییم آب را روی زمین خودت ببند. ما چون در حوزه آی.تی فعالیت می‌کنیم نمی‌توانیم بدون اینترنت فعالیت کنیم و طرح این موضوعات معنایی ندارد.
وی افزود: از طرف دیگر ابر آروان در حوزه بین‌المللی فعالیت می‌کند و مشتریان خارجی دارد. بنابراین اصلا چنین چیزی برای آروان بی‌معنا است و ارتباطی با هم ندارد.
شهریزفرد در ادامه خاطر نشان کرد: پروژه ابرایران هم در واقع برنامۀ کلاودمحور کردن یک سری دیتاسنتر است که در شهرستان‌ها هستند. این موضوع نیز ربطی به اینترنت ندارد. قرار است این دیتاسنترها، کلاودی بشوند. کل ظرفیت این دیتاسنترها هم حدود سه درصد کل ظرفیت دیتاسنترها در ایران است.
او در پایان گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی تاکید کرد: اگر قرار باشد پروژه اینترنت ملی راه بیافتد، آروان به عنوان یک شرکت شفاف، همان‌طور که تاکنون بارها اعلام کرده در هیچ پروژه‌ای که منجر به محدودسازی یا قطع اینترنت شود همکاری نمی‌کند و به هیچ‌وجه زیرساخت‌هایش را در اختیار پروژه‌های این‌چنینی قرار نمی‌دهد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : ابر آروان
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “آخرین واکنش مدیران ابر آروان به حمله هکرها

  1. میلاد گفته:

    مشکل مشارکت در اینترانت ملی چیه مثلا که خودتونو اینجوری تو بی بی سی ازش مبرا میکنید؟!!
    شما که فنی هستید نبایید عامیانه حرف بزنید که، نباید پروپاگاندا راه بندازید که…
    خود شما بهتر میدونید که اینترانت ملی به معنای قطع اینترنت نیست، پس لطفا در گفتگو با بی بی سی مسحور اونا نشید که از روی ترس خودتو مبرا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز