آخرین جزئیات عیدی و پاداش کارگران / عیدی کارگران فصلی و پاره وقت

جزئیات عیدی و پاداش سالیانه کارگران 1402-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

کارفرمایان مشمول قانون کار موظفند حداقل مبلغ ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به عنوان عیدی و پاداش پایان سال به کارگران خود پرداخت کنند.

به گزارش کاماپرس، طبق قانون مربوط به عیدی و پاداش سالانه، عیدی معادل دو برابر حداقل حقوق پایه و پاداش سه برابر پایه حقوق خواهد بود. با توجه به به این قانون، کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد ‌را به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. همچنین مبلغ پرداختی به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی بیشتر باشد.

عیدی و پاداش برای کارگرانی که کمتر از یک سال کار کرده‌اند نیز الزامی است و باید به مأخذ ۶۰ روز مزد و بر اساس مدتی که کار کرده‌اند، محاسبه شود.

همه کارگران مشمول قانون کار صرف نظر از محل اشتغال و نوع کارگاهی که در آن فعالیت می‌کنند، اعم از دولتی، خصوصی، تعاونی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی به میزان مقرر در مصوبه فوق از عیدی و پاداش سالانه برخوردار می‌شوند و میزان عیدی آن‌ها متفاوت از میزان عیدی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دولتی محاسبه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

شورای عالی کار در ۲۹ اسفند 1401 در نشست تعیین دستمزد، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ را ۲۷ درصد افزایش داد. بر این اساس حداقل دستمزد ماهانه کارگران به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۲ تومان رسید که با احتساب فرمول حداقل و حداکثر عیدی، کارگران امسال حداقل ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۶۴ تومان و حداکثر ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۴۶ تومان دریافت می‌کنند.

جزئیات پرداخت عیدی و پاداش سالیانه کارگران 1402-کاماپرس

جزئیات عیدی و پاداش کارگران

عیدی و پاداش کارگران پاره وقت: مطابق ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایای این کارگران به نسبت ساعات کار انجام گرفته محاسبه و پرداخت می‌شود.

عیدی و پاداش کارگران ساعتی: برای کارگران ساعتی که حقوق ماهانه ثابت ندارند و دستمزد آن‌ها در ماه متغیر است محاسبه عیدی و پاداش، بر اساس میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آن‌ها خواهد بود.

عیدی و پاداش کارگران فصلی: میزان عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید بر مأخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکردشان در سال محاسبه و پرداخت شود.

عیدی و پاداش کارگران کارمزدی: مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کارمزدی بر اساس متوسط کارمزد دریافتی آن‌ها بر حسب مدت ایام کارکرد در سال تعیین می‌شود.

عیدی و پاداش کارگران اخراجی و مستعفی: کارگرانی که در طول سال به شکلی رابطه آنان با کارگاه قطع می‌شود، به نسبت مدت کارکرد و ماه‌هایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی و پاداش سالانه هستند.

عیدی کارگران در مرخصی استعلاجی: در صورتی که مدت مرخصی استعلاجی به تایید سازمان تأمین اجتماعی برسد مطابق با ماده ۷۴ قانون کار سابقه کارگر به حساب می‌آید. بنابراین روزهای مذکور مشمول پرداخت مزایایی از قبیل سنوات خدمت، حق اولاد، مرخصی استحقاقی و عیدی و پاداش سالانه است و کارفرما موظف است آن را پرداخت کند.

عیدی و پاداش کارگران آزمایشی: دوره آزمایشی قرارداد کار جزو سابقه کاری محسوب می‌شود و بر اساس ماده ۱۱ قانون کار باید تمام حقوق و مزایای این دوره من جمله سنوات و عیدی و پاداش از جانب کارفرما پرداخت شود و چنانچه رابطه کاری از سوی کارگر قطع شود، طبعا به میزان مدت انجام کار باید حقوق و مزایا دریافت کند.

به نقل از ایسنا، عیدی و پاداش سالانه کارگران در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، بر اساس مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه‌بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل محاسبه می‌شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز