یک پاندا روابط بین ایالات متحده و چین را بهبود می‌بخشد

تور لحظه آخری-کاماپرس

بازگشت یک پاندا از آمریکا به چین قرار است بهبود بخش روابط شکننده این دو قدرت جهانی باشد. «یایا» در چین یک ستاره به شمار می‌آید و با خبر بازگشت او، شبکه‌های اجتماعی مملو از پیام‌ تبریک شده‌اند.

به گزارش کاماپرس، این پاندا، طی قراردادی ۲۰ ساله به آمریکا سپرده شده بود و به مدت دو دهه با شریک زندگی اش «له له» در باغ وحش ممفیس در ایالت تنسی سکونت داشت. در ماه‌های گذشته، طی ویدیوهای منتشر شده از وضعیت بد پانداها در باغ وحش ممفیس و مقایسه آن با پانداهای سرحال در مسکو، انتقادات زیادی به سوی مسئولان مربوط آمریکایی روانه شد‌.

بیشتر بخوانید:

با مرگ «له له» در ۱ فوریه، انتقادات به اوج خود رسید که واکنش حامیان حیوانات در ایالت متحده را به همراه داشت. نماینده باغ وحش ممفیس در پاسخ، حالت ظاهری نامناسب «یایا» را به بیماری پوستی مزمن او و مشکلات هورمونی اش نسبت داد. او همچنین ادعا کرد کارکنان باغ وحش از او و جفت فوت شده اش له له، به بهترین وجه نگهداری کرده‌اند.

با این‌حال واکنش منفی ملت چین به «گنجینه ملی» خود همچنان ادامه یافت و توجیهات مسئولان چینی نیز تاثیر چندانی روی آن نداشت.

راز آسمان پایتخت

چین از سال ۱۹۴۱ سیاستی به نام «دیپلماسی پاندا» را به کار می‌برد. در این روش پانداها با قراردادهای میلیون دلاری به کشورهای دیگر اجاره داده می‌شوند. مدت زمان این قراردادها معمولا بیش از ۱۰ سال است و کشورهای طرف قرارداد نیز باید روابط دوجانبه خوبی با چین داشته باشند. طبق آمار در حال حاضر تنها هزار و ۸۶۴ پاندا در طبیعت وجود دارد که ۵۰ عدد از آن‌ها در باغ‌وحش‌های ۲۱ کشور زندگی می‌کنند.

در آن زمان که یایا و له له به ممفیس فرستاده شدند، چین به تازگی با تایید ایالات متحده وارد سازمان تجارت جهانی شده بود و روابط خوبی با این کشور داشت. بنابراین هدیه دادن دو پاندا اتفاق محتملی بود.

اما با گذشت دو دهه در روابط این دو کشور تزلزل چشمگیری پدیدار شده و انتقادات پیوسته آمریکا، سران چینی را خشمگین‌تر می‌کند. با بازگرداندن جفت باقی‌مانده، یایا، به چین، امید است روابط آن‌ها تا حدودی بهبود یابد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز