یارانه کالابرگ 120 هزار تومانی و 2 نکته مهم درباره آن

طرح یارانه کالابرگ 120 هزار تومانی در حال طی کردن مراحل نهایی در مجلس است و بر اساس این طرح به اقشار کم درآمد یارانه ای تعلق می گیرد که قابل دریافت نقدی نیست و فقط برای خرید کالای اساسی می توان از آن استفاده کرد.

به گزارش کاماپرس، طرح یارانه کالابرگ که از آن به عنوان یارانه 120 هزار تومانی یا کوپن الکترونیک نیز یاد می شود محل مناقشه دولت و مجلس شده و دولت به شدت با اجرای این طرح مخالف است به صورتی که علی ربیعی سخنگوی دولت درباره این طرح گفته است واضح می گویم که دولت با این طرح مخالف است و معتقد است هرگونه کمک به مردم باید از راه کارشناسی بدون آثار منفی بر زندگی مردم در میان مدت و دراز مدت و به هم خوردن تعادل بودجه صورت گیرد.

اما این مخالفت تاکنون در برابر مجلس راه به جایی نبرده و بر اساس اظهارات قالیباف رئیس مجلس این طرح قرار است امروز – چهارشنبه 7 آبان 1399 – در صحن علنی مورد بررسی نهایی و تصویب قرار گیرد.

درباره این طرح 2 نکته مهم به شرح ذیل وجود دارد:

1. یارانه جدید شامل بسیاری از آحاد جامعه نمی شود

آریاک سفر

موضوعی که انتقاداتی به این طرح ایجاد کرده این است که یارانه جدید برای 60 میلیون از اقشار جامعه در نظر گرفته شده است اما بسیاری از اقشار نیز از دایره این طرح بیرون مانده اند. حتی اگر بیرون ماندگان این طرح 2 میلیون نفر باشند نیز فشار تورمی وارد شده به این اقشار بسیار شدید است.

بر اساس گفته های تدوین کنندگان این طرح، یارانه جدید تنها به افرادی تعلق می گیرد که در حال حاضر نیز یارانه معیشتی – یارانه‌ای که بعد از افزایش قیمت بنزین به بخشی از آحاد جامعه تخصیص پیدا کرد – دریافت می کنند و این در حالیست که بسیاری از کارگران و بازنشستگان بدون هیچ دلیل قانع کننده ای از شمول دریافت یارانه‌معیشتی و در نتیجه از شمول دریافت یارانه کالابرگ حذف شده اند.

2. منابع پرداخت یارانه کالابرگ مبهم است

دولت انتقاداتی به این طرح دارد که مهم ترین آنها این است که یارانه جدید دارای منابع مشخصی نیست و نمی توان بدون پیش بینی منابع چنین هزینه سنگینی به بودجه کشور تحمیل کرد. سردرگمی نمایندگان در تعیین منابع این طرح را می توان از اظهارات سخنگوی دولت دریافت آنجا که گفته است؛ نمایندگان ابتدا گفتند این پول از تبصره ۱۴ داده شود، در حالی که خود تبصره ۱۴ کسری دارد و ما ناچار شدیم ۴۰ هزار میلیارد تومان اجازه فروش اوراق بگیریم که بتوانیم یارانه معیشتی‌ها را پرداخت کنیم چون بنزین داخلی فروش نرفته بود.

همچنین بر اساس شنیده ها مدافعان این طرح پیشنهاد کرده اند بخشی از منابع آن از طریق کارمزد گرفتن از تراکنش های بانکی تامین شود که این نحوه تامین منابع یارانه کالابرگ هم بسیار مناقشه برانگیز است.

ربیعی در این مورد نیز گفته است؛ گفتند(برای تامین منابع یارانه‌کالابرگ) از تراکنش‌های بانکی پول بردارید. همین مانده که مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون بکشند!

با این اوصاف مشخص نیست یارانه‌جدید تا چه حد در تحقق اهداف خود که برداشتن فشار تورم از دوش اقشار کم درآمد است، موفق باشد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “یارانه کالابرگ 120 هزار تومانی و 2 نکته مهم درباره آن

  1. قاسم گفته:

    اگر جنسی باشد نیاز به یارانه ندارد وکوپن اگر جلوی صادرات کادب گرفته شود درست میشود نامردا بیش از اندازه صادر میکنند نمونهاش همین گوجه پیاز تخم مرع قرار بود 5000 تن صادر کنند ولی بالای 11000 تن صادر کدردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز