گزارش اختصاصی کاماپرس از نمایشگاه گردشگری دبی

نمایشگاه گردشگری دبی2023-کاماپرس

نمایشگاه گردشگری دبی که در سال‌های اخیر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت، هفته گذشته با استقبال بیش از 40 هزار نفر از فعالان صنعت گردشگری خاورمیانه و جهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگاران کاماپرس که در این رویداد حضور داشتند، عربستان و امارات متحده عربی با قدرت تمام در سی‌امین نمایشگاه گردشگری دبی شرکت کردند. این در حالی بود که ایران با چراغ خاموش از کنار این رویداد مهم گردشگری گذشت. بنابه اعلام مسئولان برگزاری این رویداد، بیش از 2100 غرفه‌دار و نماینده از 150 کشور در مدت 4 روز گردهم آمدند تا آخرین نوآوری‌ها و دستاوردهای صنعت گردشگری را عرضه کنند. طبق آمارها تعداد بازدیدکنندگان امسال 29 درصد نسبت به سال قبل و 5 درصد نسبت به سال 2019 افزایش داشت.

جای خالی ایران

صبح اولین دوشنبه سال 1402، ایسنا به نقل از وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که ایران طی سال 1402 در 21 نمایشگاه خارجی شرکت می‌کند. با اینکه نام نمایشگاه گردشگری دبی در مطلب ایسنا آمده بود، هیچ نشانی از این وزارتخانه در محل برگزاری نمایشگاه وجود نداشت. سهم ایران از این نمایشگاه، تنها دو غرفه شرکتی بود؛ یکی مربوط به هواپیمایی ماهان بود و دیگری غرفه فلای‌تودی در بخش تکنولوژی‌های سفر. ناگفته نماند که تعدادی از ایرانی‌هایی که در سال‌های پیش از شدت گرفتن تحریم‌ها در مالزی اقدام به تاسیس شرکت‌های گردشگری کرده بودند، در پاویون بزرگ این کشور حضور داشتند. البته تمام این شرکت‌ها به دنبال جذب گردشگر برای سفر به مالزی بودند.

عربستان با لیونل مسی

حاکمان عربستان سعودی که تلاش زیادی برای پوست‌اندازی دارند، از فرصت نمایشگاه گردشگری دبی نهایت بهره را بردند. آن‌ها علاوه بر تبلیغات محیطی و حضور قدرتمند در رسانه‌های چاپی و آنلاین این رویداد، با ساخت یک پاویون بزرگ و باشکوه سعی کردند توجه فعالان صنعت گردشگری را به ظرفیت‌های عربستان جلب کنند. لوگوی «السعودیه» نیز در رسانه‌های رسمی نمایشگاه به عنوان یکی از اسپانسرهای اصلی در بالاترین جایگاه ممکن درج شده بود.

عربستانی‌ها برای جذب گردشگران خارجی، بسیاری از خطوط قرمز تفکر وهابی را رد کردند. انتشار ویدئوهای رقص و آواز زنان با پوشش‌های آزاد در صفحه نمایش‌های بزرگ با آنچه هر بیننده‌ای از آل‌سعود در ذهن داشت در تضاد بود. استفاده از چهره لیونل مسی در پاویون عربستان و همچنین کتاب راهنمای نمایشگاه، از دیگر فعالیت‌های حاکمان سعودی برای جلب توجه بازدیدکنندگان بود.

آریاک سفر

عربستانی‌ها در این نمایشگاه بر سه شهر درعیه، جده و نیوم تمرکز زیادی داشتند. درعیه، نخستین پایتخت و مرکز تاریخی حکومت آل‌سعود بوده که در حال حاضر بیش از همیشه مورد توجه رهبران عربستان قرار گرفته است. آن‌ها در این نمایشگاه سعی داشتند این شهر را به فعالان صنعت گردشگری معرفی کنند. دومین شهر، بندر جده بود که عربستانی‌ها به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی آن اشاره می‌کردند. بنابه اعلام نمایندگان سعودی، قرار است سه هتل لوکس طی سال 2023 در این شهر ساخته شود. سومین شهر نیز طبق انتظاری که بسیاری از بازدیدکنندگان داشتند، شهر جدید نئوم بود. عربستان‌ها در یک غرفه اختصاصی این شهر را معرفی می‌کردند.

سعودی و ناس، دو شرکت هواپیمایی از عربستان بودند که با غرفه‌های اختصاصی در این نمایشگاه حضوری جدی داشتند.

نمایشگاه گردشگری دبی2023-کاماپرس

عربستانی‌ها در بخشی از پاویون خود با نوشیدنی‌ها و شیرینی‌های محلی از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کردند تا به قول خودشان «مزه سفر عربستان را به آن‌ها بچشانند».

بیش از 40 کارگزار گردشگری در پاویون عربستان، ظرفیت‌ها و خدمات خود را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کردند.

نمایشگاه گردشگری دبی2023-کاماپرس

رقابت اماراتی‌ها با دبی

دبی سال‌هاست که گوی سبقت را از تمام شهرهای خاورمیانه در جذب گردشگر ربوده است. این شهر با میزبانی از حدود 15 میلیون گردشگر در سال، پرچمدار خاورمیانه است. با این حال، سایر امارت‌های همسایه دبی سهم اندکی از این میزان گردشگر دارند. در سی‌امین نمایشگاه، هر یک از امارت‌های کشور امارات متحده عربی در پاویونی مستقل به معرفی ظرفیت‌های گردشگری خود می‌پرداختند. شارجه، فجیره، عجمان، ابوظبی و رأس‌الخیمه تلاش داشتند تا فاصله سهم خود را از کیک گردشگری امارات و خاورمیانه افزایش دهند. ابوظبی که پایتخت کشور امارات متحده عربی است برای خروج از زیر سایه دبی، با ایدۀ محوری «یک تابستان کافی نیست» در این نمایشگاه شرکت کرده بود. رهبران ابوظبی با تمرکز بر پارک‌های آبی و تفریحات تابستانی سعی دارند، توجه برخی از گردشگران را به خود جلب کنند.

نمایشگاه گردشگری دبی2023-کاماپرس

البته حاکمان دبی که میزبان هرساله این رویداد بودند نیز بیکار نماندند و پرچمداری‌شان را به رخ تمام بازدیدکنندگان کشیدند. پاویون‌ها و غرفه‌های امارات متحده عربی بخش بزرگی از یکی از سالن‌های نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود. شرکت هواپیمایی اماراتز در یک غرفه بزرگ و دایره‌ای‌شکل از نخبگان صنعت گردشگری جهان پذیرایی می‌کرد. حاکمان دبی، با برپا کردن یک غرفه فاخر برای «پلیس دبی»، سعی داشتند، اقتدار این نیروی نظامی و امنیتی را نشان دهند. حضور خودروهای پیشرفته و سگ‌های پلیس توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد. در بخشی از غرفه پلیس دبی، افسران ارشد این نیرو، درباره تکنولوژی‌های پیشرفته و شیوه‌های مبارزه با ناامنی برای بازدیدکنندگان سخنرانی می‌کردند.

نمایشگاه گردشگری دبی2023-کاماپرس

گردشگری پایدار

شعار محوری سی‌امین نمایشگاه گردشگری دبی، «کار برای رسیدن به صفر خالص» بود. این شعار در راستای گردشگری پایدار انتخاب شده بود. برنامه‌ها و ایده‌های اصلی نمایشگاه با تاکید بر سفر پایدار برای نسل‌های بعد و همچنین همزیستی انسان‌ها و طبیعت طراحی شده بود. برگزارکنندگان تاکید داشتند که سفر بر بستر طبیعت صورت می‌گیرد و برای توسعه و تداوم صنعت گردشگری باید از محیط زیست و طبیعت محافظت کرد.

در همین راستا، برگزارکنندگان یک جایزه برای بهترین شرکتی که به گردشگری پایدار وفادار بود، در نظر گرفتند. این جایزه توسط هیأت داوران به هتل‌های هیلتون اهدا شد. این شرکت برای احداث غرفه خود در نمایشگاه از منابع محلی استفاده کرده بود و متعهد شده بود مصالح استفاده شده در ساخت غرفه را طی سه سال آینده مورد استفاده مجدد قرار دهد. این مجموعه همچنین از یک شمارشگر برای نمایش میزان تولید کربن در مدت حضورش در این رویداد استفاده کرده بود. هیلتون در طول مدت نمایشگاه تلاش می‌کرد تا میزان تولید کربن غرفه خود را تا حد ممکن کاهش دهد.

قطر؛  به سوی اکسپو 2023

کشور کوچک قطر که اوایل سال میلادی جاری میزبان اکسپوی تخصصی کشاورزی و محیط زیست است، از فرصت نمایشگاه دبی استفاده کرده بود تا این رویداد جهانی را به شایستگی معرفی کند. قطر که همچنان شیرینی میزبانی جام جهانی 2022 را در کام خود دارد، حال تلاش می‌کند تا میزبانی دیگر رویدادهای فرهنگی، تجاری، ورزشی و علمی جهان را نیز کسب کند. بنابه اعلام مسئولان قطری فرایند آماده‌سازی محل برگزاری اکسپوی کشاورزی تا 80 درصد پیشرفت داشته و به زودی نهایی می‌شود.

علاوه بر این، قطری‌ها مثل همیشه با هواپیمایی قطری نیز به خودنمایی می‌پرداختند. آن‌ها با استفاده از یک ماشین مسابقات فرمول یک و اتصال آن به یک بازی کامپیوتری، بازدیدکنندگان را به چالش می‌کشیدند تا با نشستن در این خودروی خاص، خود را در مسابقات حرفه‌ای اتومبیلرانی مجسم کنند.

حضور کشورهای بحران‌زده خاورمیانه

سوریه، لبنان و عراق که با کلکسیونی از بحران‌های سیاسی و اقتصادی مواجه هستند نیز در این نمایشگاه حضور داشتند. عمان، اردن و بحرین نیز با غرفه‌های اختصاصی در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.

ترکیه یکی دیگر از کشورهای همسایه ما بود که در پاویونی بزرگ از بازدیدکنندگان میزبانی می‌کرد. شرکت هواپیمایی ترکیش نیز از فرصت نمایشگاه استفاده کرده بود تا از رقبای منطقه‌ای خود یعنی قطری و اماراتز عقب نماند. ترک‌ها در قلب پاویون خود با بستنی و قهوه مخصوص‌شان، دل بازدیدکنندگان را به دست می‌آوردند.

یک نکته جالب حضور ازمیر به صورت مستقل در نمایشگاه بود. مسئولان ازمیر در یک غرفه مستقل و جدا از پاویون ترکیه اقدام به معرفی جاذبه‌های گردشگری خود می‌کردند.

یکی از غرفه‌های نمایشگاه نیز به اسرائیل اختصاص داشت. حضور این کشور در نمایشگاهی که به گردشگری جهان عرب اختصاص دارد را می‌توان در امتداد عادی‌سازی روابط میان این رژیم و کشورهای عربی ارزیابی کرد.

از طبیعت بکر آفریقا

از مصر و مراکش که در شمال قاره آفریقا واقع شده‌اند تا آفریقای جنوبی که در منتهی‌الیه جنوبی این قاره قرار دارد، همه به دبی آمده بودند تا جاذبه‌های بکر این قاره را به فعالان صنعت گردشگری معرفی کنند. جزایر موریس، رواندا و زیمبابوه دیگر کشورهایی بودند که در بخش آفریقایی نمایشگاه حضور داشتند.

تلاش اروپایی‌ها برای جذب گردشگران خاورمیانه

ایتالیا، یونان و آلمان دو کشوری بودند که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی با دست پر در دبی حاضر شده بودند. غرفه این سه کشور در تمام روزهای نمایشگاه مملو از بازدیدکننده بود. صربستان، بلغارستان، بریتانیا، مونته‌نگرو، جمهوری چک، سوئیس، کرواسی، ارمنستان، گرجستان، قبرس، لهستان و هلند سایر اروپایی‌های حاضر در سی‌امین نمایشگاه گردشگری دبی بودند.

نمایشگاه گردشگری دبی2023-کاماپرس

از آن سوی دنیا

مکزیک، باهاماس، جامائیکا، بارابادوس و کلمبیا کشورهایی بودند که از قاره آمریکا به قلب خاورمیانه آمده بودند تا جاذبه‌های گردشگری و خدمات توریستی خود را به فعالان این صنعت معرفی کنند.

آسیایی‌های پررنگ و لعاب

بخش آسیایی نمایشگاه پررنگ‌تر و طبیعی‌تر از سایر بخش‌ها بود. هندی‌ها و دیگر کشورهای شرق و جنوب‌شرق آسیا با پوشش‌های رنگارنگ محلی و غرفه‌هایی که حس و حال طبیعت شرقی را به همراه داشت، توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کردند. مالزی، مالدیو، تایلند، اندونزی و فیلیپین از جنوب‌شرق آسیا در نمایشگاه حضور داشتند. کره‌جنوبی و ژاپن از شرق آمده بودند. نپال، پاکستان و سریلانکا نیز دیگر آسیایی‌های حاضر در نمایشگاه بودند. در این میان هند قدرتمندتر از سایر کشورها حاضر شده بود. آن‌ها علاوه بر پاویون بزرگی که با شعار «هند باورنکردنی» برای معرفی هند و کارگزاران گردشگری این کشور بنا کرده بودند، برای شهر بندری گوا و همچنین شرکت هوایی هند و چند برند دیگر نیز غرفه‌های اختصاصی در نظر گرفته بودند.

نمایشگاه گردشگری دبی2023-کاماپرس

از تکنولوژی‌های سفر تا صنعت هتلداری

در نمایشگاه امسال علاوه بر کشورهای مختلف، تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری نیز حضور داشتند. بسیاری از شرکت‌ها در دو بخش «تکنولوژی‌های سفر» و «صنعت هتلداری» که بخش‌های اصلی نمایشگاه بود، حضور داشتند.

نمایشگاه گردشگری دبی2023-کاماپرس

در این بخش نمایشگاه امکان بازدید از غرفه برندهای بزرگی همچون گروه اکسپدیا، آمادئوس، ریتانا، هتل‌های هیلتون، شرکت ساختمان‌سازی عمار، وب‌بد، تی.بی‌.او، هلدینگ میلینیوم، شرکت آکور مالک هتل‌های ایبیس، هلدینگ جمیرا و گروه هتلداری مینور وجود داشت.

در این بخش تعداد زیادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های بزرگ هتلداری برای جذب سرمایه‌گذاران با هم رقابت می‌کردند.

نشست‌های تخصصی

در چهار روز نمایشگاه گردشگری دبی 70 نشست تخصصی برگزار شد. در این نشست‌ها، فعالان صنعت گردشگری از کشورهای مختلف جهان درباره شعار اصلی نمایشگاه، تکنولوژی‌های جدید در صنعت گردشگری و آینده این صنعت سخنرانی و گفتگو کردند. از جمله عناوین این نشست‌ها می‌توان به گردشگری فضایی، گردشگری سبز، نسل آتی رهبران صنعت گردشگری، گردشگری خلاق، آینده گردشگری خاورمیانه و کشورهای عضو شواری همکاری خلیج فارس اشاره کرد.

تعدادی از نشست‌ها هم به صورت ویژه به امارات متحده عربی اختصاص داشت؛ آینده هواپیمایی اماراتز، وضعیت گردشگری امارات در 30 سال گذشته از جمله این نشست‌ها بودند.

با توجه به نقش پررنگ و روزافزون تکنولوژی در صنعت گردشگری، 23 نشست تخصصی در این حوزه برگزار شد. نفوذ به ذهن کاربران فضای مجازی، معرفی مقاصد گردشگری در شبکه‌های اجتماعی، نقش داستان‌گویی در برندسازی، نسل آینده گردشگران، آینده گردشگری در متاورس و نقش چت‌جی‌پی‌تی در آینده محتوا از جمله نشست‌های پرحرارت این نمایشگاه بود.

نمایشگاه گردشگری دبی2023-کاماپرس

21 نشست تخصصی نیز با محوریت گردشگری پایدار و حفاظت از محیط زیست برگزار شد. از جمله نشست‌های این حوزه می‌توان به کاهش تولید کربن، شکل دادن به آینده‌ای پایدار، گردشگری مسئولانه، گردشگری روستایی، سبک زندگی پایدار، نقش زنان در صنعت گردشگری، تکنولوژی‌های سبز برای گردشگری مسئولانه اشاره کرد.

در این میان دو نشست جالب و هوشمندانه نیز برگزار شد که برای حرفه‌ای‌های صنعت گردشگری و مدیران کسب و کارها بسیار جذاب بود؛ یکی از این نشست‌ها به باز شدن مرزهای چین و هجوم گردشگران چینی به بازار سفر اختصاص داشت و دیگری به نقش هند در صنعت گردشگری. این دو نشست به خوبی هوشمندی مدیران نمایشگاه را نشان می‌داد چراکه دو کشور پرجمعیت آسیا را هدف گرفته بودند تا به توسعه گردشگری خاورمیانه کمک کنند.

نمایشگاه گردشگری دبی2023-کاماپرس

انتهای پیام

مرتبط با : ترکیش ایرلاینزفلای تودیقطر ایرویزماهان ایرهواپیمایی امارات
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “گزارش اختصاصی کاماپرس از نمایشگاه گردشگری دبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز