گرانی 100 درصدی قیمت زمین و آپارتمان در تابستان 99

تور لحظه آخری-کاماپرس

آمارهای منتشر شده توسط مراجع دولتی حکایت از آن دارد که در تابستان امسال قیمت زمین مسکونی و خانه کلنگی به طور متوسط حدود 100 درصد و قیمت واحدهای مسکونی حدود 95 درصد نسبت به تابستان سال گذشته گران تر شده است.

به گزارش کاماپرس، با قیمت های نجومی در بازار مسکن کمتر مستاجری است که رویای خانه دار شدن خود را حداقل در آینده نزدیک قابل تعبیر ببیند. از سیاست گذار بازار مسکن کشور برای کنترل افزایش قیمت مسکن کار چندانی ساخته نیست چرا که این بخش اسیر تورم بخش های دیگر شده و قیمت نهاده های تولید نیز با جهش چند برابر مواجه گشته است.

بر اساس گزارش روزنامه ایران داده های مرکز آمار نشان می‌دهد در یک سال یعنی از تابستان 98 تا تابستان امسال قیمت یک متر زمین یا زمین ساختمان کلنگی 101.8 درصد افزایش یافته است. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در تابستان امسال 7 میلیون و 300 هزار تومان بود که نسبت به فصل بهار، 28.4 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 101.8درصد افزایش داشته است. در این آمار، میانگین زمین یا زمین ساختمان کلنگی 267 متر است. کمترین قیمت زمین در این مدت 1.1 میلیون تومان قیمت دارد. متوسط بیشترین قیمت زمین معامله شده هم در این مدت 155 میلیون تومان است.

کمترین و بیشترین قیمت مسکن چقدر است؟

راز آسمان پایتخت

با توجه به اینکه بیش از 60 درصد قیمت مسکن مربوط به قیمت زمین است، رشد قیمت زمین تأثیر مستقیم بر قیمت مسکن دارد. بر این اساس، گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد مسکن هم مانند زمین از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال بیش از 95 درصد رشد قیمت دارد. متوسط قیمت فروش هر مترمربع مسکن معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات املاک در کل کشور 7.1 میلیون تومان با میانگین مساحت 105 مترمربع و متوسط عمر بنای 12 سال بوده است، که نسبت به فصل قبل، 24.8درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 95.8 درصد افزایش داشته است. کمترین قیمت یک متر مسکن در این مدت حدود 2 میلیون تومان و بیشترین قیمت هم 130 میلیون تومان است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار مسکن، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز