گرانی مسکن در ایران رکورد جهان را شکست

لست سکند

آمارهای بانک جهانی نشان می دهد، ايران با بيشترين تورم مسکن (91.7 درصد) رکورد گرانی خانه را در جهان شکسته است‌ تا ركورددار تورم مسكن در جهان باشد.

به گزارش کاماپرس، با اینکه قیمت مسکن در کشورهای همسایه مثل قطر و امارات درصد قابل توجهی کاهش داشته است، اما حالا ایران درصدر کشورهایی است که در یک سال گذشته بیشترین تورم را در حوزه مسکن تجربه کرده اند. لوكزامبورگ، اسلواكي و پرتغال با 13، 10 و 9.8 درصد با بيشترين تورم يك‌سال اخير در حوزه مسكن در رتبه‌هاي دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تهران قيمت خانه 533 درصد افزايش داشته است. به طوری که در شهريور ماهی که گذشت، قيمت هر مترمربع واحد مسكوني به 24 ميليون و 290 هزار تومان رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال 98 افزايش 91.7 درصدي داشته است. كمترين متوسط قيمتي كه معامله‌گران در بازار مسكن براي خريد هر مترمربع خانه پرداختند براي منطقه 18 بوده كه 10 ميليون و 410 هزار تومان بوده است.

قیمت خانه در تهران چقدر افزایش داشته؟
آمارهاي وزارت راه و شهرسازي نشان می دهد در سال 92 متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در تهران حدود 3 ميليون و 834 هزار تومان بوده است كه بيشترين متوسط قيمت در همین سال، حدود 4 ميليون و 300 هزار تومان بود كه در خردادماه به ثبت رسيد.

راز آسمان پایتخت

به گزارش روزنامه اعتماد اما در ماه‌هاي بعد قيمت هر مترمربع واحد مسكوني افزايش زيادي نداشت؛ بر اساس آمارها قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در بهار 92 حدود 4 ميليون و 200 هزار تومان بود كه در زمستان همان سال به 4 ميليون و 500 هزار تومان رسيد. ميانگين قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در سال ۹۲ حدود 4 ميليون تومان بود. هر چند در آن سال‌ها بازارهاي موازي تلاطم‌هاي به‌ شدت از سال‌ 97 تا سال جاري نداشته‌اند، اما مقايسه متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني از سال 92 تا شهريور امسال نشان مي‌دهد كه قيمت خانه 533درصد افزايش يافته است. اما چرا قیمتها بالا می رود؟ کارشناسان معتقدند هر وقت نرخ ارز افزايش شديدي پيدا كند، به دليل تضعيف ارزش ريال و تمايل افراد به حفظ ارزش دارايي‌هاي خود، قيمت‌ها نيز افزايش بيشتري پيدا مي‌كنند تا جبران ارزش از دست رفته باشند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار مسکن عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز