گاز ان دو n2 چیست؟ هر آنچه باید بدانیم

تورهای مسافرتی لحظه آخر

گاز ان دو (n2) یکی از گازهای جدول تناوبی است که علیرغم فواید آن اگر در شرایط غیر مناسبی مورد استفاده قرار گیرد ممکن است باعث مسمومیت، خفگی یا حتی مرگ شود.

به گزارش کاماپرس، فراوان‌ترین گاز بر روی کره زمین نیتروژن است که هم به صورت گاز و هم به صورت مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای مختلفی دارد. البته اگر از این گاز بی‌اثر به مقدار بسیار زیادی به‌خصوص در مکان‌هایی با تهویه نامناسب استفاده شود، آسیب‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

با سرد شدن گاز نیتروژن، نیتروژن مایع تشکیل می‌شود که هر دو نوع آن کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارد.

کاربردهای گاز ان دو

از گاز نیتروژن برای نگهداری مواد غذایی، داروسازی، پزشکی، صنایع الکترونیک و ساخت‌وساز استفاده می‌شود. البته این گاز کاربردهای دیگری نیز دارد که می‌توان به استفاده در ساخت‌وساز، فولاد، جوشکاری، صنایع نفت‌وگاز و ساخت انواع فلزها اشاره کرد.

راز آسمان پایتخت

نیتروژن مایع نیز کاربردهایی دارد که از برخی آن‌ها می‌توان ذخیره کردن مواد منفجره و مواد اشتعال‌پذیر نفتی، استفاده در مواد شیمایی، ساخت کاتالیزورهای مختلف و غیره را نام برد.

بیشتر بخوانید:

البته علاوه بر کاربردهای گفته شده این گاز همانقدر که فایده دارد خطرساز نیز خواهد بود. استفاده از این گاز در مکان‌های نامناسب و بدون رعایت شرایط، آسیب‌هایی به دنبال دارد و مسمومیت حتی مرگ ایجاد خواهد کرد.

علائم مسمومیت با گاز n2

مسمومیت گاز ان دو  (n2) علائمی را بروز خواهد داد که از آن‌ها می‌توان به اختلال در تمرکز، سرفه‌های خفیف، تنگی نفس، درد شکم و احساس خستگی اشاره کرد. البته مسمومیت این گاز با علائم دیگری همچون سردرد، سختی در تنفس، حالت تهوع، اختلال در اکسیژن‌رسانی خون و تورم بافت گلو نیز خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

اوج آرام
دادپویان
ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز