بهترین بلوک ساختمانی برای بناهای مختلف کدام است؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

پیشرفت صنعت ساخت و ساز سبب شده تا دیوارهای ساختمانی تنها نقش باربری نداشته باشند و نقش‌های جداکنندگی، عایق حرارتی و صوتی، مقاومت آن‌ها در برابر زلزله و حریق نیز مورد توجه قرار بگیرد. به منظور پوشش این نقش‌ها انواع بلوک برای ساختن دیوارها به وجود آمده‌اند. بلوک هبلکسی یکی از بلوک‌های جدید و مورد توجه ساختمان سازان است که تقریبا تمامی موارد مذکور را پوشش می‌دهد.

به گزارش کاماپرس، اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مصالح هر ساختمانی، بلوک دیوارها و سقف‌های آن است. تقریبا همگان از این موضوع آگاه هستند که بدون بلوک و تیرآهن هیچ ساختمان و بنایی شکل نمی‌گیرد. بلوک ساختمانی که از مواد بتن، سیمان، خاک رس، پوکه و دیگر املاح معدنی شکل گرفته انواع مختلفی دارد و با وزن‌های متنوعی به بازار عرضه شده‌اند.

دو مدل از بلوک‌های پرمصرف و رایج را بشناسید

در ادامه انواع بلوک‌های پرکاربرد بازار معرفی خواهند شد؛

*یکی از معمول‌ترین و پرکاربردترین بلوک‌های بازار، بلوک سیمانی است که به وفور دیده می‌شود. این بلوک از سیمان و سنگ‌دانه‌های ریز شن و ماسه تشکیل شده و وزن زیادی دارد. این نوع بلوک‌ها مقاومت خوبی در برابر فشار داشته و بهترین گزینه برای دیوارهای باربر، سقف و پی ساختمانی هستند. این نوع بلوک به انواع توخالی، توپر، کشویی، بتنی، سنگ فرش و نمادار تقسیم می‌شود.

*بلوک اتوکلاو، هوازده یا ای ای سی یکی دیگر از بلوک‌های پرکاربرد است که از ماسه سیلیسی، آهک، سیمان، پودر آلومینیوم و آب تشکیل شده است. مواد تشکیل دهنده این بلوک در کوره‌های تخصصی به نام اتوکلاو تحت فرآیندی با دما و فشار هوای مشخص پخته می‌شوند و به همین دلیل نام اتوکلاو را روی آن گذاشته‌اند.

راز آسمان پایتخت

هبلکس، سیلکس و پرین سه برند شناخته شده‌ای هستند که انواع بلوک سیمانی اتوکلاو را تولید و روانه بازار کرده‌اند. معمولا نام این سه برند به جای بلوک اتوکلاو به کار می‌رود و به همین دلیل مردم این بلوک را به نام هبلکسی یا سیلکسی یا پرین می‌شناسند.

دلایل برتری بلوک هبلکسی به سیمانی و توجه ساختمان سازان به این مصالح

بلوک‌های هبلکسی به مراتب چگالی کمتری از بلوک سیمانی دارند و سبک‌تر هستند و به همین دلیل در صنعت ساختمان سازی بیشتر مورد توجه قرار دارند. ضمنا این مزیت باعث شده تا هزینه حمل و نقل بلوک هبلکس به مراتب کمتر از بلوک‌های سیمانی یا دیگر انواع بلوک باشد.

دیوارچینی با این بلوک‌ها به مراتب راحت‌تر و سریع‌تر از بلوک‌های سیمانی است. ضمنا امکان برش این نوع بلوک‌ها در اندازه‌های دقیق در محل پروژه وجود دارد. این درحالی است که برای بلوک سیمانی چنین اتفاقی ممکن نیست و این نوع مصالح در هر ابعادی که خریداری شوند باید همانطور مورد استفاده قرار بگیرند.

لازم به ذکر است که بلوک هبلکسی در برابر حریق، زلزله، صوت و حرارت مقاوم‌تر از دیگر انواع بلوک‌ها بوده اما نصب و اجرای آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

مجموع این موارد سبب شده تا ساختمان سازان به بلوک هبلکسی بیشتر از سیمانی توجه داشته باشند و در فرآیند ساخت از آن بیشتر استفاده کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : سبک ساران
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز