کدام صندوق های طلا حباب کمتری دارند؟

طلا ارزان می شود؟-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

 افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند و به دنبال سرمایه گذاری با نقدشوندگی بالا هستند، خرید صندوق‌های طلا را در اولویت قرار داده‌اند. در همین راستا از چند وقت اخیر و با افزایش تقاضا برای خرید طلا در ایران حباب صندوق‌های طلا هم افزایش یافت.

به گزارش کاماپرس، طلا همچنان به عنوان یک دارایی امن مورد توجه سرمایه گذاران در ایران و جهان است. در ماه‌های اخیر قیمت اونس طلا نزدیک به 300 دلار افزایش یافته و به تبع آن قیمت طلا و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری طلا افزایش داشته‌ است.

در این گزارش حباب 6 صندوق سرمایه گذاری طلا که در بازار سرمایه ایران معامله می‌شوند، براساس تابلوی قیمت 20 فروردین 1403 بررسی شده‌ است.

وضعیت معاملات صندوق‌های طلا حکایت از این دارد که در سه ماهه گذشته بین 35 تا 40 درصد بازدهی داشته‌‌اند.

راز آسمان پایتخت

نماد طلا

صندوق طلا که با نماد طلا در بازار سهام معامله می‌شود بررسی پرتفوی اسفند ماه آن نشان داد که 23 درصد شمش طلا و 75 درصد سکه طلا، دارایی دارد. در حال حاضر با در نظر گرفتن قیمت روز 20 فروردین این نماد 16 درصد حباب ذاتی دارد.

نماد گوهر

صندوق گوهر با نماد گوهر در پایان اسفند ماه از مجموع 100 درصد دارایی خود 26 درصد آن را به شمش و حدود 73 درصد را به سکه اختصاص داده‌ است. بررسی قیمت این صندوق نشان می‌دهد که حدود 14.6 درصد حباب ذاتی دارد.

نماد زر

صندوق طلا با نماد زر در میانه اسفند ماه 80 درصد دارایی خود را به صورت سکه و 23.6 درصد شمش طلا در پرتفو داشته‌ است. با در نظر گرفتن معاملات این صندوق حباب ذاتی این سهم 15.6 است.

نماد عیار

صندوق عیار که با نماد عیار در بورس معامله می‌شود با در نظر گرفتن پرتفوی اسفند ماه دارایی آن شامل 49.5 درصد شمش طلا و 50.5 درصد سکه طلا است. براساس معاملات سهم در روز 20 فروردین ماه حباب ذاتی آن 10 درصد است.

نماد نفیس

صندوق نفیس با نماد نفیس در اسفند سال 1402 دارای 46.5 درصد شمش طلا و 53.4 درصد سکه طلا بوده‌ است. این نماد در 20 فروردین 1402 در ارزش هر واحد مورد معامله 11 درصد حباب ذاتی دارد.

نماد کهربا

صندوق کهربا با نماد کهربا در اسفند ماه با پرتفویی از 57.2 درصد شمش طلا و 42.7 درصد سکه بسته شده‌ است. این صندوق در معاملات فروردین ماه دارای 8 درصد حباب ذاتی است.

در روزهای اخیر که عرضه سکه در سامانه مرکز مبادلات طلا و ارز آغاز شده، قیمت طلای فیزیکی افت داشته‌ است. به همین نسبت معاملات صندوق‌های طلا در بازار سهام منفی شده و به نوعی میزان حباب صندوق‌ها کاهش یافته‌ است.

در حال حاضر مهمترین عاملی که در قیمت صندوق‌های طلا تاثیرگذار بوده قیمت دلار و انس جهانی طلاست که در روزهای اخیر کمی کاهش را تجربه کرده‌اند.

حباب ذاتی چیست؟

فاصله بین قیمت بازار و قیمت ذاتی طلا، صندوق طلا، سهام و … را حباب ذاتی می‌گویند. این حباب زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه وجود داشته‌ باشد در قیمت‌ها نمایان می‌شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز