کدام برندها روسیه را تحریم کردند؟

با شدت گرفتن حمله روسیه به اوکراین، واکنش‌ها به این تجاوز دامنه‌دارتر شده و برندهای بزرگ دنیا نیز بازار روسیه را تحریم کردند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بازار 144 میلیون نفری روسیه برای هر برندی ارزشمند است و خروج از آن می‌تواند با افت چشمگیر فروش و درآمد همراه باشد. با این حال هر روز خبر خروج چند برند بزرگ جهانی از این بازار منتشر می‌شود.

بوییئنگ و ایرباس

دو شرکت بزرگ صنعت هوانوردی یعنی ایرباس و بوئینگ نیز به تحریم روسیه پیوستند. ایرباس از ارایه خدمات پشتیبانی و تامین قطعات یدکی به روسیه خودداری می‌کند. این شرکت همچنین اعلام کرد مرکز مهندسی ایرباس در روسیه نیز فعلا به حالت تعلیق درآمده است.

سخنگوی شرکت آمریکایی بوئینگ نیز از تعلیق ارایه قطعات و خدمات تعمیر، نگهداری و پشتیبانی فنی خطوط هوایی روسیه خبر داد. هواپیمایی ایروفلوت که بزرگترین شرکت هوایی روسیه است و توسط دولت اداره می‌شود، جدی‌ترین مشتری این دو شرکت است.

آریاک سفر

اپل و مایکروسافت

اپل، پس اعلام نگرانی عمیق خود از تهاجم روسیه به اوکراین، فروش محصولات خود در روسیه را متوقف کرد. این شرکت آمریکایی اعلام کرد، در کنار افرادی قرار می‌گیرد که به دلیل خشونت متحمل رنج می‌شوند. اپل دسترسی به سرویس‌های پرداخت و نقشه این شرکت را نیز در روسیه محدود کرده است.

سامسونگ نیز از ارسال گوشی‌های جدید خود به روسیه خودداری کرده است. همچنین مایکروسافت اعلام کرد که به فعالیت‌های خود در بازار روسیه پایان می‌دهد.

نایک و آدیداس

نایک بی‌سر و صدا فروش محصولاتش به مشتریانی که در روسیه اقامت دارند را متوقف کرده است. کاربران دیگر نمی‌توانند روی سایت این شرکت، سفارش‌های خودشان را ثبت کنند.

پوما دیگر تولیدکننده پوشاک و لوازم ورزشی نیز اعلام کرد دیگر به روسیه محصولات ورزشی ارسال نمی‌کند. خرید کاربران روسی از سایت این شرکت نیز غیرممکن شده است. سخنگوی این شرکت دلیل این محدودیت را ناتوانی پوما از ضمانت تحویل محصولات خود در خاک روسیه اعلام کرد. با این حال هنوز ۱۰۰ فروشگاه پوما در روسیه فعال است.

آدیداس که اسپانسر تیم ملی فوتبال روسیه است، به موج تحریم پیوست و از ارایه خدمات به فدراسیون فوتبال روسیه خودداری کرد.

گوگل و نوکیا

گوگل ضمن اعلام پایبندی به تحریم‌ها علیه روسیه، ارایه خدمات به رسانه‌های دولتی این کشور را متوقف کرده است. البته دسترسی کاربران به موتور جستجو و نقشه‌ها همچنان آزاد است. گوگل ارایه برخی خدمات کلیدی یوتیوب به رسانه‌های دولتی روسیه را نیز به حالت تعلیق درآورده است. با این حال کاربران معمولی می‌توانند از یوتیوب استفاده کنند.

نوکیا نیز که یک شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی در فنلاند است، از تحویل محصولات و خدمات خود به روسیه خودداری کرد.

اوست که یک شرکت ارایه خدمات امنیت سایبری است، در بیانیه‌ای از توقف خدمات بازاریابی و فروش در روسیه خبر داد.

دی‌اچ‌ال

دی‌اچ‌ال که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های لجستیک جهان است، ارسال محموله‌ به روسیه را متوقف کرده است. با توجه به محدودیت پروازهای میان روسیه و سایر کشورهای اروپا عدم فعالیت دی‌اچ‌ال بسیاری از کسب و کارها را بحران مواجه کرده است. کوهنه + ناگل دیگر شرکت بزرگ لجستیک اروپا است که همچون دی‌اچ‌ال، فعالیت خود را در روسیه محدود کرده است.

دیزنی و سونی

استودیوهای سینمایی دیزنی، سونی، برادران وارنر، یونیورسال و پارامونت پیکچرز که بزرگترین استودیوهای هالیوود هستند در واکنش به حمله روسیه به اوکراین اکران فیلم‌هایشان در سینماهای این کشور را متوقف کردند. به همین خاطر سینمادوستان روس که منتظر تماشای فیلم‌هایی مانند موربیوس و بتمن بودند، این فرصت را از دست دادند. البته نمایش برخی فیلم‌ها مانند آنچارتد و مرگ بر روی نیل که از پیش از حمله روسیه، روی پرده رفته بودند، ادامه می‌یابد.

نتفلیکس که به تولید و نمایش فیلم و سریال می‌پردازد، اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای توسعه فعالیت‌هایش در روسیه ندارد.

از بنز تا تسلا

بسیاری از برندهای بزرگ صنعت خودروسازی دنیا از جمله بی‌ام‌و، فورد، تسلا، تویوتا، بنز، جگوار، لندرور، فولکس‌واگن و فراری از ارسال محصولات جدید خود به روسیه خودداری کرده‌اند. آنها همچنین ارایه قطعات و خدمات به بازار روسیه را نیز محدود کرده‌اند.

تسلا البته یک گام از سایرین جلوتر است و اواسط هفته با ارسال یک ایمیل به کارکنان اوکراینی خود در اروپا، آفریقا و خاورمیانه به آنها اعلام کرد که اگر برای جنگ با روسیه به اوکراین برگردند، حداقل سه ماه حقوق آنها را پرداخت می‌کند.
علاوه بر خودروسازان، شرکت موتورسیکلت‌سازی هارلی دیویدسون هم تجارت و ارسال دوچرخه‌های خود به روسیه را متوقف کرد.

مرسک

مرسک، بزرگترین شرکت کشتیرانی کانتینری دنیاست که در دانمارک فعالیت دارد. این شرکت که حضوری جدی در بازار روسیه دارد و حتی سهامدار برخی شرکت‌ها و بنادر این کشور است، حمل بار به مقصد یا از مبدا روسیه را متوقف کرده است. مرسک البته این تعلیق را شامل نقل موادغذایی، پزشکی و کمک‌های بشردوستانه نکرده است.

شرکت‌های کشتیرانی دیگری از جمله اوشن‌ نتورک سنگاپور، لویدز آلمان و ام‌اس‌سی سوئیس نیز در اقدامی مشابه فعالیت در روسیه را متوقف کرده‌اند.

بریتیش‌پترولیوم و شل

شرکت اکسون موبیل که در حوزه انرژی فعالیت می‌کند از ادامه سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت نفت و گاز دولتی روسی، روسنِفت خودداری کرد. آنها اقدام نظامی روسیه علیه تمامیت ارضی اوکراین را به دلیل تهدید جان مردم محکوم کردند. این شرکت در میدان‌های نفت و گاز جزیره ساخالین روسیه بیش از 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده بود.

دیگر شرکت‌های انرژی مانند بی‌پی، شل و اِکوینور نیز روابط تجاری خود با روسیه را متوقف کردند. بی‌پی پس از تجاوز روسیه به خاک اوکراین اعلام کرد در وضعیت سهام‌داری خود در شرکت روسنفت تغییراتی ایجاد خواهد کرد. نیز شل اعلام کرد به همکاری‌های مشترک خود با گازپروم پایان می‌دهد.

مسترکارت و ویزا

مسترکارت و ویزا که معتبرترین کارتهای اعتباری جهان هستند، فعالیت خود در بازار روسیه را متوقف کردند. پی‌پل نیز با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، از ارایه خدمات در مرزهای جغرافیایی این کشور خودداری کرد. امریکن اکسپرس نیز هفته قبل اعلام کرد از تحریم‌ها علیه روسیه پیروی کرده و روابط خود با بانک‌های روس را متوقف می‌کند.

پلی‌استیشن و نینتندو

علاوه بر فیفا و یوفا و کمیته جهانی المپیک که روسیه را نقره‌داغ کردند، پلی‌استیشن و نینتندو نیز با توقف ارایه محصولات و خدمات به روسیه، فوتبالدوستان این کشور را شوکه کردند.

زارا و ایکیا و مک‌دونالد

سایر شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی نیز یکی پس از دیگری خبر از توقف فعالیت در بازار روسیه و بستن فروشگاه‌های‌شان می‌دهند. در صنعت پوشاک شنل و زارا پرچمدار شده‌اند. مک‌دونالد، استارباکس، پپسی و کوکاکولا در صنعت غذا با روس‌ها قهر کرده‌اند. ایربی‌ان‌بی که بزرگترین پلتفرم جهانی اجاره خانه است، از ارایه خدمات در روسیه و بلاروس خودداری کرده است.

ایکیا نیز به عنوان برند شاخص لوازم خانگی جهان با اشاره به تاثیرات بحران‌های بزرگ انسانی که در پی تهاجم روسیه به اوکراین ایجاد شده است، از فعالیت در روسیه خودداری کرد.

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آسیاتک
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز