کاهش قیمت مسکن در صورت ثبات قیمت ارز

در حال حاضر ارز تقریبا 1 ماه است که قیمت ارز به سمت نزولی شدن میرود و همین امر باعث شده تا بسیاری از بازارها ازجمله مسکن و خودرو دچار رکود شوند زیرا خریداران به امید اینکه قیمت ها پایینتر بیاید و تعدیل شود خرید خود را موکول به روشن شدن وضعیت ارز و گشایش های اقتصادی پس از توافقات کرده اند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار مسکن، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از تهران برج، در این مطلب قصد بررسی این موضوع را داریم که کاهش قیمت مسکت در صورت ثبات قیمت ارز اتفاق می افتد و بصورت نوسانی تنها تاثیر روانی بر جو بازار میگذارد .

کاهش قیمت مسکن در صورت ثبات ارز

رکود مسکن تابع علل مختلف

مهمترین علتی که بازار مسکن وارد رکود می‌شود، چرخه عرضه و تقاضا است. هر وقت مردم احساس کنند که کالایی به سمت گران شدن میرود و پول نقد انها ممکن است ارزش خود را از دست دهند به سمت تبدیل آن میروند . در این حالت تقاضا برای آن کالا افزایش یافته و قیمت بالا می‌رود. اما در بسیاری از مواقع این رفتار ممکن است بصورت هیجانی باشد یعنی بصورت مقطعی نرخ ارز نوساناتی داشته باشد که نشان دهنده این موضوع باشد که ممکن است کالایی در آینده افزایش یا کاهش یابد.

آریاک سفر

در مورد مسکن همیشه اینگونه بوده که حرکت قیمت آن بصورت آرام ولی پیوسته بوده است . یعنی هرگاه ارز جهشی به سمت بالا داشته زمان زیادی طول کشیده تا مسکن قیمت خود را به آن برساند. در مورد کاهش قیمت ها نیز به همین شکل بوده است ولیکن زمانی که خریداران بصورت هیجانی به سمت خرید مسکن میروند نا خود آگاه افزایش قیمتی در بازار ایجاد میشود که مانند حباب است و خیلی هم زود میتواند به قیمت قبل با نوسانات ارز به سمت پایین برگردد.

پس در نظر داشته باشید که در صورت ثبات قیمت ارز در یک بازه زمانی مسکن قیمت خود را آرام به سمت آن نزدیک می‌کند، حالا چه به سمت بالا باشد و چه پایین برود.

ثبات قیمت مسکن

بهترین زمان خرید مسکن

بهترین زمان خرید مسکن در زمان رکود است زیرا در این شرایط میتوان با خیال آسوده گزینه های بسیاری را بررسی کرد و حتی در گاهی اوقات میتوان شرایط خوبی برای معامله ملک پیدا کرد. گاهی شرایط مناسبی از سوی فروشنده به منظور تامین سرمایه برای اتمام ساختمان خود ارائه میشود که میتوانید آپارتمانی بصورت نیمه آماده که زمان تحویل آن 6 ماه یا 1 سال آینده میباشد با قیمت بسیاری مناسبی خریداری کرد . اگر سایتهای آگهی ملک را بررسی کنید در زمان رکود عبارات بسیاری برای پیش فروش چیتگر یا مناطق دیگر مشاهده خواهید کرد.

همچنین افرادی که قصد فروش ملک خود را داشته باشند باید حتما در این مواقع قیمت اعلامی خود را تعدیل کنند زیرا در زمانیکه بازار هیجانی و به سمت افزایش قیمت است فروشنده ها با تصور اینکه اگر امروز بفروشند ممکن است فردا قیمت بالاتر رود قیمت گذاری را غیر واقعی انجام می‌دهند ولیکن در دوران رکود اینگونه نیست. یک سازه در منطقه مشخص و با امکانات و سن بنا قیمت مشخصی پیدا می‌کند و گزینه ها برای انتخاب ملک زیاد است .

خرید ملک تجاری ، اداری یا مسکونی ؟

اگر قصد خرید ملک داشته باشید و نگاهی هم به قیمت ارز دارید باید بدانید که نوسانات در بازار تاثیر بیشتری روی ملک تجاری میگذارد و علت آن نیز کاربری آن است. اگر بازار به سمتی برود که در حالت رکود باشد قطعا برای مستاجر شما در ملک تجاری نیز شرایط سخت خواهد شد و اگر دوران رونق باشد شرایط برایش خوب است اما ملک مسکونی همیشه و همه حال کاربری مشخصی دارد.

قیمت مسکن

اگر ملک تجاری در نظر دارید ، باید کاربری کلی آنرا نیز بررسی کنید. بسیاری از مشاغل عمومی یا خدماتی در همه حال مشتری خود را دارند اما برخی مراکز تجاری و یا خیابان هایی که اصناف خاصی در آنجا فعالیت دارند باید با دقت بیشتری بررسی و انتخاب شوند . این نکته را توجه داشته باشید که قیمت اجاره ملک تجاری از مسکونی بیشتر است ولیکن دردسرهای دیگری نیز دارد که اگر بخواهید مستاجر را تعویض کنید میبایست پروسه اداری طولانی برای تسویه حساب با اداره مالیات ، شهرداری و بیمه انجام دهید که اگر این کار به درستی انجام نشود تمامی مسئولیت ها در آینده بر عهده صاحب ملک خواهد یود.

اگر مرکز تجاری خاصی را در نظر دارید به مدیریت و کاربری آن توجه فرمائید. بسیاری از مراکز خرید هستند که قوانین صنفی خاصی در آنجا اجرا میشود و حتی در صورت مالکیت واحدهای آن نمی‌توانید آن را به هر صنفی اجاره دهید و علت آن نیز نظم داشتن مرکز خرید و مدیریت قوی میباشد . پیشنهاد ما این است که اگر با چنین موردی برخورد داشتید آنرا گزینه بهتری نسبت به مرکز خریدی بدانید که قوانینی برای مدیریت اصناف آن وجود ندارد.

نتیجه گیری کلی

در حال حاضر مسکن در حالت رکود قرار دارد اما شوک ناشی از پایین آمدن قیمت ارز به زودی باعث تعدیل قیمت مسکن میشود و در هر حالت افرادی هستند که جدا از سرمایه گذاری و کسب سود برای صاحبخانه شدن به دنیال خرید ملک میگردند وارد بازار شده و جریان معاملات بازار دوباره راه می افتد.

پیشنهاد ما این است که اگر به دنبال خرید ملک هستید در چنین شرایطی تعلل نکنید حتی اگر نرخ ارز باز هم به سمت پایین برود اما شما نمیتوانید پیش بینی کنید که این پایین رفتن نوسانی هست یا همیشگی و اگر گزینه اول یعنی نوسانی باشد در صورت اینکه قیمت بخواهد به سمت بالا نوسان کند دوباره جو هیجانی در بازار ایجاد میکند که باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود.

توجه داشته باشید همه ای نوسانات مقطعی میباشند و تنها زمانی میتوانید مسکن را به قیمت واقعی خریداری کنید که بازار در حالت ثبات قرار گرفته باشد.

مرتبط با : تهران برج
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز