کارکنان ایران خودرو و سایپا چقدر حقوق می گیرند؟

لست سکند

با در نظر گرفتن آمار 33‌ هزار نفری پرسنل و کارکنان دو خودروسازی بزرگ یعنی سایپا و ایران خودرو، به طور متوسط به هر نیرو سالانه حدود 637 میلیون تومان پرداخت می‌شود. همچنین بر اساس داده‌‌ها، متوسط حقوق پرداختی ماهانه به پرسنل این دو خودروساز در سال‌جاری حدودا 53 میلیون تومان بوده است.

به گزارش کاماپرس، اگرچه صنعت خودروسازی کشور هنوز نتوانسته از جنبه‌های کمی و کیفی، رضایت شهروندان را جلب کند، با این وجود به طور مستقیم و غیرمستقیم سهم مهمی از اشتغال و البته تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

با توجه به سهم بالای خودروسازی در اشتغال (بدون لحاظ قطعه‌سازان و شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی)، جمع حقوق و دستمزد پرداختی این صنعت به کارگران و کارکنان در مقایسه با صنایع دیگر از رقم بالایی برخوردار است.

به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس آمار رسمی اعلامی از سوی ایران خودرو و سایپا (آمار ارائه‌شده در صورت‌های مالی ۹ ماه امسال)، این دو گروه صنعتی  روی‌هم‌رفته کمی بیش از ۳۳‌هزار نفر پرسنل (اعم از تولیدی و ستادی) دارند. در این آمار نیروی انسانی شاغل در پارس‌خودرو (زیرمجموعه سایپا)، خودروسازان بخش خصوصی و البته قطعه‌سازان لحاظ نشده است.

رقم حقوق و دستمزد دو خودروساز بزرگ به پرسنل در سال 1402

طبق آنچه ایران‌خودرو و سایپا به بورس اعلام کرده‌اند، این دو خودروساز در ۹ ماه امسال در مجموع بالغ بر ۱۴‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به ۳۳‌هزار نفر نیروی انسانی خود پرداخت کرده‌‌‌‌‌‌اند. با احتساب رقمی که در تنها فصل باقی‌مانده از سال پرداخت می‌شود (بیش از ۶‌ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان)، کل حقوق و دستمزد پرداختی ایران‌خودرو و سایپا به کارگران و کارکنان‌‌‌‌‌‌شان در سال‌جاری حدود ۲۱‌ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

در مقایسه با هزینه حقوق و دستمزد پرسنل دو خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته (حدود 15‌ هزار و 400 میلیارد تومان)، هزینه آنها در این بخش حدود 37 ‌‌‌‌‌‌درصد رشد داشته است. همچنین در مجموع حدود 17‌ هزار و 200 میلیارد تومان برای سربار خود تا پایان آذر امسال هزینه کرده‌اند. بر اساس برآورد این دو خودروساز، آن‌ها در کل سال‌جاری (با احتساب هزینه فصل انتهایی سال) بالغ بر 25‌ هزار میلیارد تومان هزینه سربار دارند. جمع هزینه آن‌ها در بخش اداری، عمومی و فروش نیز به 17‌ هزار میلیارد تومان می‌‌‌‌‌‌رسد. در مقایسه با سال گذشته، هزینه اداری، عمومی و فروش بالغ بر 100 ‌‌‌‌‌‌درصد بالاتر است.

با در نظر گرفتن آمار 33‌ هزار نفری مربوط به پرسنل در کل سال‌جاری به طور متوسط حدود 637 میلیون تومان به هر یک نفر نیروی انسانی ایران‌خودرو و سایپا پرداخت می‌شود. متوسط حقوق پرداختی ماهانه به پرسنل این دو خودروساز در سال‌جاری نیز، حدودا 53 میلیون تومان برآورده شده است.

کارکنان ایران خودرو و سایپا چقدر حقوق می گیرند؟-کاماپرس

هزینه پرداختی حقوق و مزایا به تفکیک ایران خودرو و سایپا

آمار ارائه‌شده بورس حاکی از آن است که بیشترین حقوق پرداختی (از جنبه کل هزینه‌ای که صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود) به ایران‌خودرو تعلق دارد، چرا که نیروی انسانی ایران خودرو دو برابر نیروی انسانی سایپا است.

پرسنل ایران‌خودرو به‌‌‌ طور متوسط سالانه حدودد 655 میلیون تومان و ماهانه نزدیک به 55 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. در سایپا حقوق و دستمزد برای هر نفر نیروی انسانی به طور متوسط سالانه بیش از 715 میلیون تومان و ماهانه حدود 60 میلیون تومان است.

البته این ارقام نسبی و میانگین محسوب می‌شوند، چرا که میزان حقوق پرداختی به پرسنل بخش اصلی صنعت خودروی کشور بسته به اینکه جزو ایران‌خودرو باشند یا سایپا و همچنین در چه سطحی و با چه مدرک و سابقه‌ای فعالیت می‌کنند، متفاوت است.

به نقل از دنیای اقتصاد، متوسط حقوقی که به کارگران و کارمندان صنعت خودروسازی کشور پرداخت می‌شود، در مقایسه با بسیاری از خودروسازان دنیا کمتر است. در واقع نیروی کار نسبتا ارزان یکی از مزیت‌های خودروسازی ایران به شمار می‌رود، اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که برخی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند دو خودروساز بزرگ کشور با مازاد نیروی انسانی رو به رو هستند.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودروسایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

12 دیدگاه برای “کارکنان ایران خودرو و سایپا چقدر حقوق می گیرند؟

  1. عنایتی خط گفته:

    نزدیک به ۱۳ ساله در سایپا هستم و هنوز حقوق بالای ۳۰ تومن دریافت نکردم. با توجه به اضافه کاری و روزهای تعطیل دریافت این حقوق منطقیه؟ آدم میشناسم ۷۵ فیش میزنه

  2. کارمند سابق مدیر فعلی گفته:

    خداروشکر درسته واسه زندگی‌ تو ایران‌ زیاد نیست‌ ولی‌ ما‌ با همین حقوقا زندگی‌مونو چرخوندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز