کارمزد دستگاه پوز 1402 چقدر است؟

سازه حساب-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

خدمات بانکی در همه جای جهان مشمول کارمزد می‌شوند، ایران نیز از این امر مستثنی نیست منتهی کارمزد خدمات بانکی در کشور ما بسیار کم بوده و به اذعان مدیران به کمتر از پنج درصد می‌رسد.

به گزارش کاماپرس، کارمزد خدمات بانکی اصلی‌ترین منبع درآمد این مجموعه‌ها محسوب می‌شود. اما مدیران نظام بانکی ایران معتقدند این مورد در کشور ما مغفول مانده و همین مورد نیز به نظام بانکی کشور آسیب جدی وارد کرده است. در حال حاضر عمده منابع درآمدی بانک‌های کشور از محل سود تسهیلات و واسطه گری است و این مسئله معضل اصلی نظام بانکی کشور به شمار می‌آید. اما هم اکنون مدیران ارشد نظام بانکی نسبت به این مورد حساس شده و به فکر تامین منابع بانک از طریق دریافت کارمزد مناسب هستند.

کارمزد مرتبط با بانک انواع مختلفی دارد که معروف‌ترین آن دستگاه پوز است و در ادامه به این مورد اشاره خواهد شد؛

کارمزد دستگاه پوز چیست؟

کارمزد دستگاه کارت خوان هزینه‌‌ای است که همه ذی نفعان یک تراکنش از طریق دستگاه کارتخوان، یعنی سیستم بانکی و فروشگاه، به نهاد ذی صلاح می‌پردازند. براساس شرایط کارمزد خرید با کارت بانکی، مشتری کارمزدی نخواهد داد و میزان کارمزد دستگاه پوز براساس مبلغ خرید است.

به عبارتی در نظام کارمزدی جدید، درصد کارمزد دستگاه پوز با دارندگان دستگاه‌های کارتخوان خواهند پرداخت. کارمزد کارت کشیدن در دستگاه پوز در راستای تامین هزینه نوسازی و ترمیم دستگاه‌های کارتخوان و زیرساخت‌های آن و برقراری تعادل بین خدمات دریافت شده و هزینه‌های ارائه سرویس و تضمین پایداری زیرساخت‌های شبکه پرداخت الکترونیکی اجرایی می‌شود.

راز آسمان پایتخت

کارمزد تراکنش کارتخوان

براساس مصوبه جدید، میزان کارمزد دستگاه پوز برای هر تراکنش تا سقف 600 هزار تومان ثابت بوده و 120 تومان در نظر گرفته شده است. اما برای مبالغ بیشتر از 600 هزار تومان درصد کارمزد دستگاه پوز 0.02 درصد خواهد بود. مثلا کارمزد 10 میلیون کارت کشیدن در دستگاه پوز حدودا 2 هزار تومان است.

کارمزد دستگاه خودپرداز

درآمد دستگاه خودپرداز به محل نصب و تعداد تراکنش‌های انجام شده توسط آن مربوط می‌شود. کارمزد دستگاه خودپرداز به نوع تراکنش بستگی دارد. انواع تراکنش برداشت وجه، انتقال وجه، پرداخت قبض یا خرید شارژ و مانده حساب هستند. فرمول کارمزد پرداختی وجه شامل مبلغ پرداختی در سهم پذیرنده در 1.1 درصد است. به عنوان مثال اگر روزانه دستگاه خودپرداز 15 میلیون تومان پرداخت وجه داشته باشد، متوسط درآمد آن از طریق مذکور حدودا 3.5 میلیون تومان خواهد بود.

کارمزد دستگاه کش لس

دستگاه کش لس با نام دستگاه کیوسک غیرنقدی نیز شناخته می‌شود که تمامی خدمات و فرآیندهای بانکی به جز پرداخت وجه نقد را انجام می‌دهد. درآمد دارندگان این دستگاه‌ها نیز از راه دریافت کارمزد است. کارمزد دستگاه کش لس با توجه به خرید شارژ، انتقال وجه کارت به کارت تا 1 میلیون تومان، انتقال وجه کارت به کارت از 1 میلیون تا 2 میلیون تومان و انتقال وجه کارت به کارت از 2 میلیون تا 3 میلیون تومان تعیین می‌شود. لازم به ذکر است که سهم صاحب دستگاه کش لس از انجام تراکنش‌ها 60 درصد اعلام شده است.

جدول کارمزد تراکنش شاپرک

استفاده کنندگان از درگاه‌های شاپرک مانند دیگر افراد و اصناف از چهارم تیرماه ملزم به پرداخت کارمزد با مبلغ جدید شدند. جدول کارمزد تراکنش‌های شاپرک به قرار زیر اعلام شده است؛

مبلغ تراکنش کارمزد شاپرک
مبالغ کمتر از 533 هزار تومان 120 تومان
543 هزار تا 600 هزار تومان 120 تومان
600 هزار تا 20 میلیون تومان 0.02 درصد
بیشتر از 20 میلیون تومان 4 هزار تومان

اصناف معاف از کارمزد تراکنش‌ها

البته تمامی مشاغل که دارای کارت خوان یا کش لس و … هستند ملزم به پرداخت کارمزد نیستند. در واقع طبق اعلام بانک مرکزی برخی مشاغل از پرداخت کارمزد معاف هستند و سهم این صنوف همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد. نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محصولات غذایی و خواروبار فروشی، داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و خدمات درمانی، جایگاه‌های سوخت اتوماتیک و فروشندگان سوخت و… از پرداخت کارمزد معاف هستند.

لازم به ذکر است که یکی از قوانین جدید الزامی برای تمامی کسب و کارها قانون سامانه مودیان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.sazehhesab.com/full-guide-instruction-tax-system

انتهای پیام

مرتبط با : سازه حساب
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “کارمزد دستگاه پوز 1402 چقدر است؟

  1. مستر تستر گفته:

    واقعا از توضیحاتتون ممنونم، فقط یه سوالی داشتم من که الان رستوران دارم و میخوام بدونم که آیا این کارمزد شامل من هم میشه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  2. فرزانه محبی گفته:

    چقدر کارمزدها رو زیاد کردن برای یه ارایشگاه مردونه 70 میلیون باید داداشم میداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز