چی بخوریم تا گرما زده نشیم؟ / بهترین خوراکی ها برای پیشگیری از گرمازدگی

تورهای مسافرتی لحظه آخر

نقش تغذیه در سلامت فرد و پیشگیری از کم آبی و گرمازدگی بر کسی پوشیده نیست. بنابراین شناخت و معرفی نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مفید برای تامین آب و مایعات مورد نیاز بدن و پیشگیری از گرمازدگی و مخاطرات آن بسیار مهم و حیاتی است.

دکتر مجید حسن قمی متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با کاماپرس در رابطه با نقش تغذیه در روزهای گرم سال، بیان کرد: گرمازدگی تعریف خاص خود را دارد. به عبارت دیگر هرگاه دمای محیطی از دمای بدن انسان یعنی 37 درجه بیشتر شود، تعریق بدن تسریع و آب و املاح با حجمی بالا از بدن دفع می‌شود. از آنجاکه آب و املاح در تنظیم سیستم‌های متابولیسم دخیل بوده، کمبود آن بدن را دچار کم آبی و در پی آن اختلال می‌کند.

علایم گرمازدگی

این متخصص تغذیه با اشاره به برخی علایم گرمازدگی، گفت: گرم و قرمز شدن پوست، سردرد، تهوع  و خستگی مفرط برخی علایم گرمازدگی هستند که در شرایط شدیدتر می‌تواند به تشدید تنفس،ضربان نبض بالا، ادرار تیره، غش و سرگیجه، گرفتگی عضلات و یا حتی عدم هوشیاری و مخاطرات جدی برای فرد، منجر شود.

بهترین نوشیدنی‌ها برای پیشگیری از گرمازدگی

دکتر قمی در ادامه به نقش تغذیه در پیشگیری از بروز گرمازدگی و کم آبی بدن اشاره کرد و گفت: بعد از آب ساده به عنوان بهترین گزینه برای پیشگیری از دهیدراته شدن بدن، می‌توان به دوغ نوشیدنی سنتی ایرانیان اشاره کرد که به دلیل داشتن املاح و نمک می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از گرمازدگی افراد در رووزهای گرم تابستان ایفا کند. این مطلب توسط تحریریه کاماپرس تهیه شده است، لطفا نظرات خود را در قالب کامنت برای ما ارسال کنید.

راز آسمان پایتخت

به گفته وی، مصرف برخی مایعات در روزهای گرم تابستان نسبت به سایر ماهیعات مقدم است. به عنوان نمونه مصرف حداقل 8 لیوان آب و مایعات مفید در این روزها برای پیشگیری از گرمازدگی اکیدا توصیه می‌شود. حتی اگر فردی با نوشیدن آب مشکل دارد، می‌تواند آن را با کمی آبلیمو و عسل طعم‌دار کند.

بیشتر بخوانید:

این متخصص تغذیه تاکید کرد: البته دمای مایعات مصرفی باید با دمای بدن هماهنگ باشد یعنی نه خیلی سرد و نه خیلی گرم. چراکه درغیر اینصورت آب و مایعات تا زمان رسیدن به دمای بدن در معده باقی مانده و خارج نمی‌شود. همین مساله روند تامین آب برای فرد گرمازده را طولانی‌تر می‌کند.

وی در خصوص سایر مایعات پیشنهادی برای روزهای گرم تابستان، به تهیه شربت‌های سالم خانگی اشاره کرد و گفت: عرقیجاتی مثل نعنا، سکنجبین، آبلیموی تازه و تخم شربتی برای رفع عطش و پیشگیری از گرمازدگی بسیار مفید هستند.

ممنوعیات مصرفی در روزهای گرم

دکتر قمی همچنین بر مصرف حداقل 5 واحد میوه و سبزیجات در طول شبانه روز تاکید کرد و ادامه داد: گروه میوه و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر بالا به حفظ آب در بدن و جلوگیری از دفع سریع آن کمک زیادی می‌کنند، ضمن اینکه تامین کننده املاح و ویتامین‌‌های مفید برای بدن هستند.

این متخصص تغذیه در خاتمه به موارد غذایی ممنوعه در روزهای گرم اشاره کرد و گفت:  بهتر است در این روزها از خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی و همچنین نوشیدنی‌های شیرین و کافئین دار مانند قهوه، نوشابه‌های گاز دار و انرژی زا تا حد امکان پرهیز شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “چی بخوریم تا گرما زده نشیم؟ / بهترین خوراکی ها برای پیشگیری از گرمازدگی

  1. maryambakhshi گفته:

    فقط نباید از خونه بری بیرون با شلوارک بخوابی زیر باد کولر همین واقعا هیچی جواب نیست دیگه الان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز