چگونه وارد بورس شویم؟

لست سکند

این واقعیت که سرمایه‌ گذاری در بورس یکی از راه‌های افزایش سرمایه است را نمی‌توان انکار کرد. به همین دلیل هم بسیاری از افراد علاقه دارند تا با سرمایه‌های بزرگ و کوچک وارد بازار بورس شوند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بورس، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از سبدگردان آگاه، این روزها معامله اوراق بهادار با دوران گذشته تفاوت بسیاری پیدا کرده است و ورود به بورس و انجام معامله در آن به صورت آنلاین و از طریق سامانه‌های کارگزاری‌ها‌ انجام می‌شود.

کارگزاری چیست؟

بدون کارگزاری نمی‌توانید در بورس به خرید و فروش بپردازید. اما کارگزاری چیست و چه نقشی در معاملات دارد؟ کارگزاری‌ نهاد واسطه‌ای بین سرمایه‌گذار و بازار برای خرید و فروش سهام است. خرید و فروش سهام شرکت‌های فعال در بازار بورس فقط توسط کارگزاران رسمی سازمان بورس اوراق بهادار امکان‌پذیر است. کارگزاران با حساب مشتری وارد بازار می‌شوند و به وکالت از سوی او اقدام به معاملات مورد نظر می‌کنند. بنابراین لازم است تا سفارش خود را به یک کارگزار بدهید تا آن کارگزار سهام مورد نظر شما را خریداری کند.

هر کس که علاقه‌مند به فعالیت در بازار بورس است، باید کارگزار مناسب برای خود انتخاب کند. پس از انتخاب کارگزاری و بررسی خدماتی که به شما ارائه می‌کند، باید با مراجعه حضوری یا مراجعه به وبسایت کارگزاری نسبت به ثبت نام و دریافت کد بورسی اقدام کنید.

راز آسمان پایتخت

سرمایه‌گذار می‌تواند برای معاملات اوراق بهادار، کارگزار خود را با توجه اهدافی که از قبل برای خود تعیین کرده است، انتخاب کند.

انتخاب کارگزاری برای سرمایه‌ گذاری در بورس

انتخاب کارگزاری کار ساده‌ای نیست؛ حتی سرمایه‌گذاران دائمی بورس هر کدام با کارگزار خاصی کار می‌کنند. خدمات یک کارگزاری محدود به واسطه خرید و فروش بودن نمی‌شود. برخی از کارگزاران اجازه ارائه مشاوره به سرمایه‌گذاران را دارند. در نتیجه این سرمایه‌گذار است که باید با توجه به انتظارات خود از کارگزار، نسبت به انتخاب کارگزاری مناسب خود اقدام کند.

این که کارگزاری توانایی انجام سریع سفارش مشتری را داشته باشد، نیاز به سیستم‌های داخلی و معاملاتی مناسب برای انجام معاملات دارد. از آن جا که زمان در بحث معاملات بازار بورس و اوراق بهادار بسیار مهم است، انجام سریع سفارش سرمایه‌گذار از جمله مهم‌ترین معیارها برای انتخاب کارگزار مناسب است.
از جمله دیگر خدمات کارگزاری‌ها می‌توان به مشاوره، برنامه ‌ریزی مالی برای سرمایه مشتری، مدیریت سبد سهام، خبرنامه‌های تحلیلی، ارائه تحلیل در مورد پرتفو، محاسبه ریسک و بازده در مورد سرمایه‌گذاری، برگزاری دوره‌های آموزشی بورس و … اشاره کرد. تنها برخی از کارگزاری‌ها خدمات متنوع و کاملی به مشتریان خود ارائه می‌کنند. این خدمات بسیار ارزشمند است. پس بهتر است سراغ کارگزاری‌هایی بروید که اکثر این خدمات را به شما ارائه می‌کنند.
مورد دیگری که باید در نظر بگیرید این است که آیا کارگزاری موردنظر در شهر شما شعبه فعال دارد یا خیر. کارگزاری‌های بزرگ تقریبا در همه شهرهای بزرگ کشور دفتر رسمی دارند. البته برای اطلاع از آدرس و بررسی اعتبار هر کارگزاری می‌توانید به سایت اینترنتی سازمان بورس سری بزنید و در جریان جزییات فعالیت‌های آنان قرار بگیرید.

ثبت نام در سجام

برای دریافت کد بورسی ثبت نام در سامانه سجام اجباری است. سامانه سجام مکانی برای ذخیره اطلاعات هویتی تمامی فعالین بازار سرمایه ایران است. ثبت نام در سجام نیاز به احراز هویت و ارائه مدارک هویتی در مراجعات بعدی به نهادهای مالی را از بین می‌برد.
برای شروع ثبت نام در سجام به سایت سجام مراجعه کنید و پس از شروع فرآیند ثبت‌ نام با توجه به اطلاعات مورد نیاز، در هر مرحله فرم‌های ثبت‌ نام را تکمیل کنید. بعد از تکمیل اطلاعات باید به صورت حضوری و از طریق دفاتر پیشخوان و یا غیرحضوری با استفاده از اپلیکیشن‌های تاییدشده، فرآیند احراز هویت خود در سجام را تکمیل کنید. برای سرمایه گذاری در بورس علاوه بر کد بورسی به کد معاملاتی نیز نیاز دارید که توسط کارگزاری صادر می‌شود. با استفاده از سامانه آگاه اکسپرس می‌توانید به صورت همزمان و بدون نیاز به پرداخت هزینه، هر دو کد را دریافت کنید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

نسبت به بورس واقعی و منطقی فکر کنید. ورود به بازار بورس و انجام معاملات می‌تواند با ریسک زیادی همراه باشد؛ زیرا بورس در کنار سود بالا می‌تواند ضررهای سنگینی را به سرمایه سرمایه‌گذار وارد کند. قبل از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار بهتر است تا با صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاملا آشنا شوید. با سرمایه‌گذاری در صندوق های سرمایه گذاری نیاز به بررسی مداوم بازار و سهام مختلف ندارید. مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تخصص و تجربه بسیاری که از بازار دارند، بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند.

سخن پایانی

ورود به بورس آسوده است؛ اما نیاز به آمادگی و آشنایی با حجم گسترده‌ای از اطلاعات، فعالیت در این بازار گسترده را با چالش مواجه می‌کند. به طوری که برای شروع سرمایه‌گذاری نیاز به راهنمایی و کسب اطلاعات از منابع معتبر دارید. قبل از هر اقدامی هدف خود را تعيين کنید. اگر قصد رسیدن به موفقیت‌های بزرگ در بورس را دارید، باید از قبل تعيين کنید که از بازار سرمایه چه می‌خواهید. به طور کلی باید از ابتدای امر اهداف و چشم‌انداز خود را تعيين کنید.
به شرایط مالی خود نگاهی بیاندازید. پولی که قصد سرمایه‌گذاری با آن را دارید، مختص شرایط اضطراری یا به اصطلاح برای روز مبادا است یا پس‌اندازتان را شامل می‌شود؟ اگر سرمایه مورد نظر سرمایه مختص موارد ضروری باشد، هر لحظه ممکن است نیاز به نقد کردن آن داشته باشید و به دلیل شرایط بازار یا صف فروش در سهم مذکور، نتوانید بلافاصله سهام را به پول نقد تبدیل کنید. بنابراين شناخت وضعیت مالی برای سرمایه گذاری در بورس بسیار مهم است.

مرتبط با : سبدگردان آگاه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز