چه زمانی باید وکیل کیفری گرفت؟

حقوق جزا حوزه وسیعی از علم حقوق است که مسائل ناشی از دستگیری و تحقیقات پلیس را بر اساس ظن مجرمانه پوشش می‌دهد. قوانین جزا به کیفرخواست، اتهامات، ادعاهای کیفری و همچنین محاکمه می‌پردازد. جرایم کیفری به چند دسته کلی تقسیم می‌شود؛ مانند جرایم علیه یک شخص که شامل قتل، ضرب و جرح، خشونت خانگی، سرقت و تجاوز جنسی است. از دیدگاه قانون و یک وکیل کیفری، دلایل متعددی وجود دارد که دسته­‌بندی جرایم را از اهمیت بالایی برخوردار می‌کند.

کاماپرس در این گزارش به معرفی انواع دعاوی کیفری پرداخته است.

جرایم علیه یک شخص

اگر عنصر زور یا سوء استفاده از دیگری وجود داشته باشد، جرم انجام شده در دسته­‌بندی جرایم علیه یک شخص قرار می‌گیرد. در این شرایط، مجرم یا از زور استفاده می‌کند یا تهدید به زور وجود دارد. آسیب بدنی ممکن است اصلا رخ ندهد، خفیف یا حتی بسیار جدی باشد.

بسیار مهم است که به طرق ممکن برای جلسه صدور حکم آماده شوید. این شرایط ممکن است مربوط به اظهارات شاهدان پرونده باشد. مهم است که به خاطر داشته باشید دادگاه مراقب واکنش شما نسبت به اظهارات آن‌ها است. وکیل کیفری می‌تواند به شما کمک کند برای یک جنایت که شخصی را درگیر کرده، آمادگی کامل داشته باشید.

تجاوز، استفاده از خشونت یا زور برای مجروح کردن یا آسیب رساندن به دیگری نیز از جمله جرایم خشونت‌­آمیز علیه یک شخص است. خشونت خانگی الگویی از رفتارهای توهین آمیز است که توسط یک فرد برای اعمال قدرت و کنترل بر فرد دیگر در چارچوب یک رابطه صمیمی یا خانوادگی استفاده می‌شود. دیگر جرایم مرتبط با جرایم علیه یک شخص شامل آدم­‌ربایی می‌شود.

راز آسمان پایتخت

وکیل کیفری-کاماپرس

جرایم یقه سفید

جنایت یقه سفید نوعی جنایت غیرخشونت آمیز است که اغلب با فریب یا پنهان­کاری برای به دست آوردن یا اجتناب از نابودی دارایی یا به دست آوردن یک مزیت شخصی یا تجاری مشخص می‌شود. پولشویی عبارت است از پذیرش وجوه نقد به دست آمده از فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر و نشان دادن وجه نقد به عنوان درآمد حاصل از فعالیت‌های تجاری قانونی. مجرمان اغلب پول جرائمی مانند قاچاق انسان و مواد مخدر، فساد عمومی و تروریسم را به شیوه‌های متفاوتی توجیه می‌کنند و به همین دلیل نام این دسته از جرایم به رنگ سفید اشاره می‌کند. دیگر جرایم سفید شامل فرار مالیاتی، دزدی و کلاهبرداری می‌شود.

جرایم غیر خشونت آمیز

مجرمان اغلب افراد خطرناکی نیستند. افرادی که با اتهامات جنایی یا محکومیت روبه‌رو هستند، اغلب شهروندان عادی هستند که ممکن است در زمان اشتباه در مکان اشتباه بوده یا قضاوت اشتباهی کرده باشند. بسیاری از کسانی که مرتکب جنایت می‌شوند، کار خشونت‌­آمیز انجام نمی­‌دهند؛ با این حال، رانندگی هنگام مصرف قرص‌های روانگردان، حمل اسلحه و قاچاق مواد مخدر از جمله جرایم غیرخشونت‌­آمیز است.

جرایم علیه مال اشخاص

جنایت علیه مال به هر عمل مجرمانه‌ای گفته می‌شود که مال دیگری را از بین ببرد یا بر خلاف میل مالک، او را از مال محروم کند. قانون کیفری عموما این جرایم را کمتر از جرایم خشونت‌­آمیز یا جرایم علیه اشخاص می‌داند، اما همچنان می‌توانند جرایم بسیار جدی را تشکیل دهند. آتش­‌افروزی و خرابکاری از مصادیق جنایاتی است که مال دیگری را از بین می‌برد. مصادیق جرایمی که ناخواسته، مالک را از مالکیت محروم می‌کند، بسیار زیاد است که از جمله آنها می‌توان به اختلاس، دریافت کالای مسروقه، اخاذی یا باج­گیری، سرقت (ترکیبی از جنایت خشونت‌­آمیز و جنایت علیه اموال)، وندالیسم و جاسوسی صنعتی اشاره کرد.

آیا برای یک پرونده جنایی به وکیل کیفری نیاز است؟

پرونده جنایی نوعی از دادرسی دادگاه است که در آن متهم به دلیل عملکردی محاکمه می‌شود که از نظر قانون‌گذار غیرقانونی تلقی می‌شود. پرونده‌های جنایی عموما پس از دستگیری فرد و اطلاع از اتهامات خود معمولا در جلساتی آغاز می‌شود که به عنوان کیفرخواست شناخته می‌شود.

اگر با یک پرونده جنایی روبرو هستید، حتما با یک وکیل کیفری ماهر و آگاه مشورت کنید. مجموعه “دادپویان” با وجود بیش از 30 وکیل متخصص در حوزه پرونده‌های کیفری و جنایی به بررسی و حل مسائل کیفری می‌پردازد. مشورت با یک وکیل کیفری مجرب در این مجموعه می‌تواند تعیین کند که آیا هرگونه دفاعی براساس مشخصات پرونده شما در دسترس است یا خیر.

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه حقوقی دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز