چرا مدیریت تعمیر و نگهداری ساختمان ضروری است؟

مدیریت ساختمان-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

مدیریت نگهداری و تعمیرات ساختمان به‌واسطه تاثیر قابل توجه آن در حفظ امکانات داخلی و خارجی ساختمان، رفع نواقص، افزایش ایمنی و افزایش عمر مفید ساختمان و اجزای آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش کاماپرس، مدیریت تعمیر و نگهداری به‌عنوان یکی از شاخص های کلیدی پس از ساخت هر ساختمان، از بروز هرگونه اختلال یا مشکل جدی در بهره‌ برداری از ساختمان‌ جلوگیری می‌کند؛ از این رو دستیابی به مزایای مدیریت نگهداری و تعمیر ساختمان مانند هر پروژه دیگری بدون مدیریت ریسک ساختمان امکان‌پذیر نیست. با این حال این شیوه مدیریتی، امری تخصصی بوده و نیازمند آشنایی با مزایا و روش‌های آن است.

کاماپرس در این گزارش به بررسی اهمیت مدیریت نگهداری و تعمیر ساختمان ‌‌پرداخته است.

مدیریت نگهداری و تعمیر ساختمان چیست؟

مدیریت نگهداری و تعمیر ساختمان فرایندی است که ضمن پایش مشکلات فنی در بخش های مختلف، از بروز حوادث و خرابی های ناگهانی نیز در حد امکان جلوگیری می نماید و نرخ استهلاک و فرسودگی ساختمان را کند خواهد نمود. عدم توجه به نگهداری و تعمیر ساختمان در درازمدت ممکن است مشکلات جبران‌ناپذیری از جمله پوسیدگی، تخریب، افت عملکرد اجزا ، از کار افتادگی تجهیزات و به‌طور کلی اختلال در رفاه و امنیت ساکنین ایجاد کند. این شیوه مدیریتی همانطور که از نام آن پیداست، به دو شیوه صورت می‌گیرد.

نگهداری: نگهداری شامل تمام فعالیت‌هایی است که برای حفاظت از ساختمان و اجزای آن در برابر خرابی صورت می‌گیرد. سیستم‌های یک ساختمان، تجهیزات مصرفی بوده و در طول زمان دچار استهلاک می‌شود. مدیریت نگهداری، پروسه استهلاک و خرابی این سیستم‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

راز آسمان پایتخت

تعمیر: مدیریت تعمیر شامل تمام فعالیت‌هایی است که پس از خرابی یا ایجاد مشکل در هر یک از اجزای ساختمان برای بهبود کارکرد آن‌ها صورت می‌گیرد. مدیریت تعمیر به ساکنان ساختمان کمک می‌کند که به‌سرعت از خرابی اجزا مطلع شده و برای تعمیر یا حتی تعویض آن‌ها اقدام کنند.

مزایای تعمیر و نگهداری ساختمان

مزایای مدیریت نگهداری و تعمیر ساختمان شامل جلوگیری از روند پوسیدگی و تخریب، حفظ ثبات و ایمنی بنا، جلوگیری از ورود آسیب در شرایط مختلف مانند شرایط جوی، بهینه‌سازی عملکرد ساختمان‌ها، مشخص شدن دلایل عیب و نقص و جلوگیری از ورود آسیب‌های جدی است؛ ضمن این‌که مدیریت تعمیر و نگهداری ساختمان، عملیات‌هایی همچون نوسازی، بازسازی و مقاوم‌سازی ساختمان را تسهیل می‌کند.

مدیریت ساختمان-کاماپرس

مدیریت تعمیر و نگهداری ساختمان چگونه انجام می‌شود؟

تعمیر و نگهداری ساختمان به‌شیوه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. این روش‌ها اغلب به‌صورت بازرسی‌ و سرویس‌های دوره‌ای روزانه، ماهانه و سالانه صورت می‌گیرد. حتی در برخی از شیوه‌های مدیریت نگهداری و تعمیر ساختمان، از معماران و مهندسین حرفه‌ای برای عیب‌یابی و بررسی دقیق نواقص و عیوب ساختمان استفاده می‌شود. در ادامه برخی از برنامه‌های این شیوه مدیریتی معرفی شده است.

برنامه‌ریزی: این شیوه شامل فعالیت‌هایی است که به‌صورت منظم تنظیم می‌شود و بازرسی‌های دوره‌ای نمونه‌ای از این شیوه است.

پیشگیرانه: تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که در راستای جلوگیری از آسیب‌های بعدی صورت می‌گیرد و از جمله آن می‌توان به تعویض تجهیزات دارای ایراد، تعمیر ایزوگام و حفاظت‌های لازم در برابر تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.

اصلاح کننده: این شیوه شامل فعالیت‌هایی برای ترمیم اجزا یا بهبود عملکرد آنهاست . به عنوان مثال تجهیزات شکسته یا تخریب شده مانند شیشه‌های شکسته اصلاح یا تعویض می گردند.

مدیریت ریسک ساختمان چه تاثیری بر نگهداری و تعمیر دارد؟

تمامی فعالیت‌ها و فرایندهای دخیل در تعمیر و نگهداری ساختمان، در قالب پروژه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت صورت می‌گیرد؛ از این رو استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه از جمله مدیریت ریسک در پیشبرد آن‌ها تاثیرگذار است. مدیریت ریسک پروژه به مدیران ساختمان این امکان را می‌دهد تا تمامی ریسک‌ها و مخاطراتی که ممکن است در حین تعمیر و نگهداری رخ دهد را شناسایی کرده و با تجزیه و تحلیل مناسب به آن پاسخ دهند. در واقع بهره‌مندی از ابزارهای مدیریت ریسک پروژه، نگهداری و تعمیر ساختمان‌ها را تا زمان دستیابی به نتایج و اهداف نهایی در مسیر اصلی نگه می‌دارد.

مدیریت ریسک ساختمان در چهار مرحله شامل شناسايي ريسک، تجزيه و تحليل ريسك، پاسخ به ريسك و نظارت بر ريسك و كنترل آن صورت می‌گیرد.

مدیریت ساختمان با مدیریتو

مدیریت تعمیر و نگهداری به‌ویژه در ساختمان‌های برند و بزرگ‌تر با دشواری و چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده و نیازمند استفاده از خدمات تخصصی و یکپارچه است. “مدیریتو” به‌عنوان یک استارتاپ‌ تخصصی و فعال در زمینه مدیریت ساختمان در شهر تهران، خدمات ویژه‌ای در این راستا ارائه می‌کند.

با استفاده از خدمات مدیریتو می‌توانید، مدیریت تعمیر و نگهداری ساختمان خود را از صفر تا صد به این مجموعه سپرده و با اطمینان‌خاطر از سلامت و عملکرد بهینه ساختمان خود، در فضایی امن و آسوده زندگی کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : مدیریتو
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز