چرا سهام ایران خودرو و سایپا به مردم واگذار نمی‌شود؟

لست سکند

تعدادی از کارشناسان اقتصادی در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار عرضه فوری سهام شرکت های زیرمجموعه سایپا و ایران خودرو در بورس شدند.

به گزارش کاماپرس؛ تصمیم‌گیری در خصوص واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکتهای خودروسازی “ایران خودرو” و “سایپا” با مصوبه هیات عالی واگذاری قرار است تا پایان سال 1399 به سرانجام برسد. همزمان با این مصوبه گروهی نگران بودند که این اقدام دولت چه تاثیری بر وضعیت به شدت رانتی صنعت خودروسازی و چه آثاری در بازار واسطه‌گری خودرو خواهد داشت؟ برخی از صاحبنظران با یادآوری اجرای «بد» اصل ۴۴ قانون اساسی در گذشته سرنوشت این تصمیم را تکرار تجربه تلخ گذشته و تسلط بیش از پیش خصولتی‌ها بر صنعت خودروسازی کشور می‌دانستند حالا با داغ شدن بازار بورس، برخی از کارشناسان که زمینه را برای عرضه سهام به عموم مساعد می‌بینند، از دولت خواسته‌اند سهام این دو شرکت خودروسازی را به مردم واگذار کند.

۷۲ نفر از متخصصان علوم اقتصادی با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی خواستار آن شدند که سهام خودروسازان به جای شرکت‌های زیرمجموعه، به مردم در بورس کالا واگذار شود.

خریدسهام خودی! مغایر با حاکمیت شرکتی

در بخشی از این نامه آمده است: « بخش قابل توجهی از بدهی ها و هزینه های مالی شرکت سایپا، مربوط به خرید سهام سایپا توسط شرکت های زیر مجموعه خود در سنوات گذشته پدید آمده است.

راز آسمان پایتخت

بر اساس ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، شرکتها نمی‌تواند تملک سهام شرکت اصلی خود را داشته باشند و شرکت‌هایی که سهام شرکت اصلی خود را در تملک دارند، باید، سهام خود را واگذار کنند، این در حالی است که شرکت سایپا از طریق شرکتهای سرمایه گذاری گروه صنعتی، حدود ۴۵.۶ درصد از سهام خود را در اختیار دارد که مغایر با اصول حاکمیت شرکتی است.

اکنون که نماد شرکت سایپا بعد از ثبت افزایش سرمایه، در تاریخ ۲۲/۲/۱۳۹۹ با تقاضای خرید بیش از هزار میلیارد تومانی و با رشد بیش از صددرصدی قیمت بازگشایی شده است، لازمست که سهام مذکور توسط شرکتهای تابعه سایپا به عموم عرضه گردد تا علاوه بر رعایت قوانین و مقررات، بخشی از نیازهای مالی مجموعه از این طریق تامین مالی گردد. این موارد در خصوص شرکت ایران خودرو که نماد آن فعلا بسته است و به زودی بازگشایی خواهد شد نیز صادق است و در زمان بازگشایی لازم است مورد توجه قرار گیرد.»

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودروسایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز