چرا بورس ریخت؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

بورس در سال 1403 تحت تاثیر اتفاقات عجیبی که در کشور رخ داد با خروج پول و ریزش ارزش سهام روبرو شد.

به گزارش کاماپرس، از ابتدای سال جاری بورس با ریسک‌های غیر اقتصادی همچون تنش‌های سیاسی و نظامی روبرو شده‌است. همچنین اتفاقات اخیر درباره سقوط بالگرد ریاست جمهوری نیز به افزایش ابهامات فعالان اقتصادی در بازار سهام منجر شد. در واقع با توجه به اینکه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همچنین چینش کابینه جدید بیش از یک ماه زمان نیاز دارد، به همین دلیل فضای غبارآلودی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی به وجود می‌آید و به دنبال آن بازار سهام نیز تحت تاثیر این عوامل با ابهام بیشتری روبرو شده‌است.

از طرف دیگر برگزاری انتخابات آمریکا نیز بر بازار سرمایه ایران تاثیرگذار است، چراکه قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی می‌تواند از انتخابات آمریکا تاثیر بگیرد. از آنجایی که بازار سهام ایران بیشتر شامل شرکت‌های کامودیتی محور است، به همین دلیل از تغییرات بازار جهانی بی‌نصیب نخواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

مهمترین عوامل اثرگذار بر بورس ایران در 1403

همچنین قیمت ارز در بازار ایران تحت تاثیر سیاست‌های خارجی نوسان دارد. از آنجایی که رقبای انتخاباتی در آمریکا سیاست تشدید تحریم‌ها را علیه ایران دنبال می‌کنند، به همین دلیل با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری شاهد رشد قیمت ارز در کشور خواهیم بود.

شاخص کل بورس از ابتدای سال تاکنون 4 درصد از ارزش خود را از دست داده است. همچنین بسیاری از نمادهای بورسی بیشتر از این مقدار افت ارزش داشته‌اند. به طوری که برخی از نمادها کف قیمت خود را رو به پایین شکسته‌اند.

در حال حاضر فعالان بورسی می‌گویند ادامه سیاست‌های انقباضی، کاهش تخصیص یارانه به صنعت و همچنین افزایش مالیات منجر شده نه تنها ورود پول به بازار سهام توجیه نداشته باشد، بلکه خروج پول از بورس نیز افزایش یافته‌است. از این رو می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بازار سهام در ایران طی ماه‌های آینده بعد از اینکه نتیجه انتخابات ایران و آمریکا مشخص شد، احتمالا از ابهام خارج شود.

انتهای پیام

آریاپی
رایانه کمک
آهن رویال
اوج آرام
دادپویان
ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز