پیش فروش خودرو مقدمه گرانی 30 درصدی

لست سکند

در حالی که ایران خودرو و سایپا طی روزهای گذشته ده‌ها هزار خودروی خود را بدون اعلام قیمت قطعی پیش‌فروش کرده و موفق به جذب رقم‌های نجومی از جیب مردم شده‌اند، شنیده‌های تایید نشده از احتمال موافقت دولت با افزایش 30 درصدی نرخ خودرو خبر می‌دهند.

به گزارش کاماپرس، برخی شنیده‌ها از چراغ سبز دولت به خودروسازان برای افزایش 30 درصدی قیمت خودرو در آینده‌ای نزدیک خبر داده‌اند. این موضوع در حالی صورت می‌گیرد که ایران خودرو و سایپا طی دو هفته گذشته با پیش‌فروش ده‌ها هزار دستگاه از محصولات خود، پول زیادی را به جیب زده‌اند.

بهانه خودروسازان برای افزایش قیمت چیست؟

بنابر اطلاعات محرمانه از جلسات خصوصی دولت و خودروسازان، خودروسازان قصد دارند با دستاویز قرار دادن «استاندارد یورو 5» و هزینه‌های مربوط به آن، دولت را مجاب به افزایش قیمت کنند. این در حالیست که اعضای شورای رقابت دلیل عمده ضرردهی خودروسازان را فعالیت و سرمایه‌گذاری آن‌ها در حوزه‌هایی غیر از خودروسازی عنوان می‌کنند.

تناقض عجیب در اظهارات خودروسازان

خودروسازان داخلی در حالی «استاندارد یورو 5» را هزینه‌بر عنوان می‌‌کنند که تا همین چندوقت پیش در اظهارات خود ادعا می‌کردند اعمال استاندارد «یورو 5» هیچ هزینه‌ای برای آن‌ها ندارد!

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو چندی پیش در مراسم رونمایی از محصولات یورو ۵ این شرکت، تاکید کرده بود: «ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها و تولید با استاندارد یورو 5 افزایش قیمتی را در پی نخواهد داشت.»

راز آسمان پایتخت

همچنین، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در این مورد گفته بود: «برخلاف صنایع دیگر که ممکن است تغییرات در آن‌ها با افزایش قیمت همراه باشد، اما ارتقای پیشرانه این خودروها منجر به گران‌شدن خودرو نمی‌شود.»

از سوی دیگر نیز، حبیب هاشمی‌فرد، عضو انجمن قطعه‌سازان که تولیدکننده قطعات با استاندارد یورو 5 است، نیز در این مورد با تشریح جزئیات ارتقاء استاندارد خودروهای داخلی به یورو 5 گفته بود:‌ بابت این ارتقاء هیچ افزایش قیمتی در قطعات تحویلی به خودروسازان نداشته‌ایم. این تغییرات طوری صورت گرفته که قیمت هیچ یک از قطعات خودرو بابت آن تغییر نمی‌کند و ما نیز هیچ افزایش قیمتی بابت ارائه سیستم کنترل موتور با استاندارد یورو 5 به خودروسازان نداشته‌ایم.»

بازاری که تنظیم‌گر ندارد

بازار خودرو آنقدر افسارگسیخته به فعالیت خود ادامه می‌دهد که با افزایش نجومی و بی‌منطق قیمت‌ها در روزهای گذشته، تفاوت قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد به 80 میلیون تومان رسیده است. تفاوت قیمت برخی خودروهای پرتیراژ داخلی از درب کارخانه تا بازار آزاد عبارت است از:

  • پژو پارس: 55 میلیون تومان
  • پژو 405: 40 میلیون تومان
  • دنا تیپ یک: 80 میلیون تومان
  • سمند ال ایکس: 40 میلیون تومان
  • پژو 206 تیپ 5: 60 میلیون تومان
  • رانا: 40 میلیون تومان
  • سایپا 131: 27 میلیون تومان
  • تیبا و کوئیک دنده‌ای: 30 میلیون تومان

به نظر می‌رسد اگر دولت و نهادهای تنظیم‌گر نه‌تنها به این بازار ورود نکرده که از افزایش قیمت‌ها حمایت کنند، وضعیت بسیاری فاجعه‌باری در انتظار بازار خودرو خواهد بود.

پایان پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “پیش فروش خودرو مقدمه گرانی 30 درصدی

  1. مازیا گفته:

    فقط میتونم بگم خدا لعنت کنه رحمانی رو که پارسال حاشیه بازارو اوردو کرد قیمت کارخانه بعد یک مدت رفته رفته باز قیمت ها فاصله کرد وگرنه انقدر اختلاف قیمت نبود ارخانه پژوبود چهل وخورده بازاربود شصت وخورده ن انقدر اختلاف که الان کارخانه شصت بازار صدو بیس دوبرابر لعنت بهت رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز