پیش بینی قیمت دلار/ بانک مرکزی برنده می شود یا دلالان؟

لست سکند

بانک مرکزی شایعه تلاش برای جلوگیری از کاهش بیشتر نرخ ارز را رد کرد و اعلام کرد اتفاقا از این روند حمایت می کند، از سوی دیگر فعالان بازار از تلاش دلالان و برخی از صرافی ها برای افزایش قیمت خبر می دهند.

به گزارش کاماپرس، وضعیت کاهش و افزایش قیمت دلار در روزهای آینده، به جدالی بین بانک مرکزی و دلالان تبدیل شده است. جدالی که  انتظار می رود بانک مرکزی با بهره‌گیری از ابزار مناسب به‌دنبال ثبات و کنترل نوسان دلار باشد.

دنیای اقتصاد نوشت: براساس صحبت‌های تحلیلگران، رشد قیمت دلار و سکه در دو روز اخیر را می‌توان از دو زاویه مختلف تحلیل کرد؛ عوامل کلان اقتصادی و متغیرهای انتظاری. به‌عنوان مثال، کارشناسان اعتقاد دارند، میزان رشد نقدینگی سرعت زیادی پیدا کرده و زمانی که نقدینگی گسترش زیادی پیدا می‌کند، طبیعی است که تقاضا رشد کند.

در آن سو، در سمت و سوی انتظارات، دولت در آمریکا در ماه‌های آتی تغییر خواهد کرد ‌ولی تحریم‌ها همچنان باقی است و تجربه طولانی شدن برداشتن تحریم‌ها در دوره قبل تا حدی بر انتظارات بازار اثرگذار بوده است.

همچنین دیروز نوسان‌گیران ارز و سکه مانور زیادی روی کاهش رای‌های الکترال بایدن انجام دادند. آنها این موضوع را برجسته می‌کردند که ممکن است شکایت ترامپ به جایی برسد.

راز آسمان پایتخت

از سوی دیگر، آنها روی این خبر هم بسیار تاکید کردند که ممکن است ترامپ در ماه‌های آخر دولت خود تحریم‌های بسیار بیشتری را علیه ایران اعمال کند که کار را برای دولت بایدن برای برداشتن تحریم‌ها دشوارتر کند.

عده‌ای هم عنوان می‌کردند که بانک مرکزی رقم مشخصی را برای کف قیمت در نظر گرفته و بازار با برخورد به آن در مسیر صعودی قرار گرفته و روند نزولی متوقف شده است.

تکذیب ورود بانک مرکزی به عنوان خریدار

در واقع این گروه باور دارند، بانک مرکزی به‌عنوان خریدار وارد بازار شده است و قیمت‌ها به همین دلیل بالا آمده‌اند.

با این حال، بانک مرکزی تحلیل این عده را رد و عنوان کرد که این نهاد کف مشخصی را برای قیمت دلار در نظر ندارد. همچنین تاکید کرد که دلار در بازار متشکل و سامانه نیما با ارقام بسیار پایین‌تری نسبت به بازار آزاد در حال معامله است، امری که از نگاه بانک مرکزی به معنای پشتوانه کمتر نرخ‌های بازار بود.

بر اساس آمارها، نقدینگی در ایران در سال 99 با سرعت بیشتری رشد کرده است. زمانی که سرعت رشد نقدینگی زیاد می‌شود، تقاضا قدرت بیشتری پیدا می‌کند و می‌تواند بازارهای مالی را دچار نوسان کند.

در کنار این، در شرایط کنونی با توجه به بالا بودن نرخ تورم، نرخ بهره واقعی منفی است و در نتیجه مهارگری هم برای نقدینگی ایجاد شده به شکل مشخص وجود ندارد. سیاست‌گذار می‌تواند با بالا بردن نرخ سود یا انتشار اوراق، نقدینگی را به سمت خود جلب کند.

در شرایط فعلی که بازار سهام نزولی است و نرخ سود واقعی هم منفی است، بازارهای ارز و سکه و سایر کالاها بیشتر مقصد نقدینگی تولید شده می‌توانند باشند و قیمت‌ها را جابه‌جا کنند. اگر بانک مرکزی سیاست‌های انقباضی بیشتری را در پیش بگیرد، سرعت رشد نقدینگی کاهش پیدا خواهد کرد و این مساله می‌تواند به کاهش التهاب بازارها منجر شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز