پیش‌بینی‌های قیمت منفی نفت محقق شد

منفی شدن قیمت نفت خام آمریکا در حالی به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده که به گفته بیزنس اینسایدر، تحلیل‌گران حوزه انرژی از همان اوایل ماه گذشته میلادی، یعنی حدود 50 روز پیش، از منفی شدن قیمت‌ها خبر داده بودند.

به گزارش کاماپرس، برای نخستین بار در تاریخ، قیمت قراردادهای آتی نفت خام ایالات متحده در روز دوشنبه منفی شد و به پایین‌ترین نرخ، یعنی منفی 40 دلار در هر بشکه رسید. اما چرا این بلا بر سر قیمت نفت آمریکا آمد؟

قیمت منفی نفت؛ اتفاقی که پیش‌بینی شده بود

مگنوس نیسوین، رئیس واحد تجزیه و تحلیل در شرکت تحقیقاتی Rystad Energy در تاریخ 27 مارس در مورد روند بازار نفت آمریکا گفته بود: «من فکر می‌کنم که در آینده‌ای نزدیک شاهد قیمت‌های منفی در بازار نفت باشیم.»

در حالی که این خبرهای عجیب و باورنکردنی از گوشه و کنار به گوش می‌رسید اما هیچکس انتظار این را نداشت که مهم‌ترین نفت تولیدی آمریکا – وست تگزاس اینترمدیت – به محدوده قرمز و قیمت منفی ورود کند؛ آن هم با آن شدتی که در روز دوشنبه شاهد بودیم.

لوئیز دیکسون، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی Rystad در اظهار نظری در مورد ورود قیمت وست تگزاس اینترمدیت به محدوده منفی، می‌گوید: «این موضوع همانند این است که چیزی بی‌سابقه یا غیرواقعی را بخواهیم توضیح دهیم؛ چیزی که تا به‌حال با چشمان خود ندیده‌ایم.»

آریاک سفر

در این زمینه بیشتر بخوانید:

تاثیر منفی کرونا بر تقاضای بازار

با آغاز شیوع کرونا و راه افتادن کمپین «در خانه بمانیم»، تقاضای مردم برای سوخت‌هایی مانند بنزین به شدت کاهش یافته است. بنابراین، جای تعجب نیست که تقاضای نفت نیز به همین دلیل با کاهش روبه‌رو شود.

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی و نشست فوری اوپک

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در آخرین پیش‌بینی خود در مورد وضعیت تقاضای جهانی نفت، گفته بود: «انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در ماه آوریل تا 29 میلیون بشکه در روز یا حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد.»

اوپک که وقوع چنین بحرانی در آینده‌ای نزیک را محتمل می‌دید، برای مقابله با این وضعیت و تثبیت بازار، با گرد هم آوردن کشورهای عضو و دیگر کشورهای برتر در حوزه تولید نفت، آن‌ها را بر سر طرح کاهش تولید 10 تا 15 میلیون بشکه نفت در روز – حدود 15 درصد تولید روزانه نفت در دنیا – که با شروع ماه مه کلید می‌خورد، به توافق رساند؛ توافقی که به نظر می‌رسد خیلی دیرتر از آنچه که باید حاصل شد و نمی‌تواند علاجی برای بحران نفتی آمریکا باشد.

ورود محدوده قیمتی نفت به منفی صفر

روز دوشنبه، قراردادهای آتی نفت خام ایالات متحده در ماه مه با تجربه شدیدترین سفوط خود در تاریخ، به پایین‌ترین نرخ، یعنی بیش از منفی 40 دلار رسید. بر همین اساس، قراردادهای نفتی ماه ژوئن و ژوئیه نیز لغو شدند تا تحت تاثیر این روند قرار نگرفته و در قلمرو مثبت باقی بمانند.

نیسوین در مورد ورود محدوده قیمتی نفت به منفی صفر، می‌گوید: «منفی شدن قیمت نفت به این معناست که برخی از تولیدکنندگان می‌توانند به مردم پول بدهند تا نفت اضافی را از سر خود رد کنند.»

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “پیش‌بینی‌های قیمت منفی نفت محقق شد

  1. محمد رضا گفته:

    بله هموطنان، چین کمونیست با پخش کردن ویروس کرونا به تمام جهان به اهداف شوم خود رسید. ولی مطمئن باشید تلافی این کار را خواهد دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز