پیشنهاد کتاب: دورکیم؛ از صفر تا صد  

امیل دورکیم، اندیشمند فرانسوی، یکی از پرچمداران رشته جامعه‌شناسی است که توانست ردایی علمی بر تن آن بپوشاند.

به گزارش کاماپرس، ژان دووینو، جامعه‌شناس فرانسوی در کتاب دورکیم سعی کرده تا نگاهی اجمالی بر تاریخ زندگی، اندیشه‌ها و آثار هموطنش داشته باشد. دووینو در این کتاب، پس از مروری سیر زندگی دورکیم و بستر تاریخی حیات او، به ریشه‌های فکری و اندیشه او پرداخته است. یکی از ویژگی‌های جالب این کتاب، اشاره به نقدهایی است که نسبت به دورکیم مطرح شده است؛ «مسلما بنیان‌گذار جامعه‌شناسی اتاق کار خود را چندان ترک نمی‌کرد. او به تحقیقات مستقیمی در مورد مردمان غیراروپایی نپرداخت. با این حال، اگر از نزدیک نگاه کنیم، به سهولت مشاهده می‌کنیم که دورکیم در حقیقت، در یک آزمایش اجتماعی در مقیاس چشمگیری مشارکت کرده است. تجربه‌ای اجتماعی که بر اغلب کشورهای اروپایی در زمان صنعتی‌سازی کلان تاثیر گذاشته است. حوزه مطالعاتی دورکیم، تار و پود زندگی اجتماعی است؛ جایی که موجودیت فکری او در آن جای گرفته است.»

در نیمه دوم کتاب، گزیده‌ای از آثار شاخص دورکیم که درباره کلیدی‌ترین مفاهیم و اندیشه‌های اوست، گلچین شده است؛ ایده عمومی بی‌هنجاری، نسبت اقتصاد و بی‌هنجاری، ادغام انسان در جامعه، قلمرو و روش علم جامعه‌شناسی، اقتدار اخلاقی اجتماع و در نهایت طبقه‌بندی‌های اجتماعی و طبقه‌بندی‌های ذهنی از جمله مباحث مطرح شده در نیمه پایانی کتاب است.

مهدی اصلان‌زاده این کتاب را مستقیم از زبان فرانسوی به فارسی ترجمه کرده است. انتشارات گام نو، کتاب 206 صفحه‌ای دورکیم را در تیراژ 500 نسخه و با قیمت 38 هزار تومان راهی بازار نشر کرده است.

آریاک سفر

عکسی از سخنرانی‌های امیل دورکیم در دانشگاه سوربن فرانسه

 

انتهای پیام

 

 

 

مرتبط با : گام نو
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز