پیشنهاد کتاب: استیو جابز غلط کرد با تو

آزاده رحیمی، تجربه‌های خود از 3 سال و نیم حضور در فضای استارتاپی کشور را با زبانی طنز و کنایه‌آمیز در کتابی 168 صفحه‌ای مستند کرده است.

به گزارش کاماپرس، «استیو جابز غلط کرد با تو» نگاهی انتقادی و تلخ به فضای استارتاپی ایران و مدیران و کنشگران این فضا دارد. درج عبارت «خاطرات یک کپی‌رایتر دون‌پایه» زیر عنوان کتاب، به وضوح جایگاهی که نویسنده برای خود در فضای استارتاپی قائل شده را نشان می‌دهد. کتاب در 17 بخش با بیانی صریح و بدون تعارف، اما بدون ذکر نام، بسیاری از ادعاها و اداها و صحنه‌سازی‌های رایج میان کنشگران استارتاپی را زیر سئوال می‌برد. نویسنده با خرده‌روایت‌های شخصی‌اش، به خوبی نشان می‌دهد در پس هیجان‌ها و هیاهوهای این فضا، آنچه آسیب می‌بیند نیروی انسانی است. تصویری که رحیمی از اکوسیستم استارتاپی ایران ارائه می‌دهد، سرشار از آشفتگی، عدم اطمینان، عدم تمرکز، سطحی‌نگری و بی‌تعهدی مدیران نسبت به نیروی کار است.

او در بخشی از کتاب دوره‌های آموزشیِ پرطمطراقی که در این اکوسیستم برگزار می‌شود را زیر تیغ انتقاد قرار داده و نوشته: به پیشنهاد مدیر واحدمان در یک دوره آموزشی نویسندگی خلاق برای تبلیغات ثبت‌نام کردم. خوبی‌اش این بود که شرکت ما از آموزش نیروها دریغ نمی‌کرد و هزینه آموزش را جرینگی می‌پرداخت. بیست نفر محتوانویس از استارت‌آپ‌های دیگر هم در آن دوره حضور داشتند و قرار بود یاد بگیریم چطور برای مخاطب‌ها متنی بنویسیم که هوش از سرشان برباید تا هر روز بیایند محصولات ما را بخرند یا از خدمات شرکت‌مان استفاده کنند و سپس به کوکاکولا و گوگل و اپل و این جور کمپانی‌ها تبدیل بشویم. ابتدای کارگاه ازمان خواستند خودمان را هرجور که دوست داریم معرفی کنیم. متوجه شدم از دوره‌ای سردر آورده‌ام که قرار است هرقدر دوست داریم خلاق باشیم. بعد از معرفی، مدرس روی تخته نوشت: «محتوا پادشاه است» و زود فهمیدم قرار هم نیست خیلی خلاق باشیم. کافی است توی گوگل سرچ کنید «بازاریابی محتوا» و انبوهی مقاله به زبان فارسی ببینید با عنوان «محتوا پادشاه است». این «محتوا پادشاه است» را بیل گیتس سر زبان‌ها انداخت، بعد که مقاله‌نویس‌های آموزشی روغنش را درآوردند، مقاله‌نویس‌های جدید و منتقد از راه رسیدند و نوشتند: «آیا محتوا واقعا پادشاه است؟»

آنچه «استیو جابز غلط کرد با تو» را جذاب‌تر می‌کند، تصویرسازی‌های مصطفی اوصانلوی است. او در ابتدای هر یک از بخش‌ها با یک تصویرسازی خلاقانه، تلخی قلم آزاده رحیمی را دوچندان کرده است.

آریاک سفر

هشداری به خوانندگان

هرچند خواندن این کتاب به تمامی کسانی که در در اکوسیستم استارتاپی کشور غرق شده‌اند و یا قصد دارند به زودی در این دریای پررنگ و لعاب شیرجه بزنند، توصیه می‌شود اما لازم است یک هشدار جدی نیز به خواننده داده شود؛ کتاب آزاده رحیمی، نگاهی یک‌جانبه به فضای استارتاپی ایران دارد و صرفا ایرادها و آسیب‌های این فضا را روایت کرده است. هرچند نکاتی که نویسنده بیان می‌کند، صحیح و واقعی هستند اما در این فضا اتفاق‌های خوبی هم رخ می‌دهد که نویسنده بنابه هردلیلی آن‌ها را نادیده گرفته است.

«استیو جابز غلط کرد با تو» سومین کتابی است که نشر اطراف از سری کتاب‌های «تجربه محیط کار» منتشر کرده است. اطراف پیش از این، «اتاق کار» و «مصائب من در حباب استارت‌آپ» را به چاپ رسانده بود. این کتاب از سال 1399 تا امروز هفت بار زیر چاپ رفته است. چاپ هفتم این کتاب با قیمت 44 هزار تومان در کتابفروشی‌ها و سایت‌های فروش کتاب در دسترس علاقمندان قرار داد.

انتهای پیام

مرتبط با : نشر اطراف
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “پیشنهاد کتاب: استیو جابز غلط کرد با تو

  1. نادر گفته:

    من فکر کنم که اون کلاس های آموزشی که نویسنده رفته. شاید بی تاثیر هم نبوده. همین عنوانی که برای کتابشون انتخاب کرده، آدم رو می بره به این سمت که کتاب رو بخره. بخصوص که هفت بار هم تجدید چاب شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز