پول خود را در خردادماه 1400 کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

لست سکند

بازارهای طلا، سکه، ارز، مسکن ،  بورس و ارزهای دیجیتال در خردادماه 1400 به عنوان فرصت کسب سود پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دارند اما کدام یک از این بازارها برای سرمایه‌گذاری مستعدتر است؟

به گزارش کاماپرس، به نظر می‌رسد برای نخستین بار تمام بازارهای مهم در اردیبهشت ماه 1400 جز زیان چیزی عاید سرمایه‌گذاران نکرده‌اند. البته در این مورد نقطه نظرهای ضد و نقیضی هم وجود دارد و برخی تحلیل‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد بازار طلا دردومین ماه بهار امسال به سرمایه‌گذاران سود رسانده است.

در ادامه دو مروری کوتاه داریم به تحلیل بازارهای مختلف به نقل از روزنامه همشهری و روزنامه هفت صبح. این تحلیل ها به سرمایه گذاران و صاحبان نقدینگی های خرد و کلان کمک می کند در سرمایه‌گذاری خود در خردادماه 1400 انتخاب ها و تصمیم‌های بهتری داشته باشند.

وضعیت بازار طلا

روزنامه همشهری درباره بازار طلا نوشته است؛ آمار‌ها نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال طلا پربازده‌ترین بازار در حوزه بازارهای دارایی بوده و بورس با بیشترین زیان مواجه شده است. این اطلاعات نشان می‌دهد قیمت هر گرم طلای 18عیار در اردیبهشت امسال برخلاف نزول قیمت دلار یک‌درصد رشد کرده است. به‌نظر می‌رسد بخشی از این رشد ناشی از تقاضایی است که پس از کاهش قیمت ارز در بازار به‌وجود آمد زیرا به‌طور کلی قیمت طلا تابعی از قیمت ارز است و با کاهش یا افزایش قیمت ارز قیمت طلا هم دستخوش تغییر می‌شود اما در اردیبهشت‌ماه امسال به‌دلیل 2دوره نزول قیمت دلار تحت‌تأثیر مخابره اخبار امیدبخش از مذاکرات هسته‌ای در وین، قیمت طلا هم با نزول مواجه شد و همین عامل انگیزه صاحبان نقدینگی برای خرید طلا را بیشتر و به سرعت سرمایه‌گذاران را راهی بازار کرد.

راز آسمان پایتخت

وضعیت بورس

دیدگاه تحلیل گر روزنامه همشهری درباره بورس به این صورت است که  سهامداران بزرگ‌ترین زیان‌دیده‌های اردیبهشت‌ماه امسال بوده‌اند. آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در اردیبهشت امسال به‌طور میانگین 5.3درصد افت کرده؛ یعنی افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند در اردیبهشت‌ماه با بیشترین زیان در میان همه بازار‌ها مواجه شده‌اند.

بازدهی ارزهای دیجیتال؛منفی 31 درصد

روزنامه هفت صبح نیز در گزارشی به بازدهی بازارها طی اردیبهشت ماه 1400 پرداخته و نوشته اشت؛ سرمایه گذارهای ایرانی بازار ارزهای دیجیتال، بزرگترین بازندگان دومین ماه سال هستند. آنها اول اردیبهشت ماه هر بیت کوین را با قیمت حدود یک میلیارد و 433 میلیون تومان معامله می کردند و فکر نمی کردند چه آینده ای در انتظارشان باشد.

بیت کوین تا پایان اردیبهشت ماه ریزش سنگینی را تجربه کرد. طوری که بعد از پنج ماه، قیمت هر بیت کوین در صرافی های ایرانی ارز دیجیتال به کمتر از یک میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و حتی برای لحظاتی به 885میلیون تومان رسید.نهایتا بی تکوین کار خود را در دومین ماه از سال با قیمت 983 میلیون تومانی به پایان رساند و بازدهی منفی 31.4 درصدی را در کارنامه سرمایه گذاران ایرانی ارز دیجیتال ثبت کرد.

باید توجه داشته باشید که بخشی از این بازدهی منفی به خاطر کاهش قیمت دلار بوده چراکه قیمت بی تکوین در بازارهای جهانی مثل صرافی آمریکایی بایننس،از 56هزار و 400 دلار ابتدای اردیبهشت به 40 هزار و 300 دلار پایان اردیبهش تماه رسید و حدود 28 درصد کاهش پیدا کرد. این رقم کمتر از ضرری است که سرمایه گذارهای ایرانی ارز دیجیتال در اردیبهشت متحمل شدند.

بازدهی دلار؛ منفی 1

هفت صبح در ادامه به بازار ارز پرداخته و نوشته است؛ سرمایه گذارهای بازار ارز روزهای خوبی را تجربه نمی کنند. آنها در اردیبهشت ماه شاهد ریزش قیمت دلار تا کانال 20 هزار تومانی بودند.اول اردیبهشت ماه زمانی که قیمت دلار در محدوده 24 هزار و 230 تومان بود، می شد پیش بینی کرد که در دومین ماه سال قیمت دلار نزولی است اما کمتر کسی فکر می کرد دلار برای ساعاتی تا 20 هزار و 700 تومان کاهش قیمت پیدا خواهد کرد.

هرچند، این رقم در بازار ارز پابرجا نماند و تا آخر اردیبهشت قیمت دلار بازار آزاد روی مرز 23 هزار تومان ایستاد. مقایسه قیمت دلار در ابتدا و انتهای اردیبهشت ماه نشان می دهد بازدهی سرمایه گذاری یک ماهه در بازار ارز حدود منفی 5.1 درصد بوده و کارنامه ای مشابه بورس داشته. در این مدت یورو با کاهش 3.5 درصدی، درهم امارات با کاهش 5.1 درصدی و لیر ترکیه با کاهش 7.3 درصدی روبه رو شدند که نشان می دهد عملکرد یورو بهتر از دلار، درهم مشابه دلار و لیر بدتر از دلار بوده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز