پلیمر آریا ساسول؛ به دنبال رقابت در کلاس جهانی

واحد اُلِفین به عنوان یکی از واحدهای مورد احتیاج صنعت پتروشیمی بوده و بسیار اهمیت دارد. چرایی این اهمیت به خاطر تامین مواد اولیه لازم برای تولید محصولات پتروشیمی توسط واحدهای الفین است. در کشور ما نیز این بخش مورد توجه زیادی بوده و از اولین پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در منطقه گازی پارس جنوبی طرح‌های مربوط به الفین بود.

به دنبال اجرای طرح گسترده الفین نهم شرکت «پلیمر آریا ساسول» واگذار شد. این شرکت یکی از قطب‌های تولید پلیمر کشور است. کاماپرس در ادامه سعی دارد اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این مجموعه، در اختیار خوانندگان و علاقمندان به فعالیت و سرمایه‌گذاری در این حوزه، قرار دهد؛

محصولات تولیدی آریا ساسول چیست؟

مجموعه پلیمر آریا ساسول یکی از مجموعه‌های فعال پتروشیمی منطقه پارس جنوبی است. در حال حاضر این مجموعه اتیلن، پلی اتیلن سبک، پلی اتلین متوسط و سنگین و محصولات جانبی متنوعی را تولید می‌کند. 924 نفر از طریق قرارداد مستقیم و هزار و 500 نفر به صورت پیمانکاری در شرکت آریا مشغول به فعالیت هستند. این مجموعه 89 درصد تولیدات خود را به بازارهای جهانی صادر و 11 درصد آن‌ها را در بازارهای متقاضی داخلی توزیع می‌کند.

ظرفیت تولید الفین آریا یک میلیون تن و ظرفیت تولید پلی اتیلن سبک، متوسط و سنگین این مجموعه هر کدام 300 هزار تن در سال عنوان شده است.

آریاک سفر

ماجرای همکاری ایران و آفریقای جنوبی

روند شکل‌گیری شرکت آریا ساسول به بیست و یک سال پیش بازمی‌گردد؛ یعنی اوایل سال ۱۳۷۹ که مدیریت اجرای اولیه طرح گسترده الفین نهم- از مجموعه طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی- توسط شرکت پتروشیمی پارس آغاز شد.

البته در ۱۹ فروردین ۱۳۸۱، در راستای سیاست‌های اقتصادی برنامه سوم توسعه و با اعلام علاقمندی شرکت «ساسول» آفریقای جنوبی برای مشارکت در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های طرح الفین نهم، تفاهم نامه‌ای با شعبه آلمان شرکت مذکور امضا شد.

به این ترتیب واحد الفین به همراه دو واحد پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن متوسط و سنگین از شرکت پتروشیمی پارس جدا شد و به عنوان یک مجتمع مستقل و تحت عنوان شرکت تازه تاسیس «آریا ساسول» آغاز به کار کرد تا این شرکت بتواند به عنوان بهترین و برترین تولیدکننده پلیمر در سطح خاورمیانه دست یابد.

حالا در ادامه مسیر، آریا ساسول در نظر دارد تا به سازمانی رقابتی، در کلاس جهانی، با سودآوری پایدار و سرآمد در ایمنی تبدیل شود.

سوددهی مناسب آریا ساسول در بورس

سهام این شرکت با نماد «آریا» در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود. سهام آریا در بخش شیمیایی، قسمت شیمیایی پایه به جز کود قرار دارد. از این سهام، در دوازدهم تیرماه، 7 هزار و 547 معامله به ارزش 330 میلیارد و 93 میلیون ریال در بازار ثبت شد. ارزش بازاری سهام آریا نیز در تاریخ مذکور بیش از 847 هزار میلیارد ریال عنوان شد.

سهامداران عمده آریا در تاریخ عنوان شده شرکت‌های پارس تامین مجد و پتروشیمی پارس بودند. آریا ساسول برای سال مالی گذشته سود نقدی به میزان 11 هزار  و 500 ریالی برای هر سهم را تصویب کرد.

این مجموعه در سال 1399 رتبه‌های اول و دوم تولید را در میان واحدهای 300 هزار تنی پلی اتیلنی کشور به خود اختصاص داد. مجتمع آریا در سال مالی قبل، 392 هزار تن پلی اتیلن سنگین و 386 هزار تن پلی اتیلن سبک تولید کرد.

برخی از دستاوردهای متنوع آریا ساسول

سال گذشته این مجموعه در نوزدهمین همایش «روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان» موفق به دریافت تندیس برنزی این رویداد شد. آریا ساسول در سال‌های 1395 تا 1397 هم گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان را به دست آورد.

همچنین سال قبل این مجتمع در چهارمین همایش ملی پیشرفت‌های معماری سازمانی شرکت داشته و لوح تقدیر بخش مسابقه معماری سازمانی را به دلیل تلاش تیم فناوری اطلاعات شرکت در توسعه معماری یکپارچگی میان سیستم‌های ای.آر.پی -سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی- و بی.پی.ام.اس- سیستم مدیریت فرایندهای کسب و کار- کسب کرد.

کارکنان این شرکت با همکاری سازمان‌های مردم نهاد منطقه گردشگری خلیج نایبند، در روز جهانی محیط زیست امسال، ساحل سفید روستای هاله را از زباله‌های زیست محیطی پاک کردند.

مرتبط با : آریاساسول
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز