پشت پرده گرانی 200 درصدی میلگرد

لست سکند

انبوه‌سازان، دلیل افزایش قیمت 200درصدی محصولاتی چون میلگرد را در احتکار تولیدکنندگان و عرضه قطره‌چکانی آن در بورس کالا می‌دانند اما آیا واقعا علت گرانی قیمت میلگرد همین است؟

به گزارش کاماپرس؛ در ۶ ماهه اخیر قیمت میلگرد که یکی از پر مصرف ترین نهاده‌های ساختمانی است، از کیلویی کمتر از ۴ هزار تومان به کمی بیش از ۱۱ هزار تومان رسید؛ حتی در مقطعی تا کیلویی ۱۴ هزار تومان هم رسید ولی مجدداً به کیلویی ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان در مناطق مختلف کشور و بسته به قیمت تمام شده حمل این کالا، بازگشته است. این روند افزایش قیمت در حالی ادامه دارد که زمزمه‌هایی از مذاکرات بین مجلس و وزارت صمت مبنی بر خروج عرضه میلگرد از بورس کالا و تعیین قیمت آن به جای کشف قیمت آن شنیده می‌شود. کارشناسان این حوزه و البته ریس کمیسیون اقتصادی مجلس اما معتقدند، راهکار کاهش قیمت میلگرد نه در خروج آن از بورس کالا که تعیین قیمت از بالا که در کنترل و شفافیت عرضه از آن از سوی کارخانه‌جات تولیدکننده است.

65درصد محصولات، بدون شفافیت به فروش می‌رسند

محمدرضا پورابراهیمی ریس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به زمزمه‌ها مبنی بر خروج فولاد از بورس کالا در نامه‌ای به رئیس دولت، بر لزوم تأمین نیاز فولاد کشور با عرضه کامل در بورس کالا تاکید کرد.
او با اشاره به اینکه مشکل فعلی بازار فولاد، نه ناشی از عرضه در بورس کالا بلکه ناشی از عدم شفافیت کارخانه‌های فولاد در فروش محصولاتشان است، تصریح کرده بود: « از ۱۸ میلیون تن محصول مورد مصرف در داخل کشور کمتر از ۳۵ درصد آن در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد و مابقی بدون شفافیت توسط شرکت‌ها به فروش می‌رسد که این امر بازار فولاد را با چالش جدی روبه رو کرده است.»
افزایش صد درصدی قیمت میلگرد فقط در 6ماه
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگو با «مهر»،سخنان پورابراهیمی درباره علت نابسامانی بازار را تأیید کرده و گفته است: کشف قیمت محصولات فولادی، میلگرد و تیرآهن در بورس کالا انجام می‌شود اما در سه ماه گذشته به دلیل خودداری کارخانه‌های تولیدکننده فولاد و نوردسازان از عرضه روان محصولات فولادی در بورس کالا، شاهد افزایش قیمت میلگرد بودیم به گونه‌ای که در میانه خرداد ماه قیمت میلگرد در هر کیلو به بیش از ۱۲ هزار تومان رسید اما در روزهای اخیر ۱,۰۰۰ تومان کاهش یافته و کمی بیش از ۱۱ هزار تومان عرضه می‌شود.
این فعال صنفی انبوه‌سازی افزود: در سه ماهه گذشته شاهد افزایش صد درصدی و در ۶ ماهه اخیر افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت میلگرد و فولاد بودیم چرا که شرکت‌های بزرگ و مادر در حوزه فولاد و میلگرد، این کالا را احتکار کرده و آن را در بورس کالا به صورت قطره‌چکانی عرضه می‌کردند.

راز آسمان پایتخت

پیشنهاد برای کاهش قیمت میلگرد

پورحاجت در خصوص پیشنهاد کانون انبوه‌سازان برای کنترل قیمت میلگرد اظهار داشت: در دهه ۷۰ نیز افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن رقم خورد که در آن زمان قرار شد به ازای هر پروانه ساختمانی، سهمیه فولاد به سازندگان داده شود که تجربه موفقی بود. ما پیشنهاد می‌کنیم باز هم این اتفاق رخ دهد و به ازای هر پروانه ساختمانی، سهمیه فولاد و میلگرد به انبوه‌ساز اختصاص یابد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

16 دیدگاه برای “پشت پرده گرانی 200 درصدی میلگرد

  1. مجید گفته:

    خانه از پایبست خراب است.بیشترین خیانت رو در موقع تحریم همین کارخانجات ایرانی ب ملت کردن و بعد میگن حمایت از تولید داخلی

  2. خدادادی گفته:

    تمام این صاحبان قدرت و ثروت را باید به جرم خیانت به کشور و ملت محاکمه کرد. دزدها یسر گردنه اگر دولت راست میگه تعرفه واردات فولاد و صفر کنه و ارز ارزان و برای روستاییان و اقشار کم درآمد سهمیه بده اگر راست میگه ولی کلا زیر سر دولته همه این مصیبت ها

  3. حسن گفته:

    همه مشکلات عدم مدیریت دولت و عدم برخورد با مفسدان اقتصادی میباشد . خدایا ما رو از دست مدیران دزد ، بیکفایت هر چه سریعتر نجات بده . آمین

  4. مجیددهقان گفته:

    مثلا باگفتن این مطالب میلگرد یابقیه آهن آلات ارزان شدند؟همه بلدندفقط کارشناسی کنند!این کارشناسیها به دردعمتون میخوره!هروقت قیمت آهن آلات به قیمت اولش بازگشت اونوقت کارشناسی کنیدکه چطور شد آهن آلات به قیمت قبلیش بازگشت!وگرنه این چرندیات به درد لای جرز میخوره!

  5. Ali گفته:

    واقعیت شفاف است و خیلی تلخ .همه میدانیم اقتصاد ما خراب است و وابستگی ما به محصولات خارجی خیلی زیادتر از انچه باید باشد .پر واضح است در این شرایط تحریم ها و قطع رابطه اقتصادی و مشکلات ارز و بدتر از همه سو استفاده از همدیگر اوضاع را بدتر میکند که هیچ ویران هم میکند .میلیاردهای گدا خیلی زیادن و خوشحالی دیوانه وار میلیاردها خنده دار تر از همه است .همه چیز چند برابر شد و فقرا فقیر نر و پولدارها پولدار تر .هر چی پول نقد تو بانکها بود بیرون آمد و تبدیل شد به ملک و کالا و ….. سکه و دلار .و قافل از اینکه بانکها اوضاع خرابتری پیدا کردن وامهای که داده بودند برنگشت که هیچ حتی اگر برگردد با ارزش یک دهم است .خوب این نشون میده هر جا رو دست بزنیم جای دیگه خراب میشه .
    میلگرد بیچاره چکار کنه .خونه دار شدن محال شد و آنچه که داری باید نگه داری حتی یک متر هم نمیشه اضافه کرد

  6. محمود گفته:

    سلام
    یکی از دوستان این مطلب را گذاشتن
    خانه از پایبست خراب است.بیشترین خیانت رو در موقع تحریم همین کارخانجات ایرانی ب ملت کردن و بعد میگن حمایت از تولید داخلی
    دقیبقا عین واقعیت هستش،حالا می گن چطور یه مثال همونطوری که کلیه لوازم بقلا تولید داخل با قیمت وارداتی ها برابری و گاها بیشتر است.
    پس دوستمان درست گفتند.

  7. مرتضی گفته:

    با سلام منم نظرم روخیانت،بی کفایتی مدیران،نبود نظارت و بازرسی،عدم توزیع وتامین فولاد است،اگر مدیران فولاد مبارکه اصفهان،فولاد خوزستان وغیره،را محاکمه کنند بجرم احتکار و خیانت ،سوئ استفاده از قدرت،تو این شرایط تحریم و فشار،واگرم قاضی تشخیص داد بنابرمصلحت،درب کارخانه خود مدیر،اورا بدار آویزان کنند،مطمئن باشید درس عبرتی میشه برای بقیه محتکران گرانفروشان،نه با برخورد با یه مثلآ مرغ فروش،اونم با افتخار توصدا و سیما پخش میکنن،برخورد قاطع با کله گنده ها،سرشاخه ها،وسلام

  8. صادقی گفته:

    سلام
    دلیل افزایش قیمت میلگرد و پروفیل و بالا تر رفتن قیمت ایران از قیمت های جهانی ، هیچ چیز جز احتکار و کسب نوسان نیست ، صد در صد شرکت های فولادی با فروش قیمت بالای ۱۱هزار تومان سود زیادی میکنند ، فاصله مواد اولیه خام با محصول تولیدی به بیش از ۵هزار تومان رسیده است .
    اگر دولت نمی‌تواند اجازه واردات دهد تا کارخانه های محترم متوجه شوند قیمت میلگرد در دهمین کشور تولید کننده فولاد این نیست

  9. سید رضا گفته:

    مشکل اینجاست که چه کسی باید رسیدگی کنه؟ ادم سالمی نیست همه مسئولان یه جوری دزدن. یکی از صندوق بیمه یکی از،بانکها. یکی پتروشیمی. یکی از نفت. یکی از کمکهای مردمی. همه و همه چون اگه دزد نباشن نمیتونن کار کنن توی این مملکت. همه مردم هم اینا رو میدونن اما خوب چه کار کنن.

  10. خدایا کجایی من خسته ام از این دولت گفته:

    من تو تاکسی تلفنی کار میکنم 33سال سن دارم مجرد هستم اهل رفیق بازی نیستم ولی تا می‌خوام یکم به این مملکت بی در پیکر که همشون دستشون تو یه کاسه هستش و فقط حرف میزنند عمل نمی‌کنند اگه هم یه جنسی هم ارزون کنند بعد یک ماه همون جنس رو چندین برابر گرون می‌کنند وقتی این شرکت ها دست خودشون هست چرا بخوان ارزون بدن اینا همه بهانه است اتکا کردن فلان کردن وقتی با جدیت برخورد نشه و چندین نفر رو مجازات نمیکنید البته مجازات برای فروشنده نه برای ریشه فساد نه یه خورده پارو محاکمه می‌کنی بلکه اصله کاری رو میگم محاکمه کنید
    من دیگه امیدی به این مملکت ندارم چون آرزوی برام نمونده کاشکی آخرزمان میشد

  11. سعید گفته:

    به چه قیمتی اخه این میلگردلعنتی بالامیره؟؟؟تاکی بایدمنتظربمونیم تادولت یه کاری بکنه؟؟اخه بامیلگرد۱۲هزارتومانی مگه میشه۱۰۰مترخونه ساخت؟کجاین مسولان؟تاکی کرایه بدم اخه،بیایین برای هرزمین بامجوزپروانه ساختمان لاقل۴۰کیلوبه ازای هرمتربدین،ب اینوکه میتونین انجامش بدین چرانمیکنین؟؟؟؟بخدااین رسم مسلمانی نیس میلگرددرانباربماندومن وامثال من توکرایه بنشینیم وعمرمون به هدربره…

  12. راما گفته:

    ۲ سال بنیاد مسکن صدور مجوز رو کشش داد الان که مجوز گرفتم ..حضرات دلال بماند که قیمت رو از نرخ جهانی ۵۰۰۰هزار گرانتر میدن میگن صبررکنید تا ترامپ تکلیفش روشن بش بعد فروش نقدی خواهیم داشت الان سوال اینجاس آقایون بازرسی حضرات ناظر ،شریکای دزد و رفقای قافله کجا هستید .مگه اینجا آمریکاس که ملت منتظر تعیین تکلیف رئیس جمهور آمریکاس‌..

  13. میکروبلیدینگ چیست؟ گفته:

    همانطور که از نام این روش پیدا است در این روش با استفاده کردن از تیغ یا همان بلید در پوست برش ایجاد می کنند و رنگ را در قسمت های زیرین پوست قرار می دهند.

  14. جراحی بینی گفته:

    افرادی که برای انجام جراحی بینی پا پیش می گذارند با فکر زیباتر شدن و تغییر واضح در چهره شان زیر تیغ جراحی می روند واگر نتیجه عکس انتظارشان باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز