پشت پرده قاچاق لاستیک های فرسوده در بازار

لست سکند

لاستیک های فرسوده به جای اینکه در واحدهای تولیدی بازیافت شوند به خارج از ایران قاچاق می شوند. اما پشت پرده قاچاق لاستیکهای فرسوده در بازار چه می گذرد؟
به گزارش کاماپرس، لاستیکهای فرسوده یا روکش می شوند و دوباره استفاده می شوند یا با تبدیل شدن به پودر و گرانول در صنایع مختلفی مثل کفپوشهای لاستیکی و کفش به کار گرفته می شوند، البته روش استفاده دیگری هم دارند. مثلا به جای اینکه بازیافت شوند و مواد اولیه واحدهای تولیدی در ایران را فراهم کنند، به کشورهای همسایه قاچاق می شوند. قاچاق لاستیکهای فرسوده بعد از ممنوعیت صادرات این محصول به خارج از کشور ادامه دارد و گویا در انحصار چند نفر است.افرادی که به راحتی لاستیکهای فرسوده را جمع می کنند و به قطعات کوچک در می آورند و قاچاق می کنند. فعالان مجاز صنعت بازیافت معتقدند قاچاق لاستیک یکی از عوامل مهم کمبود مواد اولیه برای واحدهای تولید است.

در ایران چقدر لاستیک فرسوده داریم؟

اما چگونه می توان این بازار را ساماندهی کرد؟ در ایران چقدر لاستیک فرسوده داریم و چرا واحدهای تولیدی با کمبود ماده اولیه مواجه شده‌اند؟ حمید بهشتی‌منفرد، دبیر کارگروه بازیافت مواد پلیمری اتحادیه بازیافت، در این باره به روزنامه شرق می گوید:« در سال 98، حدود 250 تا 260 هزار تن لاستیک و تیوب در داخل تولید می‌شد. تقریبا 150 تا 200 هزار تن هم واردات داشتیم. به این ترتیب حدود 400 تا 450 هزار تن تایر و تیوب انواع وسیله نقلیه در کشور وجود دارد.از کل حجم موجود در کشور، بین هشت تا 10 هزار تن تیوب و بقیه انواع تایر است. بر‌اساس آماری که ما به‌صورت حدودی از تعداد تایرهای فرسوده داریم (که ممکن است دقت هم نداشته باشد)، 13 تا 14 میلیون حلقه تایر فرسوده در کشور وجود دارد. حدود 250 هزار تن هم تیوب فرسوده در ایران داریم.»

راز آسمان پایتخت

دبیر کارگروه بازیافت مواد پلیمری درباره قاچاق لاستیک می‌گوید:« جذابیت صادرات وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد، بیشتر می‌شود. اگرچه ممنوعیت صادرات ایجاد کردیم، اما از‌طریق یک‌سری مرزهایی که داشتیم، تایر فرسوده قاچاق می‌شد. جلساتی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سوخت برگزار کردیم تا جلوی قاچاق هم گرفته شود. متأسفانه با بازتابی که از بازار دریافت می‌کنیم، صد درصد نتوانسته‌ایم جلوی قاچاق را بگیریم، اما تا حدود 60 تا 70 درصد موفق بوده‎ایم.ما تا سال گذشته با کمبود خیلی شدید ماده اولیه در واحدهای بازیافت مواجه بودیم و قیمت آن روز‌به‌روز افزایش می‌یافت. در‌حال‌حاضر شرایط کمی بهتر از قبل شده است.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز