پشت پرده تاخیر 6 ساله تولید خودرو ال 90

لست سکند

خودروی ال 90 که مدتهاست به دلیل تحریم تولید آن متوقف شده را می توان به عنوان نمونه ای از بی تدبیری از متولیان صنعت کشور به شمار آورد که از ابتدا با تاخیر تولید شد و بعد از تولید نیز داخلی سازی مناسب روی قطعات آن انجام نشد.

به گزارش کاماپرس، خودروی ال 90 که در ابتدا قرار بود خودروی صادراتی ایران با مشارکت رنو فرانسه باشد اکنون به نمادی از بی تدبیری متولیان صنعت کشور تبدیل شده است. به نظر می رسد در کشور ما موانعی بر سر سرمایه گذاری خارجی ایجاد می شود که طرح هایی همچون تولید ال 90  و دیگر سرمایه گذاری های مشترک را به بن بست می کشاند.

دنیای اقتصاد در گزارشی به موضوع تفاوت استراتژی خودروسازی چین و ایران پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ نمونه ای از کج ‌رفتاری با خودروسازان خارجی در ایران را می‌توان در ماجرای «رنو» دید.

تولید ال 90 پروژه ضد ملی بود؟!

رنو که همیشه رفتار متفاوتی نسبت به دیگر خودروسازان خارجی (به خصوص پژو) در ایران داشته، ابتدا اوایل دهه ۸۰ به قصد سرمایه‌گذاری وارد کشور شد. در این پروژه که بسیار متفاوت از اتفاقات رخ داده در خودروسازی ایران طی سال‌های پس از انقلاب بود، رنو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع و دو خودروساز بزرگ داخلی قراردادی را با محور تولید محصولات مختلف روی پلت فرم X۹۰ (متعلق به رنو) امضا کردند. این در حالی بود که حواشی زیادی گریبان این قرارداد را گرفت، از جمله مخالفت برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفتم که آن را پروژه‌ای ضد ملی دانسته و تا‌ توانستند چوب لای چرخ رنو گذاشتند. این قرارداد هرچند سرانجام در سال ۸۶ به مرحله اجرا رسید و تندر-۹۰ از دل آن بیرون آمد، با این حال تا‌خیر در اجرا و حواشی ایجاد شده توسط مخالفان داخلی، آن را از اهداف اولیه دور کرد.

راز آسمان پایتخت

کارشکنی ها تجربه دوم رنو در ایران را هم به شکست کشاند

دنیای اقتصاد در ادامه نوشته است: پس از امضای برجام اما رنو با وجود تجربه ناخوشایند قبلی، باز هم برای سرمایه‌گذاری در ایران پا پیش گذاشت. رنویی‌ها این بار تصمیم گرفتند به جای همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی، به‌صورت مستقل کار کنند تا‌ شاید از حواشی گذشته در امان باشند. برنامه رنو این بود که خود به‌عنوان شرکتی مستقل در صنعت و بازار خودروی ایران فعالیت کند و حتی حاضر بود کارخانه‌ای جدید را نیز احداث کند، هرچند در نهایت قرار شد یکی از سایت‌های تولیدی (بن رو که در شهرستان ساوه قرار دارد) به این خودروساز واگذار شود.

این در حالی بود که این بار نیز رنو درگیر کج‌رفتاری‌ها شد و داخلی‌ها به جای آنکه این میهمان خارجی را به سرمایه‌گذاری بیشتر و گسترده‌تر ترغیب کنند، باز هم چوب لای چرخش گذاشتند. «بن رو» که قرار بود بابت تجهیز برای تولید محصولات رنو در اختیار این شرکت قرار گیرد، هرگز تحویل خودروساز فرانسوی نشد و وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز حمایتی از این میهمان خارجی نکرد. رنویی‌ها قصد داشتند در کنار فعالیت مستقل، ایران را به پایگاه صادراتی خود در منطقه تبدیل کنند، ضمن آنکه گفته می‌شد احداث مرکز تحقیقات و فناوری نیز جزو برنامه هایشان بوده است.

اخبار مهم صنعت خودرو را بخوانید:

با این حال ایرانی‌ها این بار نیز امتحان خوبی در عرصه حمایت از میهمانان سرمایه‌گذار خارجی پس ندادند تا‌ باز هم پیغام بدی به خارجی‌ها در باب سرمایه‌گذاری در ایران ارسال شود. در نهایت نیز با فرا رسیدن تحریم‌ها علیه خودروساز کشور در پی نقض برجام، رنو با وجود انگیزه بالایی که برای حضور مستقل و متفاوت در ایران داشت، مجبور به رفتن شد، چه آنکه چیزی هم برای از دست دادن نداشت. به نظر می‌رسد اگر داخلی‌ها اجازه می‌دادند رنو تا‌ قبل از تحریم‌ها فعالیت خود را در ایران آغاز و سرمایه‌گذاری کند، به این راحتی‌ها کشور را ترک نمی‌کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “پشت پرده تاخیر 6 ساله تولید خودرو ال 90

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز