پشت پرده استعفای شاپور محمدی از ریاست بورس

لست سکند

سه سال و 8 ماه پیش وقتی دکتر شاپور محمدی بر صندلی ریاست سازمان بورس نشست، رسیدن شاخص کل بازار به قله 100 هزار واحدی اگر نگوئیم یک رویا، یک هدف بزرگ بود و اکنون محمدی در حالی سازمان بورس را ترک می‌کند که شاخص رکورد 600 هزار واحدی را پشت سرگذاشته است و همچنان به پیش می‌تازد.

به گزارش کاماپرس، زمزمه استعفای شاپور محمدی که طی ماه های اخیر چند بار شنیده شده بود روز گذشته به واقعیت بدل شد و این مدیر عامل موفق سازمان بورس جای خود را به حسن قالیباف اصل داد. شاید بسیاری از فعالان کهنه‌کار بازار سرمایه و کارشناسان این بازار موفقیت شاپور محمدی در پست جدید را به دلیل نداشتن سبقه بورسی درخشان و جوانی وی به دیده تردید می‌نگریستند اما محمدی به خوبی نشان داد می تواند تجاربی را که در کسوت دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری، مدیرعاملی بورس انرژی و عضویت در هیات مدیره چند شرکت سرمایه گذاری و کارگزاری کسب کرده به سکویی برای پرش بورس بدل کند.

مدیرعاملی که منشاء تحولات بزرگ بود

شاپور محمدی در بورس منشاء تحولات بزرگی بود که از آن جمله می توان به قدرت بخشیدن به سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر(توقف قاطعانه نمادهای مشهوری که به نفوذ و قدرت مشهور بودند را به دلیل عدم شفافیت عملکرد یا اقدام قضایی علیه فعالیت های مجرمانه بورسی در فضای مجازی را به یاد بیاورید)، تنوع بخشی به ابزارهای معاملاتی، بازنگری و اصلاحات اساسی در قوانین(اصلاح دستورالعمل اجرایی معاملات، جایگزین کردن گزارش‌های مدیریت با پیش بینی سود، کاهش مالیات معاملات سهام و … را به یاد بیاورید)، توسعه فعالیت های بورس کالا و فرابورس و بسیاری اقدامات دیگر اشاره کرد که البته این اقدامات ضمن جلب نظر موافقان، منتقدان سرسختی نیز برای سازمان و شخص شاپور محمدی ایجاد کرد.

پرسش اینجاست که چه عواملی موجب شد مدیری که با برنامه ها و اقدامات خود توسعه 6 برابری بازار سرمایه را رقم زده است – صد البته که نقش برخی تحولات کلان سیاسی و اقتصادی را نیز در رشد بازار سرمایه ایران نمی‌توان ندیده گرفت – عطای ریاست بر بورس را در درخشان‌ترین روزهای این سازمان به لقایش ببخشد و در اوج کنار بکشد؟

راز آسمان پایتخت

راه رفتن بر لبه تیغ شفاف سازی

به نظر می‌رسد یکی از مسائلی که زمینه‌ساز کناره‌گیری شاپور محمدی از بورس شد، اقدامات وی در جهت شفاف‌سازی بازار سرمایه و خصوصا نمادهای بزرگ بازار بود. این اقدامات گاه به توقف طولانی مدت این نمادها انجامید و نارضایتی گروه‌های صاحب نفوذ و دارای ثروت و قدرت را به دنبال داشت و ناگفته پیداست که چنین گروه‌هایی فشارهای پیدا و پنهان فراوانی بر مدیرعامل سازمان بورس وارد می‌کردند. به سادگی می‌توان تصور کرد این فشارها مدیریت بر سازمان بورس را برای شاپور محمدی به راه رفتن بر لبه تیغ شبیه کرده و یک عامل مهم در تصمیم وی به استعفا بود.

معضل کهنه ضعف های سخت افزاری

انتقادات گسترده‌ای از سوی سهامداران و فعالان بازار سرمایه به ضعف‌های سخت‌افزاری این سازمان وارد می‌شود که شاپور محمدی در مدت سکانداری سازمان بورس نتوانست اقدام موثری در جهت رفع این معضل انجام دهد. بیشترین انتقادات درباره هسته معاملاتی بازار سرمایه مطرح می‌شد که اختلالات آن، شائبه‌هایی در زمینه ایجاد رانت برای برخی افراد و گروه‌ها، ایجاد می‌کرد. در واقع، محمدی نتوانست زیرساخت‌های بازار بورس را به تناسب رشد بازار توسعه دهد و این موضوع انتقادات و فشارهای فراوانی بر وی وارد کرد.

شاپور قربانی حباب بورس شد؟

شاید مهم‌ترین دلیل کناره‌گیری شاپور محمدی از بورس را باید در اختلاف نظر وی با مسئولان بالادستی و گروه های صاحب نفوذ در اقتصاد کشور درباره حبابی‌بودن یا واقعی‌بودن رشد بازار بورس جستجو کرد. بحث حبابی بودن یا واقعی بودن رشد فزاینده بازار بورس طی حدود یک سال و نیم اخیر صرفا بحثی دامنه دار بین کارشناسان و تحلیل گران بورسی نیست. این موضوع، بدون شک چالش های جدی و اختلاف نظرهای گسترده مدیریتی بین راس هرم مدیریت بورس و مسئولان بالادستی و گروه های صاحب قدرت در اقتصاد کشور ایجاد می کند. مصوبات اخیر هیات مدیره بورس با موضوع ایجاد محدودیت در رشد قیمت سهام به منظور جلوگیری از حبابی شدن قیمت در جو هیجانی بازار و لغو این مصوبات در جلسه شواری عالی بورس بلافاصله بعد از موافقت این شورا با استعفای شاپور محمدی، می تواند پشت پرده بسیاری از مسائل و ابهامات این استعفا را به نمایش بگذارد.

 

مرتبط با : سازمان بورس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

15 دیدگاه برای “پشت پرده استعفای شاپور محمدی از ریاست بورس

  1. امیر گفته:

    عوامل رشد بورس بیشتر جنبه تبلیغی وورود نقدینگی عموم مردم بوده است نه برنامه ریزی ومدیریت مدیر بورس !!! اگر خودتان اذعان دارید بورس حباب دارد پس چطور میشود مطرح کرد که مدیر بورس مدیر توانا وقوی بوده است . اگر حباب دارد پس مدیریت ناکار امد بوده است .

  2. حسین گفته:

    زمانی که سود سپرده جذابیتی نداشته. ارز و طلا دستوری شده. قیمت مسکن نجومی و سقف را زده. آیا جایی جز بورس وجود دارد؟؟؟

  3. امیر گفته:

    پشت پرده این بوده اگه این اقای بزرگوار قانونی رو تصویب میکرده و به نفع خودش و بزرگوارهایی مثل شما و در عوضش بدبخت کردن سهامداران بیچاره ای مثل ما بوده و به مزاج شما خوش میومده حالا چون به مزاج شما و این عزیز خوش نبوده استعفا داده این شما و این برادر خوب،،،،،، ما چندین میلیون سهامدار بد ،،،چون من قانون یک شبه وضع کردم نشد سهامدار ان رو بدبخت بکنم خدا حافظ ای اقا روزهای اول دم از بورس اروپا میزد کلیپ مصاحبه اش هم هست که اعتقاد من ازاد کردن دامنه نوسان مثل بورسهای سایر کشورهای دنیاست همه به به و چه چه میزدین دیدین ورود نقدینگی و بالارفتن شاخص و تورم و از طرف دیگه برنامه های بانک مرکزی و….. نتونستین کنترل کنید دامنه نوسان ازادتون شد حببببباببببب؟؟؟؟ فرابورس رو گند زدید 10 درصدیها رو گند زدید چراغ راهنمایی زرد و نارنجی و قرمز و بنفشش درست کردید اومدید حجم مبنا رو گند زدید که البته از جهاتی خوبه و از جهاتی هم افتضاح بازم نشد اومدید 3 الی چهار ماه اختلال انداختیت تو هسته پدرمونو دراوردین نشد دامنه نوسانی که میخواستید فارکس و ازاد بشه قانون شبانه وضع کردید بشه دو درصد نشد الان اومدید شبانه بازم قانون توقف 20 درصدی و 50 وضع کردید هر کسی دو کلاس عکابر هم سواد داشته باشه میدونه هیچکدوم از این قانونهای مزخرف رو برای سود آوری و موندگاری سهامدار و دل خوش کردنش نیست و نمیپذیره به هر شگردی زدین بیچارمون بکنید دوقرون پولم داریم از جیبمون بکشید بیرون نشد حالا خدا حافظ؟خب خدا نگهدارش مدیر بعدی هم همینه ازمایشات جدید ایشونم کمی دیگه به خاک سیا مینشونتمون اینم میگه خدا حافظ به ولله قسم اگه شما هدفتون اقتصاد و هوای سهامدار باشه اینجای شده ازمایشگاه برای تفریحات شما ببینید کدوم شگرد بیشتر میتونه پول جیب سهامداران رو بکشه بیرون اون نزدیک و دور بریهای جناب مدیر هم الان عزا گرفتن و چهره مظلوم نترسید به مدیر بعدی بچسبید روزی شما هم میرسه نه به حرفهای روز اولتون نه به حرفها و تصمیم های روز اخرتون حداقل برای خودتون ارزش قائل بشید اقتصاد مملکت و ما به جهنم خدا شاهده از جیبتون پول دربیارید بذارید تو جیب ما سهامداران دروغهاتونو محاله بابت دلسوزی برای سهامدار قبول کنیم هیچکدوم بابت کمک نیست چون بابت اونی هم که اسمشو میذارید کمک پشت بندش بدبختی عظمی هست اونوقت باید خیلی شک کرد شما را به شرفتون به آبروتون تصمیم نگیرید ما کمک شما رو نمیخوایم همینجوری بذارید بمونه

  4. محمدرضا گفته:

    نسبت به تورم بی سابقه و رکود اقتصادی
    بازار سهام با نقدشوندگی آنی بهترین راه سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم میباشد

  5. reza گفته:

    تعداد سهام محدود، تقاضای بالا و وجود نقدینگی بین مردم و شرکتها باعث حباب شد
    افزایش ورودی به بورس و افزایش عرضه های اولیه و ارایه شرکتهای دولتی راه حل
    البته دلایل دیگری هم وجود دارد که حوصله ندارم.

  6. سیامک غفاری گفته:

    اصولاً مدیریت در سازمان بورس صرفا نقش تشریفاتی و اجرایی داشته و نقش اصلی در رشد ارزش و حجم معاملات بورس تهران در دو سال اخیر به خاطر سیاست های کلان اقتصادی دولت و کاهش سود بانکی و تسریع در روند فروش سهام شرکتهای دولتی در بورس بوده که منوط به شخص خاصی نبوده و نیست. مطمئن باشید با درک و همکاری درست و هوشمندانه مردم فهیم و مسولان و پرهیز از شایعه سازی و ایجاد تشنج روند صعودی رشد بازار بورس ایران به یاری خدا تا چندین دهه ادامه خواهد داشت.

  7. مسعود گفته:

    رشد شاخص بورس هیچ ربطی به ایشون نداره و در سایه رشد اقتصاد کلان و تورم و….. بوده خود این اقا جز کسانی بود که رانت و تبانی و…. زیادی انجام داد و سعی در براندازی ردنق بورس تلاش زیادی انجام داد از جمله تصمیمات غلط و هیجانی و بی پایه و اساس و به رکور کشاننده که در وقت غیر اداری بورس میگرفتن و هیجان کاذب در بازار به وجود می آورند. و خیلی کارای اشتباه که فعالان بورسی واقف هستن. بس شما هیچ وقت بدون اطلاع متن و مطلبی نذارین که این سوال به خواننده پیش میاد چرا کسی که سعی در اخلال نظام اقتصادی داشت این چنین مورد حمایت شما قرار بگیره؟ ایا منفعت مالی در کار هست یا…. ؟

  8. مهدی گفته:

    بنده بعنوان یه سهامدار با 8 سال سابقه فقط یه جمله میگم ایشون با دستورات نفرات پشت پرده کاری با بازار سهام کرد که خیلی افراد از جمله من رو با خاک یکسان کرد

  9. امیر گفته:

    مقاله سفارشی
    شما راست میگی این اقا یه نماد رو به ظن دستکاری تعلیق می کرد اما جرات ابطال معامله رو نداشت
    سهامداری که سهمش رو مفت از چنگش در میاوردن یا به کسی با دستکاری قیمت و ایجاد جو روانی سهم رو بهش مینداختن رو با تعلیق نماد تنبیه می کرد
    خدا ازش نگذره
    چرا هیچ کدی معاملاتی رو ابطال نکرد
    چرا و هزاران چرای دیگه

  10. سیاوش گفته:

    بورس باید حباب داشته باشد چون در حال جذب نقدینگی هست در بیشتر کشورها هم همین طور هست الان قیمت جهانی دلار حباب زیادی دارد و مشکلی برای آمریکا درست نشده قرار نیست شرکتها رو بفروشیم بدهیم سهامدار که حباب حباب می کنند

  11. سیاوش گفته:

    چه ایرادی داره بزارید بورس ما حباب بالا داشته باشه حقوقی ها هم حساب شده با قیمت بالا بفروشند شرکت رو توسعه بدند کارگر استخدام کنند بزارید نقدینگی ما جذب بورس و پیشرفت اون بشه یه دوستی می گفت بازار آمریکا حباب ۱۳ برابری داره و بیشتر مردم به جای دلار و طلا و … تو بورس از طریق صندوق ها سرمایه گذاری می کنند البته بازار اونها دو طرفه هست ولی این مسولان هیچ وقت نتونستند این مشکل رو حل کنند اخیرا هم تحت فشار مافیای بانکهای کوچک بودند که نکنه پول از اونها بره خارج بشه بره سمت بورس چون این بانکها وام های بدون ضامن دادند حالا بماند چرا ؟ و تخلف کردند حالا هم می خوان گند کاری خودشون رو با جلوگیری از پیشرفت کشور مبادله کنند

  12. رضا گفته:

    داشتن جباب برای بورس هیچ مشکلی ندارد. مشکل این است که تزریق این همه نقدینگی به بورس به جای تولید اشتغال فقط حباب رو بزرگتر نی کند.
    خدا کند حقوقی ها سرمایه های جمع شده از جیب مردم را در تولید سرمایه گذاری کنند.
    اما متاسفانه شواهد حاکی است که حقوقی ها فقط در جهت منافع شخصی حرکت کرده و با سفته بازی و دلالی در بورس به فکر تولید و اشتغال کشور نیستند.
    مردم نگران نباشند تا زمانی که دولت تمام سهام خود را در بورس عرضه نکرده شاخص پایین نمی آید هر چند دیگر نباید انتظار افزایش سال 98 را داشته باشید و باید بدانید با بزرگ شدن شاخص دیگر برای حرکت پر شیب آن به نقدینگی بسیار بالاتری نسبت به سرمایه های خورد مردم لازم است.

  13. مهدی گفته:

    به نظر من دلیل کنار گذاشتن محمدی فقط به دلیل مقاومت در برابر تسهیل بی منطق ورود اشخاص و نقدینگیهای سرگردان به بورس که برخی قوانینی سختگیرانه ترشو قبل از عید زمزمه هایی داشت رو میشد شنید که هیچ کدوم عملی نشدن.در واقع با کنار گذاشتن یه فردبا دید معقول و ایجاد یک فضای کم ریسک دولت با رئیس جدید سازمان درهای بورس رو به روی مردم باز کرد و راه رو تسهیل کرد واسه ورود نقدینگی.حالا این درها قراره در جهنم باشه یا بهشت خدا میدونه.

  14. زاهدی گفته:

    همیشه زمان نشون دهنده ارزندگی آدم هاست.آقای شاپورمحمدی ازافرادی بودکه بارشدشاخص به بالای60هزارمخالف بودومرتب عنوان میکردبازاربورس بادلار15هزارتومانی عملابالای این رقم نبایدبرود..ازبهترین کارکردهای ایشون شفاف سازی بودکه نمادهاروزهای زیادی بسته میشدندتاشفاف سازی کنندواین به مزاج صاحبان قدرت وسهامداران اصلی خوش نمیومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز