پزشکان، مرگ مغزی را چگونه با دستگاه EEG تشخیص می دهند؟

دستگاه EEG-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرافی، تستی بدون درد است که با دستگاه EEG انجام می­شود و به خوبی ناهنجاری‌های موجود در امواج مغز یا فعالیت‌های الکتریکی آن را مشخص می‌کند. پزشکان با استفاده از دستگاه EEG می‌توانند به علت اصلی مشکلاتی مانند سکته مغزی، از دست دادن حافظه، سردرد و تشنج بیماران پی ببرند.

به گزارش کاماپرس، امروزه از دستگاه EEG برای موارد پزشکی و تحقیقاتی مختلف استفاده می‌‎‌شود و محققان و روانشناسان از نتایج آزمایشات آن برای یافتن راه‌های درمانی و شناخت بهتر بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

در این گزارش، مزایای استفاده از دستگاه EEG و کاربردهای آن بررسی شده است.

نوار مغز چیست؟

مغز حاوی سلول‌های بی‌شماری است که از طریق امواج الکتریکی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. نوار مغز یا EEG نوعی تست برای ارزیابی این امواج الکتریکی است که با بررسی امواج می‌تواند ارتباط میان سلول‌های مغز را ارزیابی کند. به طور کلی دستگاه EEG یا همان نوار مغز می‌تواند مشکلات مغزی را حتی اگر سال‌های طولانی از آنها گذشته باشد، نشان داده و ارتباط بسیار ضعیف میان نورون‌های مغز را مشخص کند.

همچنین امواج دریافتی مغز به صورت یک الگوی مشخص سینوسی روی دستگاه EEG پدیدار می‌شود که پزشک با مشاهده الگوی غیرهماهنگ آن می‌تواند به مشکلات مغزی نظیر تشنج، میگرن، صرع و سایر اختلالات مغزی پی ببرد.

راز آسمان پایتخت

دستگاه EEG چه کاربردی دارد؟

دستگاه EEG قادر است تمامی اختلالات مغزی اعم از انواع تومورهای مغزی، صرع، تشنج، آسیب‌دیدگی مغزی یا صدمه دیدن سر، التهابات مغزی آنسفالیت، اختلالات حافظه، بروز سکته‎‌‌های مغزی و بیماری زوال عقل را شناسایی کند.

یکی دیگر از کاربرهای مهم دستگاه EEG در پزشکی، تشخیص اختلالات خواب یا نارکولپسی است. در مراحل مختلف خواب امواج مغز انسان الگوهای متفاوتی را نشان می‌دهد و پزشکان با بررسی این امواج در نوار مغز می‌توانند به راحتی اختلالات مرتبط با کیفیت خواب بیمار را مشخص کنند. پزشکان از دستگاه EEG برای تشخیص مشکلات عصبی خاص همچون صرع و اختلالات تشنجی استفاده می‌کنند.

پزشکان برای تشخیص اختلال نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان از دستگاه EEG استفاده می‌کنند و با بررسی نوار مغز، اختلالات را دقیق‌تر بررسی می‌کنند. دستگاه EEG قادر است میزان سطح هوشیاری افرادی که در حالت اغما قرار دارند را بررسی کند؛ از این رو پزشکان برای تایید مرگ مغزی افراد از آن استفاده می‌کنند.

دستگاه EEG-کاماپرس

آیا دستگاه EEG فقط کاربرد پزشکی دارد؟

دستگاه EEG تنها دارای کاربرد پزشکی نبوده و می‌توان از آن برای آزمایشات تحقیقاتی نیز بهره برد. حدود یک قرن است که از دستگاه EEG برای کشف و بررسی عملکردهای مغز در حوزه‌های مختلف علوم اعصاب و روانشناسی استفاده می‌شود. برای مثال، روانشناسان اجتماعی از نتایج تست نوار مغزی توسط دستگاه EEG برای تقویت شناخت اجتماعی و تحلیل رفتار گروهی و روانشناسان شناختی برای شناخت توجه، زبان، احساس، یادگیری و نظایر آن استفاده می‌کنند.

محققان معتقدند که نوار مغز تنها برای کشف و بررسی عملکرد مغز کاربرد ندارد، بلکه می‌توان از آن برای درمان بیماری‌ها و برگشت عملکردهای از دست رفته بیماران عصبی و دارای معلولیت‌های جسمی نیز استفاده کرد.

همچنین پزشکان با استفاده از دستگاه EEG به شناسایی بیماری‌ها اعم از میگرن، بررسی وضعیت سطح فعالیت مغز بیماران در حال کما و ارزیابی سطح فعالیت مغزی بیماران در طول جراحی می‌پردازند.

دستگاه EEG-کاماپرس

مزایای استفاده از دستگاه EEG برای تست نوار مغز

استفاده از دستگاه EEG و تست نوار مغز کاملا بدون درد بوده و هیچ‌گونه عوارض جانبی برای بیمار به همراه ندارد. تست نوار مغز کاملا بدون خطر بوده و یک روش ایمن و سالم برای آزمایش و تشخیص اختلالات مغزی توسط پزشکان است. از آن‌جایی که دستگاه EEG نوار مغز را بر پایه امواج الکترونیکی انجام می‌دهد، خطرات الکترومعناطیسی وجود ندارد؛ بنابراین حتی برای مادران باردار هم بی‌خطر بوده و در صورت نیاز، خانم‌های باردار نیز می‌توانند با خیالی آسوده این آزمایش را انجام دهند.

از جمله مزایای استفاده از دستگاه EEG  می‌توان به احتمال خطای بسیار پایین آن اشاره کرد. انجام تست نوار مغز نسبت به برخی آزمایش‌های دیگر مانند نمونه‌برداری، سریع‌تر بوده و نتیجه آن ممکن است طی چندین دقیقه یا حداکثر یک روز آماده شود.

دستگاه EEG میتسار؛ بهترین گزینه برای تست نوار مغزی

برند میتسار Mitsar در روسیه، یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید دستگاه‌های EEG و QEEG در جهان است که توانسته طی سال‌های اخیر با رویکردی کارآمد و عملکردی موفق، خود را به عنوان برند مطرح در دنیا معرفی کند. دستگاه EEG برند میتسار، یک سیستم پرتابل و قدرتمند برای ثبت سیگنال‌های زیستی است که به تنهایی یک سیستم کامل الکتروفیزیولوژی برای روانپزشکان، نورولوژیست‌ها و متخصصان حوزه علوم اعصاب فراهم می‌کند. از دیگر مزایای این دستگاه می‌توان به سازگاری آن با نرم‌افزار نوروگاید و انجام لورتا نوروفیدبک اشاره کرد.

دستگاه EEG-کاماپرس

برای خرید دستگاه EEG میتسار به کجا مراجعه کنیم؟

شرکت رساطب آیریک با هدف ارائه محصولات و تجهیزات پزشکی مطابق با استانداردهای روز دنیا و در جهت پیشرفت فنون پزشکی ایران، از سال 1401 فعالیت رسمی خود را به عنوان نماینده رسمی شرکت میتسار Mitsar روسیه در ایران آغاز کرد.

هم‌اکنون شرکت رساطب در زمینه عرضه دستگاه EEG و QEEG میتسار روسیه فعالیت می‌کند. متقاضیان خرید دستگاه EEG میتسار می‌توانند به وبسایت رساطب به آدرس www.rasa-teb.ir مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از خدمات و امکانات این مجموعه با شماره تلفن 88190493-021تماس بگیرند و از کارشناسان رساطب یاری بجویند.

انتهای پیام

مرتبط با : رساطب
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز