پرداخت قریب الوقوع یارانه 120 هزار تومانی و 60 هزار تومانی ؛ بورس ناجی یارانه شد

با نظر تایید شورای نگهبان بر مصوبه مجلس، یارانه خرید کالای اساسی که برای برخی دهک های کم درآمد 60 هزار تومان و برای برخی دیگر 120 هزار تومان در نظر گرفته شده است به زودی اجرا می شود اما پول لازم برای اجرای این مصوبه که محل اختلاف دولت و مجلس بود قرار است از بورس تامین شود.

به گزارش کاماپرس، سرانجام بعد از کشمکش فراوان بین مجلس و دولت و رفت و برگشت مصوبه یارانه 120 هزار تومانی و 60 هزار تومانی بین مجلس و شورای نگهبان، این یارانه تصویب شد و در آستانه پرداخت قرار گرفت.

نکته جالب توجه این که قرار است این یارانه از محل بورس تامین مالی شود و به عبارت دقیق تر پول یارانه 120 هزار تومانی باید توسط فروش سهام شرکت های دولتی در بورس تامین شود.

البته این کار همچنان مخالفانی دارد که معتقدند بورس بعد از کمای 2 ماهه تازه در حال جان گرفتن است و قرار دادن چنین باری روی دوش بورس ، دوباره این بازار را دچار حاشیه می کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در تشریح جزئیات تامین مالی یارانه از محل بورس نوشته است؛ مجلسی‌ها این بار دولت را مکلف کردند برای توزیع یارانه سوم میان ۶۰ میلیون ایرانی، باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌های پالایشی، باقی‌مانده سهام شرکت‌های صنعتی و سهام بانک‌ها و بیمه‌ها را واگذار کرده و از این طریق منابع مورد نیاز برای اجرای طرح مجلس را فراهم کند.

آریاک سفر

نکته دیگر این که در میان منابع پیش‌بینی شده جدید، وصول اقساط سهام دولت نیز درنظر گرفته شده که البته سهم آن نسبت به سه منبع یادشده، کمتر است. سهم واگذاری باقی‌مانده سهام شرکت‌های پالایشی از سایر منابع بیشتر است و دولت موظف است به میزان ۱۸ هزار میلیارد تومان از این مصوبه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی را از این محل تامین کند.

ضمنا دولت مکلف شده برای اجرای این مصوبه، ۱۲ هزار میلیارد تومان را از محل واگذاری باقی‌مانده سهام شرکت‌های صنعتی، ۷ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری باقی‌مانده سهام بانک‌ها و بیمه‌ها و همچنین ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را از طریق وصول اقساط سهام دولت تامین کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار  اقتصادی مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز