پرداخت اقساط وام در تعطیلات رسمی نوروز به چه صورت خواهد بود؟

وام گیرندگانی که زمان پرداخت اقساط وام دریافتی آن‌ها در ایام تعطیلات رسمی نوروز قرار دارد، باید این مبلغ را اولین روز کاری بعد از تعطیلات به حساب بانک عامل واریز کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ وام‌های بانکی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، پرداخت اقساط برخی وام‌ها در روزهای اول تا پنجم هر ماه است که در فروردین با تعطیلات رسمی عید نوروز مصادف می‌شود. به همین منظور در جلسه نوزدهم دی ماه سال 1400 کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی مقرر شد تا موعد بازپرداخت اقساط وام‌ها که در این زمان واقع شده به اولین روز کاری بعد از تعطیلات عید منتقل شود.

اخبار مرتبط را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

در صورتی که وام گیرنده در زمان مقرر اقساط وام را پرداخت نکند، محاسبه و مطالبه وجه التزام تاخیر تادیه دین امکان پذیر است. بنابراین لازم نیست وام گیرندگان نگران جریمه ناشی از عدم پرداخت اقساط تسهیلات در روزهای تعطیلات رسمی عید نوروز باشند.

وجه التزام؛ جریمه‌ای برای عدم پرداخت اقساط وام در زمان مشخص

طبق نظر شورای پول و اعتبار و همچنین تایید شورای نگهبان قانون اساسی، بانک‌ها این امکان را دارند در قراردادهای اعطای تسهیلات با مشتریان خود، بندی به عنوان «وجه التزام» را بگنجانند. در حال حاضر این موضوع قانون است و بانک‌ها براساس آن اقدام می‌کنند. از آنجایی که دریافت جریمه دیرکرد در مذهب اسلام حرام است، به منظور جلوگیری از سهل انگاری وام گیرندگان در پرداخت اقساط وام دریافتی، خسارت تاخیر تادیه پیش بینی شد.

آیین نامه وجه التزام در شورای نگهبان تنظیم و به بانک‌ها ابلاغ شده است. در واقع این طور صلاح دیده شده بدهکارانی که عمدا تسهیلات دریافتی را بازنمی‌گردانند، به نحوی جریمه شوند و این موضوع در قالب تاخیر تادیه اتفاق می‌افتاد. لازم به ذکر است که خسارت تاخیر تادیه برحسب قانون موضوع مورد تایید شورای نگهبان از منابع بانکی محسوب می‌شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز