پایان کار قاچاق در بازار لوازم یدکی خودرو/ قیمت لوازم یدکی 3 آبان 1401

در سال‌های اخیر، جولان لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت خودرو در بازار باعث افزایش نارضایتی‌ها به خصوص در میان رانندگان و تاکسی‌داران شد. مالکان خودرو عموما به دلیل افزایش قیمت لوازم یدکی اورجینال و اصل، مجبور به خرید ارزان‌ترین لوازم یدکی خودرو شدند که در اغلب اوقات، ارزانی به معنای کیفیت بسیار پایین کالاست. از سوی دیگر، با کاهش میزان فروش لوازم یدکی اصل در بازار، تولیدکنندگان داخلی هم انگیزه لازم را برای به دست گرفتن بازار نداشتند.

به گزارش کاماپرس به نقل از یدک یار، همواره سودجویانی در این بازار حضور دارند که با ترفندهای مختلف، کالای تقلبی و قاچاق را به مشتری می‌فروشند. در نتیجه، علاوه بر احتمال به خطر افتادن جان سرنشینان، هزینه‌های استهلاک خودرو نیز چند برابر افزایش می‌یابد. بنابراین، شناسه‌دار کردن قطعات یدکی خودرو خبر بسیار خوشی برای تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران محسوب می‌شود. اما این اقدام چه تاثیری بر روی بازار خواهد داشت؟

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که گردش مالی لوازم یدکی خودرو حدود 13 میلیارد دلار در کشور ارزیابی می‌شود. همچنین، حدود 30 درصد از کالاهای موجود در بازار قاچاق یا بی‌کیفیت هستند اما مجموعاً سهمی به ارزش 3 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده‌اند! بنابراین اگر تدابیری در جهت حذف قاچاق این لوازم از سوی مراجع ذی‌ربط در نظر گرفته شود، تولیدکنندگان قطعات یدکی، بازاری به ارزش 4 میلیارد دلار به دست خواهند آورد.

اما قطعات یدکی بی‌کیفیت چگونه وارد بازار ایران می‌شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر لوازم یدکی تقلبی، سفارش تعدادی از تاجران ایرانی به شرکت‌های چینی است. کشور چین پس از تولید این قطعات، سفارش‌ها را به تاجر ایرانی تحویل می‌دهد. رواج قطعات تقلبی دلیل بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از تصادف‌های جاده‌ای به شمار می‌رود. در راستای مبارزه با قاچاق و ورود کالاهای بی‌کیفیت، وزارت صمت اقدام به شناسه‌دار کردن لوازم یدکی خودرو کرده است که در ادامه این فرآیند بیشتر بررسی خواهد شد؛

تمدید مهلت شناسه‌دار کردن لوازم یدکی خودرو

شناسه‌دار کردن لوازم یدکی یکی از راه‌های بسیار مناسب برای جلوگیری از تقلب، کنترل قیمت لوازم یدکی و افزایش کالاهای استاندارد در بازار است.

آریاک سفر

در واقع در این فرآیند، کالاهایی که در سطوح کیفیت متفاوت قرار دارند، شناسه‌های متفاوت می‌گیرند تا علاوه بر حل مشکل قاچاق، مشتری هم از کیفیت کالا مطمئن شود.

بر این اساس، وزارت صمت به فعالان صنفی این بازار تا 15 مهر ماه فرصت داده بود تا 55 قلم لوازم یدکی را در سامانه جامع تجارت بارگذاری کنند و نسبت به دریافت شناسه کالا و کد رهگیری اقدام کنند.

با توجه به فرصت کوتاهی که از سوی وزارت صمت برای این منظور در نظر گرفته شده بود و حجم بالای ثبت کالا، این مهلت برای یک الی دو ماه دیگر نیز تمدید شد. در نتیجه، پس از پایان این فرآیند هر قطعه یدکی که فاقد شناسه باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

به دنبال اجرایی شدن این فرایند، خریداران لوازم یدکی خودرو نیز می‌توانند با ارسال شناسه درج شده بر روی کالا به سامانه پیامکی، از اصالت کالا و قیمت لوازم یدکی مورد نظر خود اطمینان حاصل کنند. همچنین، با دریافت کد رهگیری، تولیدکننده نمی‌تواند محصول خود را انکار کند. به این ترتیب در مراحل بعدی، ضمانت‌دار شدن کالاها الزامی می‌شود. همچنین، برندها و شرکت‌هایی که توانسته‌اند بیشترین رضایت را جلب کنند، به مشتریان اعلام می‌شوند.

فروشگاه‌های اینترنتی لوازم یدکی خودرو

همراه با انجام این اقدامات، ساماندهی به فروشگاه‌های اینترنتی نیز صورت می‌گیرد. بر اساس اعلام معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، سامانه‌هایی که اقدام به فروش اینترنتی لوازم یدکی خودرو می‌کنند، زیر نظر سامانه جامع تجارت فعالیت دارند. بنابراین از این پس، مالکان خودرو می‌توانند به راحتی و بدون هیچ نگرانی، لوازم یدکی مورد نیاز خود را به صورت آنلاین خریداری کنند.

در حال حاضر، معتبرترین مرجع خرید اینترنتی لوازم یدکی در کشور مجموعه یدک یار است که بر پایه رضایت مشتریان بنا شده است. ارسال سریع، پرداخت در محل، ضمانت اصالت کالا و شفافیت در فرآیند خرید از مزایای مهم فروشگاه یدک یار به شمار می‌رود.

فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل ارائه لیست و قیمت لوازم یدکی خودرو، کار انتخاب را برای مشتری بسیار آسان خواهند کرد. به همین منظور، در جدول زیر فهرستی از قطعات پر مصرف خودرو و بازه قیمتی آنها از مجموعه یدک یار قابل مشاهده است؛

لیست قیمت قطعات-کاماپرس

منبع: یدک یار، بزرگترین فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو

انتهای پیام

مرتبط با : یدک یار
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز