ورود سهام پرسپولیس و استقلال به بازار پایه فرابورس

بعد از مدتها بحث و حاشیه سازی درباره عرضه اولیه سهام باشگاه پرسپولیس و استقلال تا پایان دولت دوازدهم، سرانجام خبررسید که سهام این دو باشگاه امکان عرضه در بازارهای اصلی بورس را ندارد.

به گزارش کاماپرس، وعده خصوصی سازی سرخابی های پایتخت در دولت دوازدهم هم به سرانجام نرسید و تعیین تکلیف مالکیت و حقوق صاحبان سهام و سایر مسائل مهم و چالش برانگیز اقتصادی این دو باشگاه به دولت های بعدی کشیده شد.

آنطور که یک مقام مسئول در فرابورس خبر داده است که قرار است نماد معاملات 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال در بازار پایه فرابورس درج شود احتمالا این به‌معنای آن است که این دو باشگاه پرطرفدار فوتبال درحال طی‌کردن مراحل عرضه نهایی در بازار سرمایه هستند.

به گزارش همشهری، عرضه سهام پرسپولیس و استقلال در بورس به مثنوی هفتادمن کاغذ تبدیل شده است. نخستین بار سال 1379موضوع عرضه سهام این دو باشگاه در بورس مطرح شد اما با وجود آنکه بیش از 20سال از آن دوره می‌گذرد، هنوز مقدمات عرضه سهام آنها فراهم نشده است. به‌زعم کارشناسان علت این تأخیر طولانی درخصوصی‌سازی‌ سهام پرسپولیس و استقلال مسایل حاشیه‌ای و سیاسی است که مانع از عرضه سهام این دو باشگاه شده و حتی اغلب کارشناسان امیدی به عرضه سهام سرخابی‌ها در بورس ندارند.

سازمان خصوصی‌سازی‌ در طول 2 دهه گذشته بار‌ها تلاش کرده است که سهام آنها را به بخش خصوصی واگذار کند اما هر بار با حاشیه‌های زیادی مواجه شده است حتی در دولت نهم زمانی که عرضه سهام این دو باشگاه به مراحل نهایی نزدیک شده بود ایجاد حاشیه‌های سیاسی برای 2 معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ منجر به برکناری آنها شد و درنهایت خصوصی‌سازی‌ سهام این دو باشگاه وارد یک دوره تعلیق چند ساله شد.

آریاک سفر

بازار پایه به روی سهام سرخابی ها باز می شود

حالا اما دولت می‌گوید قصد دارد سهام این دو باشگاه را واگذار کند؛ موضوعی که در طول 8سال گذشته بار‌ها از سوی دولت تأکید شده و هنوز به سرانجام نرسیده است. با این حال این بار مقامات فرابورس مدعی شده اندکه نماد معاملاتی این دو باشگاه در فرابورس درج خواهد شد. این به‌معنای آن است که احتمالا عرضه سهام این دو باشگاه به‌زودی در فرابورس اتفاق خواهد افتاد.

به‌گفته معاون پذیرش فرابورس طی جلسات مشترک برگزارشده با وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی، مقرر شده است که این شرکت‌ها با توجه به سهامی عام بودن و مصوبه شورای‌عالی بورس، در بازار پایه فرابورس درج شوند و از این طریق سهام آنها برای عموم مردم ارائه شود.حجت اسماعیل‌زاده دیروز در این‌باره گفت: هم‌اکنون استقلال و پرسپولیس در حال طی‌کردن مسیر ثبت این شرکت‌ها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و بعد از آن، نماد معاملاتی آنها در بازار پایه فرابورس درج خواهد شد.

او افزود: استقلال و پرسپولیس با توجه به سطح استانداردهای فعلی این شرکت‌ها در حوزه مالی و گزارشگری نمی‌توانند در بازارهای اول و دوم یعنی بازارهای اصلی فرابورس پذیرش شوند و امکان حضور آنها در بازار سرمایه فقط از طریق بازار پایه امکان‌پذیر است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز