واکسن کرونا برای 10 درصد ایرانی ها پیش خرید شده است؟

کشف واکسن کرونا برای ایرانی ها چندان خوشحال کننده نبود چرا که بیشتر ایرانی ها معتقدند با توجه به تحریم و همچنین کمبود منابع مالی، ایران نمی تواند واکسن کرونا را خریداری کند اما مسئولان وزارت بهداشت از پیش خرید 10 درصدی واکسن خبر می دهند.

به گزارش کاماپرس، سومین واکسن ضد کرونا با نام واکسن آکسفورد و با همکاری دانشگاه آکسفورد و شرکت انگلیسی-سوئدی فایزر ساخته شد، قرار است این واکسن را یک شرکت هندی انبوه سازی کند، صاحب این شرکت یک هندی ایرانی الاصل است که به وزیر بهداشت قول کمک به ایران برای خرید و دستیابی به واکسن کرونا داده است.

پیش خرید 1.2 میلیارد دوز از 1.5 میلیارد دوز تولید شده شرکت فایزر از طرف کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن و اروپا آن هم در حجم 1.5 میلیارد دوز  خیال ایران را راحت کرده که از دور اول تولید واکسن چیزی نصیب او نمی شود.

خبرها از وزارت بهداشت ایران حکایت از تلاش های ایرانی برای پیش خرید واکسن می دهد، خبرهایی که سخنگوی وزارت بهداشت آن را تایید می کند و می‌گوید ایران هم اقداماتی برای پیش‌خرید واکسن انجام داده است.

به گفته او، ما هم در حوزه تولید واکسن کرونا اقدام می‌کنیم و هم از آنجایی که ممکن است کشور‌هایی در این حوزه از ما جلوتر باشند، باید در پیش‌خرید مشارکت می‌کردیم که این اقدام هم انجام شده است.

آریاک سفر

روزنامه شرق نوشت: وزیر بهداشت گفته است: در بین ۱۸۰‌کشوری که در کووکس قرار دارند، برخی کشور‌های ضعیف و متوسط هستند و اکثر کشور‌های اروپایی هم حضور دارند. در‌عین‌حال، ۸۴ کشور پرداخت‌کننده پول هستند که ما هم جزء آنها هستیم. البته آمریکا جزء این گروه کشور‌ها نیست.

خرید ناعادلانه واکسن

نمکی ادامه می دهد : پیش‌پرداخت حدود ۵۲ میلیون دلار بوده که در حال انجام است. به‌هر‌حال ما مقداری مشکل تبادلات ارزی داریم، اما رئیس‌جمهور روی این موضوع اصرار دارند. البته میزان واکسنی که از این طریق خریداری کنیم، تقریبا می‌تواند ۱۰ درصد جمعیت ما را پوشش دهد. سیاست سازمان بهداشت جهانی دسترسی عادلانه به واکسن است و اعلام می‌کنند که از آنجایی که این بیماری پاندمی است، اگر همه کشور‌ها واکسن نداشته باشند، زنجیره انتقال بیماری قطع نمی‌شود.

ایرج حریرچی، معاونو زیر بهداشت هم توضیح داد: ما در کنسرسیوم سازمان بهداشت جهانی هستیم و از واکسن‌های مورد تأیید استفاده خواهیم کرد. شرکت فایزر هم یکی از این ۱۸ شرکتی است که امکان انتخاب و خرید از آنها داریم و هنوز هیچ کشوری انتخاب نکرده از کدام سبد استفاده خواهد کرد و ما امکان انتخاب داریم و آنچه به صلاح مردم باشد، خریداری خواهیم کرد.

ایران برای رسیدن به واکسن باید چه کار کند؟

ایرج کنعانی، داروساز و صاحب یک داروخانه می‌گوید: «اما در این مدت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیازمند ایجاد زیرساخت هستند تا بتوانند واکسن را بگیرند. این زیرساخت‌ها مسائل مهمی هستند. برای مثال حمل‌ونقل هوایی واکسن نیازمند مسائل ویژه و حمل هوایی ویژه است که خود این سیستم حمل‌ونقل گران‌قیمت است.

مسئله بعدی پوشش بیمه‌ای واکسن کروناست. این واکسن گران‌قیمت است و حتی اگر قیمت هر واکسن را 20 دلار فرض کنیم و قیمت دلار را هم 20 هزار تومان بگیریم، هر واکسن 400 هزار تومان قیمت خواهد داشت که حتی فکرکردن به این مبلغ برای برخی از خانواده‌ها شبیه به شوخی است.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز